Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1130 ggr
MaaariaS
2009-12-27 20:57
0

Bli tama?

Jag blev gerbilägare för ett par veckor sen,dom bor i ett akvarium med väldigt mycket spån.Dom har gjort jätte många och fina gångar av det,men pga dom inte är tama så kommer dom inte ofta upp ovanför gångarna att jag kan göra dom tama.Nu undrar jag om jag ska ta bort mkt av spånet tills dom har blivit tama? och lägga i mera spån sen eller om jag ska låta dom ha kvar spånet och låta det ta den tiden det tar att få dom tama?

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

LisaF
2009-12-27 21:31
0

Nae ta bort spån tycker jag inte låter som en bra idé.. Mina är väldigt väldigt nyfikna av sig, och kommer direkt fram och nosar när man kraffsar i spånet.. Har du testat det??
Sen kan man slänga ner nån toarulle o se om de gnager på den, så kanske man kan passa på o klappa lite.
Sen kan du också testa att ha lite nötter/frön/annat gottis i handen o se om de vågar äta från handen o kanske till och med sitta kvar i handen, Det är ett riktigt gott tecken i rätt riktning. Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

UlrikaD
2009-12-27 22:16
0

Godis var vägen till mina gerbilers hjärtan iallafall.

Jag såg inte mina särskilt mycket i början heller, men satt med locket av mycket i början och pratade och lockade med godis.

Efter ett tag så hörde de mig när jag kom in i rummet och satt högst upp på toppen och väntade på mig.

MaaariaS
2009-12-27 23:18
0

Tack Ulrika….god jul….

UlrikaD
2009-12-27 23:25
0

#3 Detsamma!Skrattande

isafisa
2009-12-28 08:09
0

Tycker att om det är så att dom till 99% inte kommer upp och är lite rädda av sig så kan du ta bort lite, har gjort det en gång men då för att gerbilerna skulle lära känna varandra, den yngre grävde ner sig och gömde sig konstant. Bara efter några dagar var det bättre och de fick tillbaka allt spån :) Så värt ett försök över några dagar är det ju om du inte får kontakt med dem annars.

Men tänk på att inte ha det så för länge bara :)

MaaariaS
2009-12-28 22:53
0

Dom kommer fram om man rör lite i spånet …oftast.. jag kommer nog inte ta bort spånet pga av att dom inte hade grävmöjligheter innan jag köpte dom och när dom kom hem så krafsa dom på glaset.Dom har nu slutat med glaskrafset och jag är rädd att dom kanske skulle börja igen med det om jag tar bort spånet….så det får ta lite tid innan dom blir tama,men det är ok  eftersom dom verkar trivas i sitt hem(även om deras hem ser för hemskt utFlört)

[Tassy]
2009-12-29 00:41
0

#6 Klokt val :)

MaaariaS
2009-12-29 00:48
0

#7 Tack så mycket… ibland så går det upp ett ljus i min knopp me…Flört

[Tassy]
2009-12-29 01:06
0

hahaha Tungan ute ungefär som här då Cool

isafisa
2009-12-29 16:11
0

#6 bra inställning! Och ja om de inte hade spån innan och de nu har blivit av med det dåliga "grävbeteendet" så är det nog inte så bra att ta bort spån nej :)

MaaariaS
2009-12-29 21:34
0

Nä dom hade ju inget spån förut….tyvärr….dom är lite knasiga för att dom biter inte på nått nästan, utan dom bara bygger tunnlar o begraver saker…verkar som om dom tror att spånet snart tar slut..Flört