Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 810 ggr
[Hamster95]
0

Ev. skaffa gerbiler

Hej! Detta ligger väldigt långt fram, om ca 6 månader men när min gamla guldis dör så har jag en tanke på att skaffa gerbiler istället. Jag är nyfiken på dessa djur, tycker att de verkar sociala och vänliga och sen skulle det bli ett kärt återseende för min syster som haft gerbiler förut.

Kan någon berätta mer om dessa djur, jag är vääääldigt sugen på att skaffa ( hade jag haft mera plats hade det stått en bur med gerbiler i mitt rum för längesen men nu har jag två hamstrar istället).

southdakota
0

Jag tycker verkligen du ska skaffa gerbiler. Glad

De är väldigt roliga och trevliga filurer, de kanske inte alltid ligger stilla och myser i handen som många hamstar. (Fast det finns filbunkar i gerbilvärlden också förstås, men majoriteten är nog snabbare/aktivivare/spralligare/aktivare än hamstrar.) De är vakna i perioder, sover i några timmar, vakna i några timmar, sover i några timmar, vakna i några timmar. Ja… du fattar Flört vilket gör att det finns möjlighet att umgås med dem alla tider på dygnet. Skrattande I buren blir det mycket grävande, gnagande och stojande, vilket gör att de är väldigt roliga att iaktta. Grävmöjligheter är ett måste för gerbiler, det finns tre lämpliga sorters burar - akvarier, samlor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30102974) och rymliga dunor (Inte mini). När buren införskaffats ska den fylllas med någon/några decimeter spån som de kan stöka runt i. Jag vet inte riktigt vad du vill ha för information så bara pladdrat på lite, haha.

[Hamster95]
0

Men luktar de?

På din info verkar de vara totalt underbara små djur <3 Isåfall blir det en 70 cm duna de får bo i, men ska de ha hjul? I vissa zooaffärer ser jag hur de trycker in gerbilerna i dvärghamsterhjul och förmedlar för den nye gerbilägaren att denne " absolut måste ha hamstervadd och hjul"

[Tassy]
0

De är helt underbara små djur! Skrattande Jag har haft både hamster och gerbil, och i lukt så stinker hamstrar om man jämför med gerbilerna som är luktfria om man håller rent i buren. Det värsta som kan stinka är om de lycka gömma färsk frukt som får mögla typ Flört

Absolut aldrig vadd, hjul, plast eller galler till gerbiler. Vattenflaskan är enda undantaget med plasten.

Har du möjlighet så ta gerbiler ifrån uppfödare, zoodjur brukar inte ha bra psyke i 98% av fallen.

cecilia34
0

nej, absolut inte hjul . det är inte bra för deras känsliga ryggar .  Glad

och inte hamstervadd heller där de kan trassla in sina långa bakben och fastna och en massa sånt .

åh , dessa djuraffärer . som inte vet ett jota vad djuren behöver , det är ju inte ens svårt att ta reda på !! jag blir tokig

men man får mycket bra information och råd på denna sida av kunniga människor . det är guld  Skrattande