Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 3968 ggr
Sphynx
0

Giftigt/farligt

Hej!

Har lite frågor om gerbiler o kost. Vad finns det för något som är giftigt för Gerbiler som man kanske inte tror?(menar arsenik o så fattar man ju ;)

Hur ofta/mycket skall man ge animalisktprotein? Nån syrsa i veckan? (kan man ge mask på sommaren?)

De verkar ganska känsliga för färsk frukt/grönsaker(fått den uppfattningen när jag läst runt)- blir de lätt lösa i magen? Ska man bara ge färsk frukt/grönt som "godis"- inte som komplement?

Ska ge det gerbilfodret som Foderbilen säljer, tänkte blanda upp det 50/50 med musli- kommer ju ge lite extra också- men rent generellt så ska det vara vad de behöver- inget mer?

Säkert dumma frågor, men bättre att fråga än att förbli ;)

Sphynx
1

Just det ja, behöver de salt och /eller mineralsten?

Solaika
0

Gerbiler ska inte äta citrusfrukter, stenfrukter, kryddor och salt.. men de är rätt smarta.. i regel äter de inte det som inte är bra för dem.

Jag brukar köpa gnagpinnar med äggpulver (för fåglar egentligen) det är bra protein. Men en syrsa eller nån larv då o då skadar absolut inte. Nyttigt och roligt för dem att jaga :) Hur det är med vanlig mask har jag faktiskt ingen aning om.

Jag har faktiskt aldrig fått gerbiler som blivit lösa i magen trots att de fått ganska mycket frukt och grönt.. men det betyder ju inte att man inte ska vara försiktig. På sommaren får de oftast mer sånt av mig.. hallon och jordgubbar från egen odling tex.. men i och med värmen så tror jag de har lite större behov av vätskan och klarar det bättre då oxå. Men 2-3 gånger i veckan kan man ge dem lite frukt eller grönt utan problem.

Jag har ingen aning om vad det är för foder som foderbilen säljer så jag kan inte svara på om den innehåller allt de behöver. Själv har jag Pretty Pets som bas och blandar ut den med både människomat (typ lösmüsli, flingor o likn.) och annat kul jag hittar på djuraffären.. typ torkade morötter och ärtplättar. Frön ska man helst bara ge som godis då det är mycket fett och bör därför inte ingå i basmaten.

Salt ska de absolut inte ha.. Mineraler.. mnjae.. det finns kalkstenar med ingjutna kroketter.. det är bra att ge dem och ofta uppskattat oxå :) Mineralstenar innehåller ofta salt dessvärre.. men det gör inte kalkstenarna :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sphynx
0

Tack så mycket :)

Vad är stenfrukter för släkte?

Solaika
0

Allt med en stor kärna. Typ persika, mango o liknande. Hallon och björnbär är dock undantag. Det är egentligen stenfrukter men går utmärkt att ge till gerbilerna. Mina ääälskar hallon :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Vanlig daggmask behandlas som aliens och det blir en smula panikartat haha, inte att rekommendera Tungan ute

Solaika
0

Provat, Sara? :P

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

jag var inte gammal när jag hade mina första gerbiler Oskyldig

Solaika
0

Haha, så dom tyckte inte slemmigt men mättande då :P Jag gav nå läbbiga larver till Emil o Hampus för ett tag sen.. det va kul! De blev som galna o jagade verkligen. Kul att se deras instinkter :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

nix, inget hakuuna matata här :P