Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3292 ggr
enbartmalin
0

Hemma hos Malin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågor har kommit om hur det ser ut hemma hos mig och hur jag får plats med allt i min lilla 2a :) Så nu kommer den en massa bilder.

Just nu är antalet djur inte vad det har varit och några är på utlåning så antalet burar har ju minskat :)

Vi börjar med hallen som är lång och trång, där får såklart inga djur plats mer än illern och hunden ;)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sen kommer sovrummet: Höger del av sovrummet, där bor Sebramössen och hunden.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sovrummet: Vänster sida där kaninerna bor.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sen kommer vardagsrummet:  Höger del

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Vardagsrumm: Höger sida ur annan vinkel. I burarna har vi: Bur till vänster svart lock: Pygmémöss. Terarium överst: TamMöss. Stort akvarie: Jirdar. Understa akvarie gerbiler.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Vardagsrumm: Vänster del

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Vardagsrumm: Vänster sida. I burarna har vi: vänstar om TVn överst, möss. Vänster om TVn underst: Tillfälligt inneboende Ekorre. Till höger ovanför datorn: Guldhamster.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sist men inte minst köket där illern har sitt tillhåll.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Köket. Mili tycker bättre om hundens vatten.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Köket

Hälsningar Malin

tjoffsa
0
cecilia34
0

men hur i hela friden hinner du med alla , och hur hinner du rasta dem? Förvånad tycker det är fullt upp med två gerbiler

[Tassy]
0

När man har så många djur så blir man liksom ett med dem till slut, nån får åka axel och nån får vara med här och där, det går liksom av sig själv till slut Tungan ute Sedan får man göra en extra insats för att stimulera dem i burarna om tiden skulle kärva någon dag.

[Tearix]
0

välstädat :p. jättefint.

här är det spån överallt, så fort man tar ut något djur..

hade elektriker som skulle fixa nåt i lägenheten häromdan, och de hade skrivit att man skulle stänga in stora djur i andra rum, jag undrar vad de tänkte när de kom in och det var burar och terrarier överallt..

[Tassy]
0

#13 känner igen det där.

Det finns goda skäl till att min dammsugare har fått en egen hörna bland burarna Skrattande

LisaF
0

wow va coolt det ser ut med alla burar :)  men en fråga; varför en ekorre? :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[Tassy]
0

#15 Historien om ekorren är ganska tragisk, Malin räddade den ifrån ett hemskt liv i en liten hamsterbur där den bodde ensam. Nu har Malin den tillfälligt tills den kan komma till ett hem som det finns ekorrkompisar i :) en eloge till Malin för hennes insats Skrattande

Loveofmylife
0

ojoj vad fint du har det :)

enbartmalin
0

Haha Tassy  Svara på allt så jag behöver ju inte skriva mer än tack för komplimangerna från alla :)

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Oskyldig

LisaF
0

#16  ok:D,

det va fint gjort Malin :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

tjiggit
0

Kul att se hur du har det hemma hos dig! Tror många undrar hur det finns plats med alla djur hos många av oss =)

[Tassy]
0

Jo det vore kul att se fler trådar i samma stil.

Jag tror det är bra för folk som inte är så insatta att få se att det inte blir en total katastrof bara för att man råkar ha en större mängd djur. Det häder ganska ofta att man får en del kommentarer som uppfödare i stil med "men OJ! hur får du själv plats? kan du verkligen sköta om alla djuren?" etc. och då brukar jag i mitt stilla sinne tänka att ja, jag har ändå bara hälften så många djur som många andra uppfödare har Skrattande

Sen är det alltid skoj med inspiration etc.

cecilia34
0

lufter upp den här tråden igen med att fråga ,

hur alla gör med motion och sånt när man har fler djur . vi har pratat om det förut men jag frågar igen .  jag har ju inte så många gerbiler , tre st , men ändå tycker jag att det är svårt att få någon slags bra liksom rastnings rutin utanför buren för två olika flockar ( den ena  är tillfälligt själv så han blir sin egen flock ) det känns som det tar hela dagen verkligen och jag får ingen egen tid alls utan att känna ångest att det inte fick vara ute längre och busa

vill helst att de ska kunna vara ute i alla fall två timmar om dagen per flock och busa av sig .

just nu känns det som det är allt jag hinner med , missförstå mig inte , jag älskar mina gerbiler och vill gärna umgås med dem , men jag måste hinna med övrigt också .

det finns ju många som har många fler gerbiler än mig .

hur gör ni med er motion och hur länge och allt sånt där   Glad

enbartmalin
0

Jag har inte mina djur ute ur sina burar och kelar inte med dom heller för den delen. Jag anser att människan ger djuren ett behov dom inte har, tycker inte det är ett måste att pilla och mysa med djuren då dom faktiskt klarar sig utmärkt utan vårat sällskap.

Sen är det ju en annan sak om man själv vill för sin egen skull, men för djurens skull är det inget behov dom har.

Dock bör dom ju faktiskt ha bra burar med mycket sysselsättning då dom faktiskt är instängda.

Hälsningar Malin

cecilia34
0

ja , man tycker olika Flört om det där . men jag kan hålla med om det där med kelet är nog bara människans behov .

men miljöbyte känner jag nog ändå att jag vill ge . 

men miljöberikning då som det så fint heter ,  vad är bra sysselsättning i burarna då ? hur sysselsätter du dina hos dig ?

tar gärna emot tips  Glad

enbartmalin
0

Jag plockar ofta hem saker när jag är ute med hunden, grenar pinnar, stenar och diverse. Det finns massvis i djuraffärer. jag håller mig till det som är mer naturligt alltså inga målade saker, plast saker osv.

Växter, grenar, stenar, bon, ihåliga saker. Ja vad som helst, det är endast din fantasi som stoppar.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sen måste jag ju faktiskt tillägga att större delen av mina djur är exotiska och därav inte lämpliga i hantering. Mina gerbiler var ute en hel del och åkte axel.

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Här satsas det extra på stora burar, goda grävmöjligheter och varierande inredning då jag blir allt sämre i min allergi, så det är minsta möjliga hantering som gäller just nu för mig. Vill inte riskera att grusa den lilla chans jag har kvar att behålla mina djur.

Gerbilerna klarar det riktigt bra, Jirdarna däremot flyger gärna ut så fort locket åker av, då de är så galet nyfikna! Skrattande Dom är det dock bara att öppna buren till så rastar dom sig själva och går in när dom är klar. Större bur är på g till dem, krävs flytt först bara, vilket sker inom kort,lägenheten är uppgsagd till feb, sen mellanlandar jag lite kort hos päronen innan lasset går söderöver. Då blir det burbygge.

Solaika
0

#24 Fast tamgerbiler har faktiskt ett behov av att umgås med oss människor. Inte alla men jag kan tydligt se på de flesta av mina att de har ett behov av oss. Självklart klarar de sig ändå. De har gott om plats och mycket roligt att göra så visst skulle de klara sig utan oss oxå. Men de VILL komma upp och umgås med oss. Sen är ju det ett beteende vi har skapat eftersom vi vill att de ska vara sociala.

Att dina exotiska djur inte alltid är lämpade till hantering har jag full förståelse för dock :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

enbartmalin
0

#29 Men om du läste mitt inlägg #27 så skrev jag att mina gerbiler var ute en hel del.

Sen beror det mycket på vems gerbiler det är. Har dom inte blivit hanterade från början har dom inte heller behovet.

Men jag håller med om att dom flesta gerbiler har ett behov av hantering då dom flesta blivit hanterade av uppfödarna från början. :)

Hälsningar Malin

cecilia34
0

nu har jag byggt till på en hylla jahar till den ena gerbilen . är faktiskt lite snitsig på att snickra ihop inrednign till dom om jag får säga det själv   Tungan ute

jag ska leta nästa gång jag är ute i skogen efter roliga saker att ge dem 

#28 vad tråkigt att vara allergisk när man älskar djur

smidigt dock med självrastande djur   Skrattande

[Tassy]
0

Mjah, jag vågar nog säga att nej, dom har inget behov av att umgås med oss. Däremot har dom ett större behov av stimulans.

Har spånat lite med bland annat Emma om detta, vill minnas att vi diskuterade ökad intelligens hos dessa djur som stimuleras mycket och får utforska mer. De är mer påhittiga och löser problem mycket snabbare.

#31 Jo, det är ett helsike! :(

Tänk på att kolla saker ni tar in från naturen så ni inte för in objudna gäster.

cecilia34
0

kan man kanske koka sakerna man tar in från naturen först ,  innan man ger det till gerbilerna , för att vara på den säkra sidan  Skrattande

[Tassy]
0

eller köra i micron :) fukta lite om det är en kruttorr pinne eller så, så det inte börjar brinna då det är vätska som microvågorna värmer.

cecilia34
0

Skrattande i micron , smart . hur länge kör man dem då ? hur många minuter typ

[Tassy]
0

några sekunder :)

[Tassy]
0

Det går ganska snabbt för småkryp att explodera ;)

cecilia34
0

ok , ska testa det när hittat roliga grenar och sånt  Glad