Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1573 ggr
cecilia34
0

kissar han på mig?

min ena gerbil släpper ifrån sig en vätska när kliver över min hand eller saker som jag ger honom i boet , typ toaruller och annat gnagmaterial . är det urin eller är det någon sorts doft vätska . markerar han mig eller vad betyder det , eller läcker han rent av .

undrar bara vad det är Glad

[Tassy]
0

Ja, han kissar nog på dig :P doftmarkerar gör de genom Doftkörteln på magen, då ålar de sig ganska markant mot föremålet de markerar. Luktar fränt men blir inte blött.

cecilia34
0

men varför  gör han det ? vad betyder det ?

[Tassy]
0

Svårt att svara utan att se det. Men han verkar inte rädd i allafall eftersom han (som jag tolkade det) knatar över din hand frivilligt och kissar.

Är han gammal?

Kanske gerbiler småskvätter som många andra handjur gör? Kanske de markerar med kiss också?

Jag vet inte, kan bara spekulera.

cecilia34
0

nä , precis han kliver ju över den när jag lagt handen mot spånet i buren och liksom stryker rumpan något mot den och så släpper kiss . känns något skumt Flört

så gör han varje gång . så handjur brukar skvätta ?

[Tassy]
0

Hm, ja det låter ju som om han markerar på något vis trots allt :)

Ja handjur som inte har doftkörtel brukar revirmarkera genom att skvätta urin. Pyttesmå stänk lite överallt.

Är det precis så att du blir blöt så är det nog markering, är det en rejäl pöl så kissar han ordentligt.

mawliiin
0

jag hade en gerbilhona som gjorde samma sakFörvånad

cecilia34
0

ja ,det är ingen riktig kisspöl utan mer som små stänk , men varje gång. tänkte först att han kanske inte kan hålla tätt eller nåt .

men eftersom ha trycker ner rompen mot mig eller sakerna så ser det faktiskt ut som han gör nån sorts markering 

han är nio månader   Glad 

mawliiin , slutade din hona med det  eller vad hände sen ?

[Tassy]
0

kan ni klura ut om de som kissar är dominanta i sin respektive flock?

cecilia34
0

min hane är ju ensam då , letar febrilt efter kompis till honom ,

så det är svårt att säga

cecilia34
0

nu har han varit i handflatorna på min ngr gånger och inte stänk på mig faktiskt . det kanske bara var i början nu då innan han kännt mig .  får se hur det utvecklar sig  Glad

mawliiin
0

cecilia34, hon fortsatte ett bra tag och sen blev hon aggressiv och sånt, så det blev inte bättre, men tror det var något som inte var bra med henne, =/