Funderar på gerbils
Hej! jag funderar på att skaffa gerbils :) men jag vill ju så klart veta mycket om dom innan jag tar på mej anvaret för 2 små sötisar :)
Jag har en guldhamter nu, är det ungefär lika mycket jobb med gerbils?
sen undrar jag hur stort akvarium dom vill ha som minst? (så klart så stort som möjligt! men som minimum)
Vad ska dom ha för mat?
och jag vet att dom ka ha daglig utvitelse (alltså utanför buren och springa lös :P)
Vad är det viktigaste sakerna man ska tänka på?
tacksam för svar! mvh Sloj-border :)

och en fråga till.. vad ska man ha för underlag i buren?
Själv har jag inte haft nån hamster, men tycker inte som kräver så mycket. Om man inte tar upp dom då. :)
Det minsta tillåtna måttet är ungifär 60liter, men jag skulle rekommendera minst 100 liter.
Dom bra grund kan man ha Pretty pets, det kan du hitta på vanlig djuraffär. Sedan kan man ha i olika torkade frukter/bär t.ex morot, äpple, persilja, bananv osv. Sedan kan man ha ärt/bönplättar, sockerfri müsli. Riseta har bra lösviktsmat. Olika sädeslag.
Viktiga saker att tänka på är att man inte får ge dom godis, choklad, lök, citrus, stenfrukter (persikor, körsbär). Man får inte heller ha dem i gallerbur. Plast och hjul är absolut förbjudet. Det enda som får vara i plast är vattenflaskan och buren. Gerbiler behöver även sand att bada i. :)
Det bästa underlaget är dammfritt spån. Packat spån är oftast dammfritt. Det finns billiga storpack på granngården. Kan du inte ha det av någon anledning finns det ett bra alternativ. Det är som kartongströ, finns också på granngården.
Lycka till! 
//Elin

Mitt förslag är att du läser igenom artiklarna på sajten. Det finns mycket matnyttig information. För- och nackdelar med olika saker.
Minsta lagliga mått på bur är 54 liter.. något jag tycker är på tok för litet. Själv skulle jag aldrig ha mindre än 100 liter till 2 gerbiler. Men i nödfall funkar 65 liter. För mig skulle det bara vara temporärt i så fall. Men det där är ju som man själv känner. Men eftersom gerbiler har ett stort behov av att röra sig och gräva så är det ju bättre ju större det är :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag hade en hamster när jag var 8år, minnet är inte 100% men jag tror att det inte var nå mer jobb med gerbiler än hamstern. Det jobbiga med gerbilerna är väll när man ska städa ur all spån ur buren men om du bara ska ha två så blir det ju inget problem :)
Dom är underbara djur och du kommer inte ångra dig över köpet, vissa gerbiler kan vara lite sega i början med att bli tama och vilja komma ur buren(om du köper dom före dom är vuxna), det var mina någon månad men sen så var det som om poletten föll ner för dom och helt plötsligt så blev dom jätte tama och hur goa som helst! kommer aldrig ångra mig för att jag köpte mina två ;)

#2 tack så mycket för jätte bra svar! 
okej :) jag har ett 60 L akvarium som står tomt här hemma.. men om det inte är så bra så ska försöka fixa större :)
jag har häst så jag kan ju ta spån från stallet :D

#3 jo jag håller på att läsa för fullt! :) gerbils tilltalar mej verkligen! :) tack för svaret! :))
#4 okej :D tack för svaret! :D

Gerbiler är härliga.. det är inte för inte det har ramlat in 21 st här ;)
Sen detta om gerbiler som blir tama.. Hett tips är att hitta en bra uppfödare i din närhet. Då får du gerbiler som är tama från början.
Does it become a walk?
/Ida
Skriver bara lite snabbt fr?n mobilen men tycker hamstrar och gerbiler kr?ver ungef?r lika mycket. :-) Gerbiler ?r l?ttare att aktivera i buren iochmed att de gr?ver och gnager. ;-) Dock kan burarna vara mer sv?rst?dade. Kan skriva mer imorgon.

#7 okej :D Vet du någon bra uppfödare i närheten av sundsvall? :)
#8 okej :D
Hur ofta ska man städa buren? :)
jag är väldigt tacksam för era bra svar!
Jag finns inte allt för långt ifrån sundsvall. Jag har en vuxen gerbilhane som behöver nytt hem, och jag hjälper gärna till att hitta en liten bebiskompis åt honom och sätter samman dem inför flytt.
Det är en väldigt snäll och go hane, men han kräver mycket stimulering då han är en aktiv liten herre. Möjligheten att få gräva gångar är för honom ett krav, han mår inte bra på underlag som inte går att göra gångar i.
Just det, måste tillägga en sak: Saltsten/salt mat är inte bra.
//Elin

#10 okej :D vart bor du då? :) om jag skulle köpa honom (och en annan då) så skulle dom få komma ut och springa lösa dagligen! jag är en person som älskar att hålla på pyssla och grejja och fixa så dom skulle definitivt trivas i buren jag skulle fixa! :P

#11 nä det vet jag :)
tack än en gång för era svar! :)
Underbart :)
Jag bor i Ljusdal, så det är 2 timmars resa, men det löser sig :)

#14 okej :D jag måste prata med mamma och så också ^^ jag har frågat om jag får gerbils och då har hon inte låtit negativ! :D men jag ska prata mer med henne och så ska jag tänka lite själv också så att jag inte bara impulsköper utan att jag har funderat :P för jag skulle kanske köpa en till hamster.. men jag får inte köpa både en till hamster och gerbils :/
har du bilder på hanen? :D
Jag har både hamster och gerbil och tycker det är ungefär lika i mkt förutom att man måste tänka på hur man inreder buren och hur mkt spån som är bäst…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Jabba.. gerbilen på bilderna.. är bland de härligaste jag har träffat! Hade vi haft plats hade jag tagit honom själv ögonaböj! Han kräver mycket stimulans men ger så otroligt mycket tillbaka!
Does it become a walk?
/Ida

#16 & #17 herre guu!!!!<3 vilken sötnos!
<3<3<3<3 OTROLIGT söt!! precis den färgen jag vill ha också! :D
#19 åhh
nu blir jag otroligt frestad!
Jabba har bott hos Solaika i flera månader, så hon vet vad hon pratar om 

#21 aaaah sluta frestas!!!!!!!^^ haha 
hihi