Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 912 ggr
cecilia34
0

måste få råd !

har varit så ledsen idag .   Gråter  jag har ett par dagar tyckt att min ena gerbil  inte ser ut att må bra . hon är liksom långsammare i sina rörelser och jag tycker att hon ser alldeles matt och tallig ut i pälsen och ögonen ser halvtrötta ut . hon äter och dricker som vanligt och när hon är ute och springer så är ändå fart och spring i henne , men jag tycker hon ser så eländig ut i mellanåt på nåt sätt  .  hon är ute väldigt mycket och motionerar på mitt vardagsrumsgolv , vet inte om det har med det att göra men hon kanske har blivit kall på golvet . kan känna själv ibland om man är utan strumpor så fryser man om fötterna .

kan det spela in tror ni ?

så idag ringde jag en vetrinär för att be om råd och jag beskrev hur hon ser ut och hur hon ter sig och rör sig och hon sa att de kan greja och hålla på fastän de inte mår bra .

då blev jag ännu mer förtvivlad för jag tyckte att så länge hon springer omkring så kanske det inte är så farligt .

jag åkte nästan in med henne till blå stjärna , men bestämde mig för att vänta över natten för hon sprang omkring så aktivt i vardagsrummet på motionsrundan .

men nånting känns det som det är , men jag vet inte .

vad tror ni och vad hade ni gjort ?

[Tassy]
0

Ja, hon är sjuk på något vis. Har hon några övriga symptom? hur andas hon? hur ser tänderna ut? finns knölar i magen etc? Jag skulle åka in med henne nu, i morgon kan det vara för sent.

cecilia34
0

Hur gjorde du Asa-s när rosalie blev sjuk ? vill gärna veta hur du gick till väga och vad hette medicinen du fick ?

cecilia34
0

vad kan se ser hon ut att andas normalt  , och jag ser inga knölar nånstans , det jag ser är att hon ser matt och fet ut i sin päls och att hon ser trött ut . men hur orkar hon springa omkring som hon gör ?

[Tassy]
0

Asa-S tog sin gerbil till veterinär och fick Bactrim utskrivet mot luftvägsinfektion. (gerbilen har då klickande andning)

Hon orkar springa runt pga att hon är ett bytesdjur, och kommer så länge hon har minsta kraft kvar göra allt för att inte verka sjuk/svar (=lätt byte)

cecilia34
0

ok tack för hjälpen och rådet . håll tummarna för att det är något som går att göra något åt . hon är min älskade

[Tassy]
0

håller alla tummar och tassar för henne!

cecilia34
0

hej igen

jag var inne på blå stjärna med henne inatt och det gick efter omständigheterna bra .   de var väldigt rara och gulliga där och jag fick träffa en vetrinär nästan med en gång . hon var dock ingen expert på gerbiler men hon kollade på henne efter det hon kunde

och sa att så länge hon äter och dricker och kissar och bajsar normalt så var det ingen akut fara med henne , så jag fick ta med henne hem så länge men jag skulle så klart hålla nära koll på henne hela tiden . och så fick jag en ny tid på fredag att träffa en vetrinär som var mer expert på henne . och hålla henne inne i terrariet till vetrinären tittat på henne .  hon var så duktig min älskade snuttis .

tittade på henne imorse och hon såg ganska ok ut

så jag hoppas den vetrinären på fredag kan göra nåt så att hon mår bättre och blir frisk och pigg igen .   Glad

och nu har jag  , vad naturligtvis borde gjort från början , försäkrat alla snuttisar här hemma

tack för i natt  tassy   Glad

southdakota
0

Håller alla tummar och tassar Skrattande

cecilia34
0

tack så mycket  Glad

[Tassy]
0

håller också alla tummar och tassar.

cecilia34
0

hej

tittade till min snutta  nu för sörsta gången idag . ( jag arbetar mellan 6.30 - 12 idag ) blir lycklig bara jag ser henne att hon lever och tycker faktiskt att hon ser piggare ut nu än innan . känns hoppfullt och bra Glad imorgon får hon komma till fru doktorn så får vi se vad hon säger .  ska nog bli bra , man måste ju tro det i alla fall Glad 

men hon får hålla sig inne och varm och go till dess .

southdakota
0

Härligt, hoppas hon snart blir helt återställd Skrattande

cecilia34
0

hej

nu har min snutta varit hos  doktorn och hon blev undersökt utan och innan . hon var så duktig snuttan  Glad

hon sa att hon såg väldigt fin och bra ut i kroppen och nos tänder och rumpa , men att hon nog hade en infektion i kroppen . så hon fick en vitaminboost och vätska och för säkerhetsskull i fall , så fick jag med mig antibiotika hem .  men skulle bara använda den om hon inte skulle bli bättre . men jag tror att hon kommer bli bra och det trodde vetrinären också .  kändes positivt   Skrattande

så mycket vila värme och kärlek från kompisen och matte så kommer det nog att ordna sig .

ska även göra deras kost bättre efter goda råd från tassy med flera .

tack för att ni finns alla på denna sida Skrattande

[Tassy]
0

Vad är det för antibiotika? Många veterinärer känner inte till att gerbiler kan få dödliga kramper av vissa sorter. Som baytril och vibramycin.

Asa-S
0

Som Tassy skrev så fick Rosalie bactrim och det fick hon i tio dagar/morgon o kväll. Om man höll henne vid örat hördes det tydliga o rätt höga klickljud. Det försvann dag 7.Hon är mycket piggare men tunn i hullet och liten i storlekenFlört! Hon far runt som de andra systrarna och verkar må jättebra. Imorgon flyttar hon med sin syster Alice till Emilie-TexSkrattande!

Jag hoppas din snutta blir bra och att du fick rätt antibiotika!Glad Jag var aldrig hos veterinär utan fick hjälp av en uppfödare med "diagnos" och telkontakt med veterinär som ringde in receptet. De kan inte mycket om gerbiler här i kring och Rosalie behövde hjälp direkt. Bra att få hjälp från erfarna gerbilägare och sen fick jag tips här på gif oxåKyss

Asa-S
0

Hur går det med din "snutta"?Glad

cecilia34
0

hej

jo, jag tycker det går framåt  Skrattande. tycker att hon ser mycket fräschare och piggare ut nu . hon börjar få tillbaka det där  " plinget " i ögonen igen , ni vet det där pigga som en frisk gerbil har i ögonen . känns skönt .

hon fick bactrim hos vetrinären så det var rätt sort . men jag har inte behövt använda det och hoppas att jag inte behöver det senare  heller . hon ska få vara inne i 1o dagar i terrariet och ta det lugnt  och vila  Glad

roligt att rosalie mår bra igen , skönt att höra  Skrattande

Asa-S
0

Låter toppen att hon mår bra!Glad Skönt!