Helsyskon...
Jag skrev i ett tidigare inlägg om mina gerbiler, nu har det hänt något nytt som jag måste berätta…
Jag hade två honor, Tea och Lilla My tillsammans. Men plötsligt förra veckan hittade jag Tea död i spånet :'( Jag har ingen aning om hur hon dog, jag blev jättechockad. Hon var jättepigg och skulle fylla tre år så jag blev jätteledsen. Jag visste inte vad jag skulle göra med Lilla My.
Lilla My har två bröder i buren bredvid som hon har rymt till förut, och dom har inte bråkat då. Jag tänkte att det kanske skulle gå att släppa ihop dom… Dom trivs nu hur bra som helst ihop och jag är så lättad över att hon slipper vara ensam.
Så alla mina gerbilpar är helsyskon och det går jättebra,
Går det att ha så här eller är det konstigt?

Jag skulle genast sära på dem, att ha en hona med två hanar kan innebära att hanarna börjar slåss.

Jag glömde förresten skriva att de är över 3 år.
Det kanske inte spelar nån roll? Ska jag sära på dom?
Är honan också över 3 år? Ser det ut att funka så.. Men det är en extremt hög risk att de börjar bråka, så du måste ha koll på dem varje dag, många gånger om dagen. När hon brunstar smäller det förmodligen mellan hanarna. I synnerhet då de är jämngamla och förmoligen jämna i rangen.
Är honan yngre måste hon ut, annars blir det snart inavel.

Alla tre är över 3 år…
Jaa, det ser ju ut att funka hittils och jag tittar till dom väldigt ofta men händer det nånting så tar jag ju genast isär dom. Det verkar gå jättebra för dom men man vet ju aldrig som sagt…