Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 843 ggr
[Koppsal]
0

sjuk? eller?

Min ena sötis, Melon (lilla grå), har enligt mig slutat äta saker. alltså saker som finns i maten, såklart. Min mamma säger att hon ser lilla grå äta hela tiden för det mesta. Men jag är endå orolig för jag ser henne bara äta små frön och inget annat. Hon har slutat äta solrosfrön (!?) och pumpafrön. nötter äter hon fortfarande.

jag tycker pälsen ser okej ut och öron + ögon. har dock lagt märke till att hon har blivit mindre 'social'. när man öppnar buren och så kommer hon inte upp ur boet. man måste nästan locka henne upp. men hon kommer upp ibland av sig själv efter en stund.

so.. what to do? Obestämd

hon kanske inte alls är sjuk eller så, men bäst att fråga.

[Tassy]
0

Även gerbiler kan tröttna på saker Tungan ute

Det du kan göra är att kolla hennes tänder, samt väga henne lite utspritt över några veckors tid. Tappar hon vikt eller har för långa tänder så är det dags att börja oroa sig. Eller ja, tänderna brukar inte vara något större bekymmer. Hon kan ju bevisligen äta så i såfall är det mest troligt att hon behöver gnaga mer.

[Koppsal]
0

#1 tack :)

hur ska man väga och kolla tänderna på dem då?

[Tassy]
0

Kolla tänderna på dem gör du genom att lyfta upp dem med ett stadigt grepp runt kroppen med ena handen, och sedan lyfter du överläppen med tumme/pekfinger på andra handen och kollar. De ska vara ganska långa och gula tänder, men de ska kunna äta och tugga med dem så klart :)

Väger dem gör du lämpligast i en matvåg eller liknande (våg som klarar av gram).

[Koppsal]
0

#3 okej, då får vi åka och köpa en matvåg,

tror endå vi ska ta oss till ikea snart :)

[Tassy]
0

Clas ohlson har också bra vågar, ifall det finns i närheten och IKEA uteblir eller så :)

[Koppsal]
0

#5 okej då kan jag ju gå dit efter skolan imorgon.

det var svårare att kolla tänderna är jag trodde hehe. de bara vrider sig. :s

[Tassy]
0

#6 Hehe, jo små ålar är dom Tungan ute