Tömde vattenflaskan
Idag när jag kom hem så hade flickorna haft spån över pipen till vattenflaskan och nästan tömt ut allt vatten.Så jag började ta bort allt spån som var fuktigt,nu hade jag tur att jag har så mkt spån, men efter jag var klar så kom flickorna upp ovanför markplan
och tittade på mej som om jag jag inte var riktigt klok som hade sönder deras hem
och så grävde jag upp matskålarna för att titta igen 2 min senare, då var dom begravda igen

Jag har hört nånstans att det är lag på att dom måste ha matskålar stämmer det?ska ha matskålarna kvar. men vill veta om det jag hört stämmer??
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Jag vet ingenting om en lag på matskål (upplys mig isf). Men däremot står det i allmänna råd till kap. 11 § i L80:
En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födösöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjlighet att samla foderförråd.
Att ha matskål tror iaf inte jag stimulerar födosöksbeteende så mkt och därför brukar jag gömma ned maten lite i spånet. (Givetvis inte när det är färsk mat)

se till att inget spån kommer i pipen på vattenflaskan. det trycker upp kulan så de inte kan dricka. Hänt massa gånger här. jag föredrar nästan hellre vattenskål på hylla av den orsaken.
#1 Alldeles riktigt, ingen matskål behövs :)
#2 Ja det kan ställa till det ordentligt: jag brukar ta förvana att skölja pipen och ruska hårt i samband med vattenbytet. Vill det inte komma loss ändå så låt pipen torka, med lite tur kommer spånet ut.
allt spån kom ut när jag sköljde och så att dom kunde dricka ,ska nu pröva att lägga i pressat spån så att dom inte sprätter över spånet på ena sidan…nån som vet om pressat spån är bra?kan dom gräva ordentligt???
Jag brukar peta med en tandpetare om det fastnar spån i pipen :)

har aldrig hänt mig som tur är med vattenflaskan . det enda konstiga som hänt är att jag kom hem en dag och hela vattenflaskan var tom , men det var inget spån över den eller så . fattar inte hur det gick till . efter det är jag väldigt noga så flaskan sitter ordenligt på .
jag har matskål , men jag brukar ibland sprida ut mat här och där i spånet som dom kan hitta 
Jag har haft ett par gerbiler innan för ett bra tag sen och dom lärde sej att tömma hela flaskan så när jag kom hem rätt ofta iaf så var det bara att börja städa buren….riktiga busungar var det….du kan ju hålla koll på om det är det som händer….

Jag använder tops till pipen
! Har alltid gjort det med marsvinens flaskor och det funkar kanon bra! Sen får man höja vattenflaskan efter nivån på spånet o hur de bygger. Jag byter plats på flaskan ofta…anpassar den efter hur de gräver/har grävt
.

#8 jo , det kännar man till att flytta på vattenflanskan
men faktiskt bara hos det ena terrariet . får ingen riktig ordning där . värst är när man upptäcker att han inte når den alls , hoppas då att det inte varit så länge så han är jättetörstig . men jag kollar ofta när jag är hemma