Dominant mamma?
Jag har två gerbiler som är mor och dotter. Mamman är 9 mån och dottern 4 mån.
Idag har jag flera gånger sett att mamman hoppar på dottern precis som om de skulle para sig. Dottern sticker då iväg och gömmer sig. Har också sett att dotterns päls på nosen ser lite tufsig ut. Kan de har slagits med varandra?
Försöker mamman visa att det är hon som bestämmer? Vet inte om de brukar hålla på så här eftersom vi bara har haft dem i en vecka. Tycker lite synd dottern.
Det med det "parande" beteendet är troligtvis dominansbestämning. Mamman vill alltså göra klart att hon bestämmer.
Hur menar du med tufsig? är det som om man dragit fingret mothårs så det liksom står upp eller är det på något annat sätt? Kan vara att hon tvättat sig nyss och pälsen inte lagt sig ner eller något sånt. Hur beter de sig i övrigt, verkar de trivas annars? Sover de ihop?
Är det bara vissa dagar som det händer? Isåfall kan det vara så att dottern har börjat brunsta. En del honor beteer sig så mot varandra vid brunst.
Piper dottern och försöker behålla gömstället för sig själv, motar ut den som kommer i närheten? Blir hon jagad länge eller bara en kortis?

Ja, det ser ut som om man dragit fingret mothårs.
Jo, de verkar trivas ihop även om dottern verkar något undergiven och lite mer försiktig av sig. Jag har sett åtminstone för några dagar sedan att de putsade varandra, och att de sov ihop.

Nej, det beter sig inte alltid så här. Dottern pep till lite efter att mamman varit på henne.
Hon blir bara jagad en liten stund.
Nosen kan hon ha skavt till när hon gräver eller så, de brukar inte bli tufsiga där vid slagsmål vad jag vet.
Jag gissar att dottern börjar komma in i/har nyss haft sin första brunst eller liknande, och då markerar mamman att det är hon som är ranghög.