Annons:
Etikettom-gerbilen
Läst 7825 ggr
[Tassy]
12/3/09, 5:42 PM

Gerbilernas minne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som bekant finns det två typer av minne, ett närminne och ett långtidsminne. Här kan du läsa om hur gerbilens minne fungerar.

Närminnet hos gerbiler är mycket kort. På bara några minuter kan en gerbil helt förtränga saker som nyss har skett, ifall det är vanliga normala saker som inte väcker nämnvärda känslor hos gerbilen.

Om du sticker ner handen och hälsar på en gerbil och sedan går därifrån några minuter för att sedan upprepa proceduren så kommer gerbilen förmodligen inte att känna igen dig. För att du ska bli bekant för gerbilen så krävs det att du gör något för att hamna i gerbilens långtidsminne. Det kan vara regelbunden hantering eller en speciell händelse. Skulle du behandla gerbilen riktigt illa så kommer den förmodligen aldrig att glömma det du har gjort emot den!

Det är en vanlig missuppfattning när man talar om djur med kort minne, att de ej kommer ihåg dåliga upplevelser. Det är helt fel! Jag har vid flertalet tillfällen fått bevis på detta genom egna upplevelser. Bland annat så hade jag en liten tös som blev sjuk och behövde antibiotika, och tyvärr avskydde hon medicinen så jag hade inget val utom att tvinga i henne den. Efter den upplevelsen tål hon inte att se en doseringsspruta utan att tjattra ilsket emot den. Inte heller accepterar hon att bli lyft i nackskinnet. Hon minns precis vad sprutan innebär.

Till våran nackdel händer mycket mer i samband med en negativ upplevelse för det mesta, vilket gör att gerbilen lättare minns dem. Råkar du tappa gerbilen i golvet när den är uppe så lär den säkerligen minnas det bättre än om du ger den en godsak. Därför kan det ibland upplevas som rejält träligt att bli kompis med en gerbil som inte har en god grund av minnen bakom sig. Det är därför tålamodet och lugnet är dina två bästa vänner vid hantering av gerbiler. Sen den viktiga punkten om djuraffärsdjur; du kan aldrig veta vad gerbilen har varit med om innan den kom till dig, hur den har blivit behandlad eller om den ens har blivit hanterad.

_MG_0404.jpg

Långtidsminnet däremot är mycket välutvecklat hos gerbilerna. Att de samlar mat är en stark indikation på det hela, att de faktiskt kan minnas vart de la maten någonstans.

Det är även på grund av detta som du bör introducera nya gerbiler långsamt. Även om de först blir kompisar och kanske till och med somnar ihop, så finns det inga garantier för att gerbilen minns när den vaknar, och då smäller det!

Därför bör man vänta ett litet tag även efter att de kommit sams, så att man är säker på att de minns varandra. Detta är viktigast hos honor, som är mycket mer revirvaktande än hanarna.

Därför är det också viktigt att gerbiler som just har fått ett nytt hem får vara ett tag i sin nya bur ifred och memorera den, för att slippa ytterligare stressmoment vid hantering. Nytt folk, nya dofter, tillbaka till den nya buren. Vilken röra!

Om man hanterar gerbilerna bra dagligen så kommer de ganska snart att lära sig att när du kommer så sker något positivt. De minns den där handen som brukar ge godis och vara lugn och trygg.

Gerbiler identifierar saker genom dofter, och lukt är en färskvara. Försök att alltid ha nytvättade händer när du hanterar gerbilerna, eller åtminståne samma lukt.

Därför kan man också se en gerbil vars burkamrat försvinnit vara sorgsen. Den minns sin vän mycket väl. Dock om kamraten plötsligt skulle dyka upp så är det inte säkert att lukten är densamma. Alla vet vi hur minnet kan förändras med tiden, och skulle kompisen lukta annorlunda mot minnesdoften, då smäller det förmodligen även då. Utseendet har föga betydelse för en gerbil.  Därför kan en gerbil sörja, och ändock eventuellt inte acceptera när kompisen återvänder.

Annons:
LisaF
12/3/09, 6:02 PM
#1

kanonbra skrivet!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Asa-S
12/3/09, 7:58 PM
#2

Jätte bra!Skrattande Kul info!

[Tassy]
12/3/09, 8:15 PM
#3

tack tack Skrattande

southdakota
12/3/09, 9:32 PM
#4

Toppen Skrattande Vad flitig du är med alla nya artiklar Tassy Flört

[Tassy]
12/3/09, 10:00 PM
#5

Tack, jag får mina ryck hehe Skrattande

Solaika
12/8/09, 5:42 PM
#6

Det med dofterna märker jag tydligt nu. Har vår hund hemma för tillfället, vilken mössen inte alls är van vid. Har jag nyss klappat honom så är gerbsen misstänksamma och nosar och är lite rädda för min hand. Om jag däremot tvättar händerna innan jag sätter ner händerna hos dem så klättrar de upp som vanligt :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
[Tassy]
12/8/09, 6:03 PM
#7

Ja andra djur verkar skapa större förvirring än människodofter. Förmodligen för att djur kommunicerar med dofter på en helt annan nivå än vi.

De verkar inte bry sig på samma vis om en främmande hand som en hand som klappat ett djur.

Upp till toppen
Annons: