Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 787 ggr
Spunkmeyer
0

Verkar sams, men när kan man slappna av?

Hej.

En av våra första gerbiler gick tyvär bort och för att den kvarvarande inte skulle bli ensam införskaffade vi två nya pojkar som nu fått känna på den äldre hannen lite i en delad bur. Vi har bytt sida på dem lite då och då så att de har fått vänja sig vid varandras lukter, och accepterat dem.

Efter dryga tre dagar tog vi bort skiljegallret i buren och till en början var det lite avaktande smygande i buren, men snart började den äldre hannen jucka på den ena pojken och de båda verkar komma bra överens. Putsar varandra och myser ihop.

Den andra pojken som nog var alfa av de båda verkar lite tjurigare, även om han också myser och putsar med de andra två. Dock blir han inte påjuckad av den äldre förutom någon enstaka gång, och har även försökt jucka tillbaka.

Nu har de varit i buren ihop utan vägg emellan i dryga fyra timmar och de har lagt sig alla tre.

Vågar man gå och lägga sig själv om några timmar, eller bör jag och min Sambo vaka över dem i skift under kvällen och natten?

Mer kortfattat, hur länge bör man bevaka gerbiler man presis satt ihop?

[Tassy]
0

Sover de ihop i en hög kan ni nog sova lugnt. Ha dom gärna nära utifall dock. Men det bör gå bra.

Spunkmeyer
0

Nja. Alfapojken sover i sandskålen. Den äldre i hörnet i det utgrävda spånet. Den andra pojken verkar alternera lite mellan dem båda efter varje kiss-och-mat paus.

EricaN
0

Hur gick det inatt?

[Tassy]
0

Jag undrar också hur det har gått. Det låter som om det är lite för spänt för att säga att det inte är någon fara längre om de inte sover i en gemensam hög.

Spunkmeyer
0

Vi var lite nervösa och gick upp och kollade till dem varannan timme. De sov en och en på olika ställen först, men nu på morgonen/förmiddagen sov de ihop i en liten pälsbollstricolor. :)

Vi är nog inte helt avslappnade ännu. Även om detta är första gången jag skriver här har vi båda varit här och läst en massa innan, och förstår att det aldrig är helt lugnt. Men nu finns det goda hopp för framtiden. Kanske vågar vi nu göra i ordning buren mer också (vi var beredda på att kanske behöva ha dem i olika burar jämt).

[Tassy]
0

NI tänke och agerar helt rätt i det hela, med lite tid nu bara så kommer det nog att bli jättebra Glad Fortsätter de att hålla sams hela dagen så kan ni nog pusta i natt.

enbartmalin
0

Ni har ju skött sammansättningen riktigt snyggt :) Tror det kommer gå bra, håller tummarna :)

Lycka till :)

Hälsningar Malin

Spunkmeyer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skall se om jag kan få det här med bilder att fungera. Så här har det sett ut innan när buren var delad i två.

Spunkmeyer
0

Och så här såg det ut ganska snart efter att väggen försvunnit.

Spunkmeyer
0

Och nu ser det ut så här, med lite mer spån i buren, och de gräver tillsammans gångar och hålor, och ser ut att trivas hyffsat bra. :)

Spunkmeyer
0

Nu har de varit ihop i lite mer än 5 veckor om jag inte räknar fel. De små var enligt djuraffären 8 veckor då så jag antar att de är 3 månader nu. De börjar i alla fall närma sig den äldre i storlek.

När de är i buren har vi ännu inte sett till några orostecken, men ute på motionsrundorna har den äldre blivit lite knäpp. Han tillbringar varje sekund när de är ute med att försöka rymma ut ur köket, eller klättra upp på kökssoffan. Han bryr sig inte om de andra alls, och de i sin tur springer gärna på honom och juckar på honom.

Så långt är det observationer. Vi har sedan teorier om att han kanske håller på att förlora sin alfaställning åt någon av de andra som nu blivit snart jämnstarka, och därför vill fly ifrån dem (ut eller upp).

Alternativt att han försöker fly bara för att, och att detta leder till att han inte sköter sin alfaställning och de andra ser sina chanser till avancemang.

Vad tror ni som är lite mer rutinerade ang. Gerbiler?

Borde vi kanske ha dem ute enskilt för att testa om beteendet håller i sig för den äldre? Eller gör det till att det kanske blir konflikter i buren för de andra två istället?

[Tassy]
0

När de kommer till en neutral plats försvinner alla revirmarkeringar och liknande, vilket kan förvirra dem och oro kan uppstå om det vill sig illa.

Blir det samma sak om du rastar dem typ i en kartong med saker ifrån buren som de har revirmarkerat?