Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3408 ggr
Sphynx
0

Nybörjare med frågor :)

Kommer att köpa ett akvarie (ca 300 l) för att ha (2)gerbiler i. Har läst på en hel del, men det står ju så olika…

1. Hur är det med hö- ska de ha eller inte?

2. Spån- kan man köpa storbalar som finns på Odal- sammma man har till häst?

3. Ska de ha motionshjul- inte va?

4. Finns det nån uppfödare i Skaraborg- kan även tänka mig omplaceringar (helst)

5. Hur är det egentligen med maten, kan man ge pelletslösa gnagarblandningar? Finns det någon lämplig mat hos foderbilen?

6. Trädetaljer (i buren- inte i konstruktionen ;)- måste de vara av fruktträd- går det inte med vanlig furu?

7.Om jag köper ompacerings-gerbiler som ej är tama- kommer de att bli understimulerade? Jag kommer ha mycket kul i buren åt dem, djupt med spån plus hyllor etc.

8. Ni som har katter med, hur funkar det? Några förslag på lock-konstruktion som håller katterna ute o gerbilerna inne? Måste ju hålla för tyngden då två katter ev samtidigt hoppar upp på locket…

Kommer nog fler frågor :)

[ElisabethYL]
0

1. Vissa ger hö och andra inte. Det är en smaksak, själv använde jag hö förut men har inte gjort det på länge.. Nyttan med hö är att det är ett naturligare bäddmaterial än toapapper - nackdelen är risken för ohyra.

2. Spån på storbal går aldelles utmärkt Glad

3. Nej, gerbiler har en känslig rygg och kan därför ta skada av ett motionshjul eller springboll oavsett storlek på hjulet och ålder på gerbilen. Men bra att du ställde frågan.

4. Det du kan göra är att kolla på föreningarnas hemsidor och se om du hittar någon uppfödare. Själv har jag dålig koll på Skaraborg.

5. Man kan ge gerbiler hamsterblandning, då gerbilen och hamstern har liknande näringsbehov.

6. Barrträd brukar avrådas från p.g.a. terpentinet (om jag minns rätt), så fruktträd borde gå bra..

7. Jag tror inte de kommer bli understimulerade

8. Den frågan får någon annan svara på då jag inte har katt Flört

cecilia34
0

bra val på storlek på akvariet tycker jag , mycket busutrymme  Skrattande

[Tassy]
0

1. En smaksak, de älskar att busa i det, men man kan vid extrem otur få in ohyra. De behöver inte det för att äta utav det.

2. Japp, det fungerar alldeles utmärkt, använder det själv.

3. Nej, absolut inte, det skadar dem.

4. Jag finns i Skövde, men kan lätt ta mig in till ställen runtom här, omplaceringar har jag också. Skrattande

5. Mjah, det brukar vara mycket fett och socker i dem, men blanda ut med vanlig naturell müssli och lite puffat ris, cornflakes och sånt så blir det nog bra.

6. Ja det går bra. Det här med barrträd, färskt barrträd ska inte ges, men luktar det inget så är terpentinet avdunstat. Så köper du träsaker i butik så är det fritt fram så länge det inte är ceder Glad

7. Nej de kommer inte att bli understimulerade om du sysselsätter dem i buren. Stereotypa beteenden brukar dock vara svåra att få rätt på.

8. Ett rejält kattsäkert lock och låt aldrig katterna vara i samma rum som gerbilerna. Allt för ofta händer olyckor när gerbiler rymmer och katter tar sig in i burarna.

Sphynx
0

Tack så mycket för era svar!Glad

Då tolkar jag det som att det är fritt fram att bygga konstruktioner av byggträ till dem (furu).

Har i dag varit o köpt akvariet/terrariet de ska bo i. Runt ovan kanten är det en alu-list jag tänker fästa locket i. Efter att ha funderat hela dan typ…så har jag bestämt att det kommer att5 bli ett "två-skikts"lock-först finmaskiga nätet- sen träkonstruktionen o ovan på det ett ytterligare nät. Buren måste bli 100% rymnings o inbrottssäker eftersom det inte går att stänga ute katterna från rummet där de ska bo. Skulle gebrilerna mot förmodan tugga sig igenom nät ett så finns där ytterligare ett nät.

Tassy: Låter ju hur bra som helst, jag bor i Falköping. Jag köper gärna omplaceringar (när jag fått iordning på buren o locket är klart) två vänner av samma kön, ev tre, ej över året :) Fanns två i Falköping som skänktes bort (blocket) men det var en av varje kön…

[Tassy]
0

De jag har för omplacering är tyvärr över året.

Svartur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte bidra med lite tips angående locket. Fixade det förra helgen för jag ska med skaffa gerbiler snart också. Förhoppningsvis i helgen om djuraffären här i stan får in gerbilungar som det är planerat.

Iaf, jag har med katt, 4 stycken. Så har gjort ett kattsäkert lock av 8mm tjock plywood. Sågade ut öppningarna för nätet med en sticksåg. Har ett mer finmaskigt när på undersidan. Som är 5*5mm små maskor. Och har ett annat svetsat nät på översidan med 12*12mm maskor. Anledningen till det är att det svetsade är mer stabilt att hålla om man har katterna ovanpå eftersom det andra finmaskiga är "flätat" och inte hålls uppe lika bra. Detta är fastsatt med vanlig häftpistol.

Gjorde en lucka med över halva locket eftersom jag haft gerbiler innan. Och det är så lätt att de smiter ut i ena hörnet om man måste ta bort hela locket (de är snabba) så ska man bara byta mat/vatten/sand så är det smidigare med en lucka. Inte svårt heller.

Och under plywooden längs med hela akvariet på sidorna har jag skruvat fast lister som är 1,5cm breda och som går ner ca 3cm. För att locket ska ligga på plats och inte åka av.

Svartur
0

Fler bilder på låsanordning, OM katterna ev skulle få för sig att pilla upp locket som visserligen är ganska tungt, men vill vara på den säkra sidan.

Svartur
0

en till på nätet på undersidan

Svartur
0

Katterna har redan vart uppe och spanat trots att akvariet är tomt på råttor ;) Och det är inga problem.

Den stora gråa (Svinto) väger ca 8kg så det håller utan problem =)

[Tassy]
0

Jättebra lock du har fixat där Svartur, toppen med nät på undersidan också så att gerbilerna inte kan gnaga sig ut. Snyggt Glad

Solaika
0

Måste bara få slå ett litet slag för Frostälva och Freja som Sara har. Du har dem fortfarande för omplaceringa va? Älvan bodde hos mig när Freja och hennes syskon var små. Älvan är en söt dam som tycker mycket om mat och vill bli behandlad med respekt. Somnar lätt i handen på de hon gillar. Freja rymde ur buren en gång och smet ner till två vuxna honor. Vi hittade dem sitta snällt bredvid varandra i buren och Freja hade troligen varit där hela natten. Det säger en del om hennes temperament. Jag har Frejas syster i avel och Sara hennes storebror. Urmysiga båda två! De må vara över 1 år men jag skulle inte se det som ett hinder ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Japp, de är till salu de små damerna Glad

Solaika
0

Lika knasiga fortfarande? ;) Älvan lika knubbig o Freja lika hyper? ;)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Freja är lika hyper, Älvan är en mycket slank och vacker liten dam numera. Glad Älvan är lika pigg som sin dotter Skrattande den du! haha

Denna kommentar har tagits bort.
Solaika
0

Oj :P Egentligen borde jag ju inte bli förvånad med tanke på hur barn och barnbarn beter sig ;) Och när hon kom till mig så va hon ju liten och hyper :P Det är ju bra att hon gått ner, även om hon va mysig som knubbis ;)

Does it become a walk?

/Ida

Sphynx
0

Svartur: Kanonbra ju :) Men kommer de inte äta sig igenom plywooden? MVäldigt likt vad jag tänkt. Tror ni inte de käkar sig igenom träet så norpar jag hela din ide´om det är ok :)

Kanske får tänka om angående åldern…hur gamla är de? Har du bilder?

Tack ska ni ha :)

Solaika
0

http://www.tassysgerbiler.se/gerbilerna.html

Titta i spalten med honorna. Frostälva och Orion's Freja :)

Does it become a walk?

/Ida

Denna kommentar har tagits bort.
Sphynx
0

En ny fråga:

Håller ju på o inreder terrariet/akvariet o har en fundering på hur bra de egentligen är på att klättra? Jag har två hyllor, den ena 20 cm över golvet, den andra 30. Spån tillkommer ju givetvis (är 15 cm djup för lite?) men det kan ju hända nångång att de lyckats lägga upp allt spån mot andra sidan…Kommer de att kunna ta sig upp utan besvär? Eller bör jag ha "fågel-stegar"?

Har ett av glas avgränsat område där det ska vara obefintligt med strö- där ska bla sandbadet finnas (chincillasand va?)- funderar på att ha en ramp dit o klä den med sandpapper- för att få naturligt slitage av klorna, är det en bra idé eller kommer det att slita FÖR mycket på klorna?

Sphynx
0

Det finns nån form av strimlat papper (färgat…) som man kan köpa till hamstrar som bäddmateriel- är det även bra till Gerbiler?

Är det chincillasand man köper som badsand?

Funderar på att ha en ramp i buren o klä den med fint slipppapper- för ett naturligt slitage av klorna. Är det en bra idé eller kan det slita för mycket?

Är gerbiler bra på att klättra?

Håller på o inreder buren, snart är det bara locket kvar(från plåtslagaren), sedan kommer bild :)

Pose-idon
0

Gerbiler brukar inte kättra, men dom är ganska duktiga på att hoppa. Så 20-30 cm är nog inga problem, jag har hört om gerbiler som hoppar 50cm utan problem Flört

//Elin

Pose-idon
0

Måste bara tillägga att om du har stegar så får dom inte vara kvar länge Flört

Sand finns att köpa på t.ex biltema eller Jula. Det kostar på Jula 89kr för 25kg. På djuraffär får du 1kg för ca 25kr.

//Elin

[Tassy]
0

Sandpappret fungerar nog, så länge det sitter fast Tungan ute Sen får du hålla koll på klorna, sliter det för mycket är det bara att ta bort det.

Fågelstegar är väldigt roliga att gnaga sönder Skrattande

Strimlat papper är inga problem, det är bomull och vadd man måste låta bli.

Chinchillasand eller blästersand utan tillsatser (viktigt att det ej är metaller i) funkar utmärkt.

Sphynx
0

Tack så mycket för era svar :)

O en fråga till…

Kan de ha vattenflaskor i plast? Eller var får man tag på sådana i glas? Hur fixar ni fastsättningen i akvarier? Limmar fast sugproppar?

[Tassy]
0

plastflaskor fungerar, men blir sändergnagda då och då, så ha alltid en i reserv hemma.

Jag virar ståltråd som en slags hållare med en liten ögla runt pipen, och en större som håller själva flaskan. Så kan man lyfta ur flaskan ur ställningen vid vattenbyte. :) Lärde mig av Solaika här på iFokus :)

cecilia34
0

det där med sandtipset på jula och biltema var toppen , det visste inte jag . jag har handlat den dyra varianten och det kostar på om har ett par stycken gerbiler . det ska kolla upp direkt  Glad

mina gerbiler är suveräna klättrare dom klättrar upp på det mesta som finns i vardagsrummet när dom är ute  Flört

Pose-idon
0

Men se till att det inte är alluiminum eller så i som sagt, det är inte bra. ;)

//Elin

Solaika
0

#26 Även en blind höna hittar en o annan mask :P Visst funkar det bra :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#29 Hihi, den är toppen! Men vadå blind höna? Du har ju massa fiffigheter till dina djur ju Tungan ute

Solaika
0

Haha, mjo.. har man påhittiga djur måste man vara en påhittig matte :P

Men framför allt skämmer jag bort dem :P

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Det är sant :) Men jag har ju också påhittiga djur, varför har jag inte kommit på något fabulöst jättebra? :P

Solaika
0

För att du snott mina idéer och inte behövt komma på nåt? ;)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

För att du snott mina idéer och inte behövt komma på nåt? ;)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

kan vara så :P men jag har haft gerbiler längre än dig :P

Solaika
0

Då e jag väl smartare än du då :P Haha, näe jag vet väl inte heller :P

Does it become a walk?

/Ida