Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1032 ggr
Nougat
0

Uppfödar frågor

Lite frågor till hjälpsamma ! :)

1.När ska man sätta sönerna till pappan ?

2.Hur brukar ni transportera gerbilerna till köpare längre bort?

3.Vilken ålder är att rekomendera för dem blivande föräldrarna vid parning ?

jule
0

1. När sönerna är 5-6 veckor

2. Jag transporterar inga djur. Köpare får komma till mig och hämta dem.

3. Honan minst 5 mån helst äldre, max 1 år. Pappan finns lite delade åsikter om.. du kan para honom från när han fattar vad han ska göra. Men det kan ju vara bra att låta honom växa upp först för att se hur han är bla temperament samt om han blir sjuk när han är 6 mån är det inte så kul om avlat på honom bid 3 månader.

Lycka till

[Tassy]
0

1. 5-6 v som Jule säger

2. Jag brukar transportera i en vanlig transportbox, vanligen bil eller tåg. Jag reser mycket så jag har inget emot att ta med gerbiler till köpare. Då får jag ju se det blivande hemmet också, vilket jag ser som ett stort plus.

3. 5-6 månader (gärna längre) så de hinner växa upp, bli avelsmogna (ej samma som könsmogen!) och så man ser att de är friska och blir bra avelsdjur.

isafisa
0

Och jag gör som Tassy ;) Brukar föredra att åka hem till folk med dem, då kan jag ju se precis hur de kommer få det och känna av hur personerna är "på hemmaplan"

jule
0

#2 #3 Alltid kul att se hur de kommer att få det :)

Jag brukar ist träffa ev. köpare 2 ggr. Första gången hälsar de bara på och om allt känns bra får de tinga gerbilerna och åka hem o förbereda inköpen de fått hjälp med. Sen kommer de en andra gång  för att hämta de små.

Men jag vet inte riktigt om TS fråga syftade på detta utan kanske mer på transportburar? Hm.. ja om TS vill veta mer kan ju denne fråga :)

[Tassy]
0

#4 Det funkar ju precis lika bra att göra så som du gör :) Så gör jag nån enstaka gång, om jag känner mig väldigt säker på köparen. Magkänslan brukar vara det bästa man har som säljare.

Pose-idon
0

Jag har fått köpare som åker hit, och även att jag åkt med dem. olika beror på. :)

//Elin

jule
0

#5 jepp, vi gör ju alla vad vi tycker är bäst. Jag åker åker snarare endast och lämnar ett djur om jag är väldigt säker på köparen. Det viktigaste är ju i slutändan att gerbilerna får ett bra hem och hur det går till spelar ju egentligen ingen stor roll =)

[Tassy]
0

#7 Precis :)

Nougat
0

tack för alla svar Skrattande