Avsaknad päls , fläckar ?
min hona doris har fått en kal fläck på nosen och en bit på svansen där det inte är någon päls . nosen har jag sett ett tag men idag såg jag att även svansen har en lång kal fläck . 
har också sett att alla mina tre gerbiler kliar sig en del .
vad beror detta på ? jag bytte deras hö för ett tag sen till vitakraft från ica , kan det ha något med detta att göra ?
fläckarna oroar mig en del . det är bara doris som har fläckar
vet ni ?
kan dom ha fått ohyra pga av höet kanske???
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Kolla i pälsen och buren mycket noga efter små kryp eller liknande. Hur ser huden ut, sårig? finns pälsstubb kvar eller är det helt borta? det kan vara någon form av ohyra. Kolla även sanden.

det är inga sår eller så på huden det är bara kalt liksom , svårt att se om det är stubb eller inte . ska kolla igen .
jag kollar efter småkryp , tillbaka om en stund

nej , det är inga sår , det är något stubbigt på svansen men väldigt ojämnt . det är små korta strån här och där typ . nosens fläck är helt kal skulle jag nog vilja säga .
hittade inga småkryp som är synliga för blotta ögat i alla fall , vare sig i sand , päls eller hö och spån inne hos dem .
Kan nosen vara skavd och svansen barberad? Du får försöka titta extra noga på dem ett tag och se hur dom beteer sig. Men mest troligt är väl att du har fått in något, så håll utkik.

ok , ska göra så . tack för rådet 

Det händer ju att de helt oförklarligt tappar pälsen på en fläck. Du kommer väl ihåg min lilla munk, Sara?
Bella har nyligen haft en sån grej på sin svans.. men båda har fått tillbaka pälsen och ingen ohyra här inte.. bara oförklarligt håravfall..
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#7 Hmm, jag minns bara iskalls munkfrilla :S

Kommer du inte ihåg hur Felix såg ut?
Does it become a walk?
/Ida
#9 jooo justja!

Tänkte väl :P Så det verkar ju som att de kan få en kal fläck bara sådär utan någon synlig anledning..
Does it become a walk?
/Ida
mjah, klart det har nån anledning, men frågan är vilken :P

Haha.. jojo, men ingen synlig anledning.
Does it become a walk?
/Ida
Näe precis :) tänk om dom kunde prata och tala om varför :P

Hur många gånger har man inte önskat att de kunde prata.. så mycket enklare saker hade varit då :P
Does it become a walk?
/Ida
oja verkligen!

jag studerade doris igår .
hon är en ganska enveten flicka och när hon är inne i terrariet kan hon ganska envist och länge stå och skrapa frenetiskt på glasdörren där hon brukar bli utsläppt . och hon står då liksom på en avsats med lufthål på , då såg jag att hon går emot med svansen mot den där kanten på avsatsen när hon står där och skrapar , och den kala fläcken är faktiskt nästan precis just där .
så jag tror , utan att veta säkert att det kanske kan vara det . hon har nog nött ner pälsen där ett tag . nosen däremot vet jag inte , men hon kanske har skrapat emot den också eller blivit putsad för bra 
jag håller koll på dem
#17 Det låter väldigt troligt, du har nog svaret där.