Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3799 ggr
tintinz
2010-01-12 01:12
4

Klippa klor

Hej hej alle sammans, jag är lite ny här och lite nervös. men ni värkar trevliga :)

Min fråga är behöver man klippa klorna på gerbiler eller klarar dom av allt själva?

Om man ska klippa hur långt in på klon kan man klippa utan att skada gerbilen?

Tack på förhand :)

Pilia
2010-01-12 01:17
3

Jag har aldrig behövt klippa klorna på mina gerbiler, däremot tänderna har jag nyligen klippt då en av mina gerbiler fick för lång tand.

Men jag har läst om att man kan ha en sten i buren som de kan slipa klorna på men då får man se till att stenen verkligen är i botten av buren så de inte gräver under den. Men, jag är inte säker på stenen så andra får rätta mig om jag har fel?

[Tassy]
2010-01-12 01:49
3

Nej man ska inte klippa klorna såvida det inte är av medicinska skäl. De sköter klorna själva normalt sett.

#1 Helt rätt, man kan lägga in en tegelsten, en lerkruka (har den hål i botten så slå upp det så gerbilen inte kan fastna) eller en lite större sten utifrån. Se till att göra rent den ordentligt först och lägg den så att gerbilen inte kan gräva sig in under den och bli ihjälklämd. Glad

southdakota
2010-01-12 19:23
2

Man brukar få AB i PET för långa klor på utställningar, de kan även få poängavdrag på konditionen i standard. Så är det utställningsdjur med långa klor kan man ju försöka sig på att klippa lite försiktigt men annars behöver man aldrig göra det. :)

[Tassy]
2010-01-12 19:58
3

Personligen anser jag att det är fel att styla djuren för en utställning. Visst ska de vara välskötta, men de blir de om de får slipa klorna naturligt mot stenar och liknande :) (förutsatt att dom nu gräver på dom..)

Menar nu inget illa mot dig southdakota, utan rent generellt. Kloklippning kan väl ses som tämligen harmlöst - om man vet hur man ska klippa. Klipper man fel kan man skada klorna eller göra så de flisas sönder när gerbilen sen använder dem.

tintinz
2010-01-12 21:07
0

Tack för alla svar :)

känns bra att höra de, värkar lite läskigt att klippa på så små djur.
då kan jag sova trygt inatt :)

TACK

southdakota
2010-01-12 21:46
0

#4 Det är lugnt, förstår att du menade i allmänhet ;) tänkte bara påpeka att det ger avdrag. Dock vet jag inte riktigt om man skulle räkna kloklippning till styling eftersom det faktiskt bara handlar om kondition och inte utseende överhuvudtaget. Men det är ju en annan disskusion ;)

Förresten välkommen till sajten tintinz! Glad

[Tassy]
2010-01-12 22:08
0

#6 Jag räknar det som styling om man klipper utan att det är i medicinskt syfte, likväl som jag tycker det är fel att ge avdrag såvida det inte är en hälsorisk för gerbilen. Men ja det är en annan diskussion :)