panik!
nu måste jag köpa en ny bur då de gnagde sönder den som vi har nu. mamma hade glömt att flytta tillbaks huset som skulle täcka hålet som är till för vattenflaskor.
kan säga att det blev ett stort hål, men just den natten hade vi dem i badrumemt så ingen jätte stor skada skedd enegentligen. vi fångade snabbt in dem och fick sätta buren mot en vägg samtidigt sätta huset för så gått det går.
imorgon blir det att leta efter en ny bur haha. jag säger bara, OTUR. vet ni någonstans där man kan få tag i så biligga som möjligt och ganska stora. vill ha en större bur en förut. ^^.
Kolla efter nåt gamalt akvarium. Du kan ju alltid fråga på akvariefisk.ifokus efter nåt. :)
Jag hade 2 damer som gnagde sönder sin bur och rymde. vi tejpade med silvertejp men det funkade inte. xD Nu bor dom iallafall i "rastgården" sålänge. ;)
//Elin
hm smart. är det inte svårt at trengöra akvarium? ^^.
Nja, inte speciellt. Men dom rymmer inte lika lätt om man gör ett bra lock ;)
//Elin
juste, locket har man ju problem med då. hehe :P
akvarium är det bästa för gerbiler och är lika lätt att rengöra :)
Hälsningar Malin
#5 vad bra. får kolla efter något sånt då. ^^
hur stort ska man ha, och hur får man tag i lock?

100 liters är lagom till två eller större. Titta på blocket efter annonser. Loppisar/återvinningen har ibland akvarium oxå. Ett av mina -110 liters som är 95 cm långt, 35 djupt o 40 högt(med lock). gav jag 200 kr för. Lock får man bygga själv
. Trä-ram med nät.
jag o min mamma åkte runt lite, till olika djuraffärer och hittade en såkallad gerbil-bur. för ett ganska bra pris. vi köpte en sådan.
Jag har kort på den ifall ni vill se?
jag och min mamma tänkte att vi ksulle först kolla i djuraffären och sen kolla efter andra möjligheter.
I alla fall så är buren ganska stor. som en DUNA-bur fast mycket högre och galler längst upp. :P
Är det en sådan här bur? För i så fall kan jag säga att dom inte alls är bra för gerbiler… Och att du borde byta igen i så fall.
#9 Gallret kan tyvärr vara skadligt för gerbilerna, de kan göra sig väldigt illa. Brutna ben och deformerade tänder är vanliga följder.
#3 det var ju inte bra… då måste jag ju byta igen… vi som trodde den var bra.
om man byter ´hylla`då?

En samla låda för 149 kr-130liters eller ett akvarium är bäst. Gallerburar blir nog mycket dyrare och som skrivits innan, inget bra för djuren med galler burar.Finns massor av bilder här på GIF där du kan se hur andra har gjort till djuren.
#13 Då kanske de klarar sig ifrån att bryta benen, men du behöver sätta för så att de ej kan gnaga på gallret också. Plexiglas kanske kan funka?
#15 kan höra med mamma,
tack för hjälpen alla! :D