Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1247 ggr
Chtina
2009-12-14 16:26
0

LOPPOR?

- Nu är det såhär att jag börjar få en aning panik.
En utav våra tre gerbiler blöder som från (eller nedanför) örat. Jag lade märke till att han kliar sig väldigt mycket, när jag väl satte mig ner för att ta en titt på hur de betedde sig så såg jag att alla går runt o kliar sig litegrann med jämna mellanrum.
Den som är röd nedanför örat är helt tokig i att klia sig, Lite som en utav hyenerna i lejonkungen faktiskt ^^

Sen om jag tänker efter så har jag också haft lite 'eksem' kli på senaste tiden. . . Om man sku koppla ihop symptomen så skulle jag nog själv säga att möjligheten finns att det är loppor.. 

Ve och fasa!

Finns det någon mäjlighet att det inte är det? Och vad det nu är - Hur ska detta behandlas?

(varit mycket inne här för länge sedan och har för mig att jag läst nånting om någon som fïck loppor / någon slags insektssak i hela lägenheten vilket grävde sanering.. Fast boven i det dramat var hö. och vi använder inte hö..)

Sen är också jag osäker om människor kan få loppor.. :S
some help please?=)

[Tassy]
2009-12-14 18:58
0

Det är omöjligt att svara på såhär. Ta gerbilerna till en veterinär som kan undersöka ordentligt. Visst kan det vara ohyra, men det kan även vara t.ex. öronskabb eller liknande. I vilket fall behövs behandling som veterinären bistår med.