Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 534 ggr
cecilia34
0

Lära känna först ?

skulle behöva åsikter från er  Glad

jag har ju en gerbil som varit hos mig i en vecka och som är ganska så rädd för allt ännu . han kommer fram och äter godis ur handen på mig om jag har handen alldeles stilla i buren men minsta ljud och rörelse får homom att att reagera och springa därifrån . vågar knappt andas när han smaskar . så man vill ju ta det väldigt lugnt och försiktigt tills han känner sig trygg .

samtidigt vill jag att han ska få komma ut och motionera utanför buren , vilket jag också testade idag . antagligen första gången han nånsin varit med om det ( han är nio månader och kommer från taskiga förhållande i en  djuraffär ). Rynkar på näsan så när han skulle in igen så blev det ju , även om jag försökte undvika så mycket jag kunde ,  ngt av en jakt vilket naturligtvis inte bidrar till att han blir lugn med mig.

nu till frågan , ska man vänta med motionen till han lärt känna mig bättre och känner trygg ?

eller släppa ut honom och hoppas att det blir bättre för varje gång ?

[Tassy]
0

vvänta och lär känna honom först. Han behöver lita på din hand så att han har något tryggt att ty sig till utanför buren.

cecilia34
0

då gör vi så Glad tack

[Tassy]
0

varsågod och lycka till :)