Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 4534 ggr
Neoos
0

Varför piper dom?

När gerbiler släpper ifrån sig ett litet pip, inget långt utan jätte kort, vad menas med det då?

Är det typ att dom är rädda eller ngt?

southdakota
0

I vilket sammanhang? När det pips i buren brukar det oftast vara smågnabb mellan gerbilerna om t.ex. ett smarrigt solrosfrö Tungan ute De kan också pipa av missnöje/rädsla (T.ex. när de blir burna i någon konstig ställning, kanske uppochner.) De kan även pipa av smärta.

[Tassy]
0

Och de kan pipa när de blir putsade :)

cecilia34
0

#2 ja , det gör dom faktiskt .  det har jag också märkt   Glad

[Tassy]
0

Har en riktig piporvar här hemma :P

southdakota
0

Okej, inget jag märkt här hemma faktiskt Flört

Neoos
0

Okej :)

#1 dom brukar pipa när jag bär dom helt vanligt. Håller dom inge hårt eller någonting.

[Tassy]
0

Det är däremot inte normalt. Har du känt igenom dem ordentligt? piper dom på vissa ställen?

Hur beteer dom sig i övrigt i handen? försöker dom fly? Känns dom stela eller paralyserade? Ser ögonen rädd ut? är öronen frammåt eller bakåt?

Neoos
0

Eller jag ska inte övrdriva och säga att dom brukar pipa när jag bär dom, den ena kanske har gjort det en gång och den andra ca två ggr.

Ska försöka svara på alla frågor :P

- Det är svårt att känna igenom dom ordentligt för dom är ganska livliga i handen.

- Vad jag har märkt så har dom bara pipigt när jag haft handen runt deras mage/bröst (löst!)

- Vet inte om dom försöker fly men dom är sällan lugna.

- Dom är allt ifrån stela och paralyserade.

- Ögonen ser inte rädda ut.

- Öronen är oftast framåt.

[Tassy]
0

magen/bröstet är ju den delen som är viktigast för dem att skydda, då området har många vitala organ, och deras revben är ganska svaga. Jag tror att de är rädda att bli klämda. Jag tror de piper i protest. Glad Små hoppiga ungar brukar pipa om man försöker hålla fast dem om de blir rädda.

cecilia34
0

min hane brukar stryka öronen bakåt när jag dammsuger i närheten av honom , när han är inne hos sig då förstås ,  vad betyder det ?

är han arg , tycker det är obehagligt eller är han rädd ?

[Tassy]
0

han tycker inte om oljudet, det låter förmodligen högt så han försöker stänga ute ljudet.

om han är arg eller ej går inte att svara på utan att se hans kroppspråk. Men förmodligen surar han bara på oväsendet. De har väldigt mycket mer känslig hörsel än vi. De har dålig syn men desto bättre hörsel.

Pose-idon
0

Hemma hos mig har jag en pipig, Brunt brukar pipa när dom andra tvättar honom ^^

//Elin

Neoos
0

#9 så om jag förstod rätt så kan det vara att dom är fjompiga av sig och tror jag ska göra illa dom när jag bär dom så? det kan mycket troligt vara sant eftersom dom är 3mån och jag har inte fått dom tillräckligt handtama än :)

[Tassy]
0

#13 ja antingen är dom rädd för det eller så råkar du göra illa dem, svårt att veta ^^

Pose-idon
0

#13 Hih, nån mer som säger "fjompig" jag trodde jag var den enda Oskyldig

//Elin

[Tassy]
0

Jag säger också fjompig i vissa sammanhang Tungan ute

Neoos
0

hahah jaha Skrattande

Loveofmylife
0

Yiskah piper när jag öppnar buren och sätter fram handen, hon piper hela vägen upp till handen sedan när jag tar Bella pipper även hon.

Hanarna piper bara när dom vill ner från handen, och upp in den.

Har dom ont för dom piper då?

För som jag har märkt det så piper dom för dom är glada.