bråk eller bus?
Hej, jag har 2 gerbilhanar och de är 8 veckor. De har alltid varit med varandra. De brukar får vara i soffan med mig och srpinga runt, men de 2 senaste gångerna har de börjat att bråka, och jag vet inte om det är allvarligt eller inte, de har inte fått några sår. Och idag när jag matade de i buren så började de småbråka igen. Är det vanligt att de blir lite tjuriga på varandra och båkar eller "busar" de bara? Jag är jätteorlig att det ska hända något, så jag sitter och kikar på dem hela tiden nu. tacksam för svar!
Hur yttrar det sig? de är mycket möjligt att de gör upp rang.
Piper de? eller står de på bakbenen och boxas och brottar ner varandra?
Om de går emot varandra med sidan till, piskar med svansen och tjattrar och liknande är det fight på g, men det låter högst otroligt, de är så unga och dessutom hanar.

det såg faktiskt ut som de gick med sidan mot varandra : ( men det har inte hänt något mer, det var bara typ 5 sekunder i buren. Men finns väl kanske inte så mycket att göra? Utan att bara hålla koll om det händer något mer.
Ja du får hålla koll på dem lite extra.
De kan gå med sidan emot varandra även om det inte är bråk på allvar, men det är ett tecken man inte ska blunda för.
Har de alltid bott tillsammans eller är de nyss ihopsatta?

Okej. Ja de har alltid bott med varandra, och de sover jämt med varandra osv. Får hoppas de det bästa. Kan de bli avundsjuka tex om jag tar upp den ena och sedan stoppar i den igen?

Hanar kan sätta upp sidan mot sina kompisar lite för att visa att den ena är högre än den andra. Men det är skillnad på de olika sätten. När de bara muppar sig är det ett par små steg och sen inget mer typ.. Mer "flytta på dig, jag ska gå först för det är jag som bestämmer" Tänker de bråka så går de upp på tå, blir väldigt spända och oftast piskar de ilsket med svansen.
Sen kan det ju se ut som de går emot varandra med sidan utan att det egentligen är det de menar för att de står för nära varandra för att kunna muppa sig lite som de gör när de gör upp rang. Hanar på 8 veckor har ju knappt hunnit bli könsmogna. Tror absolut inte du behöver oroa dig, men det är klart att det inte skadar att hålla ett extra öga på dem :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Okej, det kan nog vara så. Jag hoppas det iaf : )
tack för svaren! känner mig lugnare nu : )