Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 2191 ggr
junilla
0

Måste man ha Hö

Jag undrar om man måste ha hö till Gerbiler eller går halm lika bra?

Funderar på att skaffa Gerbiler, är allergisk mot hö, så halm skulle vara bättre.

Äter de hö eller boar de bara med det?

EricaN
0

Hö och halm är inte nödvändigt alls, det har dom bara att leka och boa med =) Du kan lika gärna ge dom typ toapapper och dyl. Däremot så måste dom ha material att gräva i, så kan du inte ha spån så måste du hitta ett annat alternativ! men höet klarar dom sig utan =)

junilla
0

Läste att alspån/alflis skulle vara ett bra alternativ, stämmer det?

[Tearix]
0

flis är svårt att gräva i, det bara faller ihop

[Tassy]
0

Mjah, är du allergisk så är det en god anledning att ha till exempel flis eller pappellets i stället för spån. Man får komplettera genom konstgjorda gångar av till exempel kartong och papper.

Och nej, de behöver varken hö eller halm ;)

junilla
0

Nej är inte allergisk mot spån Glad har läst så mycket att det skulle vara allergi framkallande hos gerbilerna sen giftigt, har jag fel?

Asa-S
0

#5 Att höet eller spånet skulle vara giftigt? Vilket menar du?

[veralera]
0

Kan säga att gerbilerna som bodde här ÄLSKADE höbriketter!

Min pojkvän är allergisk mot hö han med, så vi har höbriketter till chinchillorna här hemma.

junilla
0

Jag menade spånet Glad var det inte något med gran?

Så spån rekommenderas?

höbriketter något att fundera på Skrattande

Pose-idon
1

Men kan man ge halm till gerbiler, för jag har möjligheten att få gratis halm, så om man kan ge halm vore det toppen :)

//Elin

[Tassy]
0

Ja, spån rekommenderas.

Barrträd innehåller terpentin, vilket kan vara canserframkallande, det är nog det du tänker på. Det har dessutom en väldigt frän doft.

Men helt vanligt spån är det allra bästa, luktar det bara spån så är det okej att ha, luftar det fränt så byt sort bara.

junilla
0

tack alla för hjälpen, fått mycket mera klarhet i vad man kan använda Glad

Hamzter95
0

Jag tänkte på om de måste ha spån? Går det inte lika bra med massa tidningspapper (som är rivet ) så att det blir lätt att göra gångar och så :)

isafisa
0

Har en gerbil hemma som inte kan bo i spån. Jag har toalätt och så har jag hela botten full med tjocka papprör. De verkar trivas utmärkt och springer runt i dem ;) Ibland känns det till och med som att de trivs bättre än dem som gräver i spån.

[Tassy]
0

#12 Njah, tidiningspapper har ju (om än giftfri numer) trycksvärta, så det är inte så fräsht. Dessutom vet jag inte hur trycksvärtan neagerar med urin.