Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 837 ggr
[jakke94]
0

hur ska jag göra ? =O

i snart ett år har jag funderat på om jag ska köpa gerbiler eller inte, om jag har tid m.m .. och har även funderat på ödlor och sköldpaddor,

men nu har jag som sagt funderat väldigt länge och tror att gerbiler är nog det rätta djuret :)

Mina frågor till er är;
vilka för/nackdelar ser ni med att ha gerbiler ?

(jag har vana av hundar(vi har kennel), kanin, ödlor, spindel, papegojor, marsvin, grodor och lite vana av sköldpaddor, så blir inte första djuret direkt :P)

southdakota
0

Jag tycker det är roliga djur som alltid har något på G, dock blir de ju aldrig så sociala som t.ex. katter eller hundar men det har du nog förstått.

Men de är absolut inte osociala eller opersonliga, myser och spinner (Ja, faktiskt!) gärna i händerna eller klättrar och klänger i nacken Flört (Finns både filbunkar och klätterapor)
Personliga? Ja! Trots storleken har de olika personligheter när man lärt känna dem, två gerbiler i samma färg kan vid första ögonkastet verka identiska med varandra. Men nej, de kan skilja sig i både storlek, ögonform, svanslängd, temperament, vanor och mycket annat.

De gräver, gnager och stökar alltid runt i buren, en gerbilägare har aldrig långtråkigt när den iakttar sina små. En stor bur inredd med massa spån behöver bara städas med några veckors mellanrum och när det väl är dags brukar det inte vara några större problem. Glad
Ja, jag kan säkert rabbla fördelar i evigheter. Skrattande

Nackdelar?
Det finns inte så många kunniga veterinärer på just gerbil och blir gerbilen sjuk kan det vara svårt att hitta hjälp. Dock är gerbiler väldigt sunda och friska djur om de blir rätt omhändertagna.
Finns nog några fler som jag inte kommer på just nu Tungan ute

chokladfudge
0

Fördelar:

De är väldigt lättskötta och kräver inte så mycket men ger mycket tillbaka. Eftersom de inte kräver en massa rastning om man har en stor "bur" så går det lätt att få folk att passa dem om man reser bort (att ge dem mat och byta vatten en gång om dan klarar även djurovana personer utan mycket tid av.) Man kan resa bort ett dygn utan att behöva skaffa vakt åt dem. De flesta som har varit hem till oss och sett dem har undrat vad ihelafriden man har dem till, men senast gång nr två har de charmats och upptäckt att de är roliga små krabater som är nyfikna, lätta att leka med och älskar godis.

Nackdelar:

De biter på saker, tex soffan, kläder etc. Man kan lätt "fastna" vid "buren" för att studera dem, ge dem godis eller bara säja hej (om nu det är någon nackdel;-) )

[jakke94]
0

okej tack för svar :)

vad är bäst, hane eller hona ? :P vill ju inte använda avel och vill att dem ska komma överens (ska ha två) och har läst att hanarna är lugnare och mer sällskapliga, eller ?

southdakota
0

Kön spelar ingen roll enligt mig, att hanar skulle vara sällskapligare stämmer inte, fast lugnare säger vissa Glad Personligen tror jag det är väldigt individuellt, välj de gerbilerna du förälskar dig i och inte efter kön Skrattande Ska du ha fler än 2 är dock hanar att föredra.

isafisa
0

Jag skulle faktiskt rekommendera hanar :) Men det är pga att jag träffat fler sällskpalige av det hanliga könet :) Men självklart är honor underbara de också :)