Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1974 ggr
cecilia34
0

Gnagarpinnar, hur ofta?

Läste i en annan tråd att man kan ge dem gnagarpinnar, hur ofta ger man det ? som extragrej 2 ggr iveckan eller är det något de kan ha inne hos sig hela tiden?

sen undrar jag hur man ger äggpulver , lägger man det i den vanliga maten eller några ggr i veckan som extra tillskott?

hej Glad

Solaika
0

Jag har gnagpinnar hos mina i stort sett jämt. Främst använder jag stängerna för fåglar med ägg. Då behöver man inte hålla på med äggpulver, de får i sig ägget iaf från pinnen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

southdakota
0

Det har ingen betydelse hur man serverar pulvret, tillsammans med den övriga maten funkar. Eller lite på en sked som man sträcker fram till gerbilerna.

Jag ger mina gnagpinnar någon gång i månaden kanske, blir inte att jag köper så ofta. Men de har alltid kartonger och annat att gnaga på och att äta har de den vanliga maten.

Asa-S
0

Jag köpte äggpulver/kraftfoder till mitt avelspar men de rynkade på näsan och tittade på mig som om jag hade förolämpat domFlörtSkrattande! Nu återstår det att prova med gnagstänger för fåglar med ägg. För kokt ägg vill de inte heller ha. Pannkakan äter bara KingFörvånad inte Mems. De får torrfoder för katter och det äter båda. Ärtgroddarna äter jätte gärna. Kan man ge en liten bit ost nån gång i veckan? Mild ost typ billinge? Eller är groddar,mandelflarn,äggplättar,kattmaten tillräckligt med proteiner? Tänker då mest på Mems som troligen är dräktig.

tjoffsa
0

#3 vilket märke av kattmaten ger du?

Asa-S
0

#3 Jag köper lösvikt,torrfoder. Du får gärna rekomendera nått bra om du vet nått! De är inte mycket för "geggig" mat.

Asa-S
0

Kan lägga till att jag ska köpa hem frystorkade larver. Så får vi se om min sköna dam gillar detFlört. De andra äter det ialla fall.Glad Men måste åka till en annan stad o köpa för här finns det inga i djuraffärerna.

Solaika
0

Ost är ingen höjdare eftersom det innehåller laktos. Larver låter som ett bra tillskott om de inte gillar äggpinnarna. Men det är honung på äggpinnarna, mina älskar dem, även de som inte gillar pulvret ;)

Does it become a walk?

/Ida

Asa-S
0

#7 Ska prova äggpinnar. Larver köper jag imorgon. Tror att hon får i sig proteiner ändå men lite variation är ju bara bra!Glad Hon är ju svårast med proteinrik mat och det är ju hon som det är viktigast just nu att hon får i sig det om hon är dräktig. Kanske hon reglerar det själv och får i sig fast jag inte tror detFlört… Lite hönsig blir man ju.host,hostSkrattande

cecilia34
0

Åh, vad bra med så mycket bra tips Skrattande ska genast skutta iväg och köpa gnagarpinnar

Solaika
0

#8 Kladd va inte popis eller hur va det? Annars är ju gröt bra lixom majspuré o annan barnmat. Det finns en kycklingrätt för barn som många gerbiler gillar.. minns inte nu men kyckling o potatis tror jag det är.

Does it become a walk?

/Ida

southdakota
0

Pasta med kyckling menar du nog Tungan ute Det älskar mina och många andras också har jag hört Skrattande

Asa-S
0

#10Kykling o potatis/pasta ska jag prova. Men nej,de gillar inte kladdig matTungan ute.Har provat det mesta. Pasta gillar de men det är ju mest proteiner jag är ute efter. Blir nog bra med frystorkade maskar/larver det vet jag att de gillar.

Solaika
0

Pasta kanske det va ja. Annars borde man ju kunna koka vanlig kyckling oxå.. i småbitar o servera bara det. Jag brukar få dela min kyckling tom med mina mest kräsna små damer ;)

Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

#7 vad innehåller laktos? hängde inte med ricktigt. jag hade önskat att mina äter kattmat torrfoder men de ratar det.

Pose-idon
0

#14 Laktos är mjölksocker. At vara laktosintolerans betyder att man inte kan bryta ner mjölksockret eftersom man saknar ämnet som bryter ner det.

//Elin

tjoffsa
0

jo det vet jag men i vad menar ni att det finns laktos i?

[Tassy]
0

ost innehåller vanligen laktos

tjoffsa
0
Pose-idon
0

Aha Skäms

//Elin

Asa-S
0

Youghurt är väl inte bra för dem heller eller? Finns mycket godis till smådjur med det. Min hamster fick vanlig youghurt ibland på en sked. Mycket populärt! Kanske inte var bra för hamsren heller? Fast han blev 4 år så farligt var det väl inte. Nu vet man mer men då visste jag inte mycket så den hamstern fick youghurt,korv(falu),pasta,ost,pannkaka,ägg mm några gånger i veckan. Skulle inte göra så igen men han mådde bra ända tills han dog "knall fall".

Solaika
0

falukorv innehåller ju en hel del kryddor o salt. Yoghurt finns det laktosfri numera ju. Skulle kunna tänka mig att det kan funka. Vet inte om det är för syrligt dock.. mina skulle nog inte äta det i vilket fall. Pasta älskar mina däremot. Pannkaka har jag oxå gett dem, det är dock inte lika poppis. Ägg ratar dem :P

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Det där yoghurtgodiset är ju special för djur, likväl som det finns kattmjölk och hundchoklad.

Solaika
0

#22 Jag har dock sett att laktos har funnits med specifikt i ingredienserna på såna ett par gånger. Så det gäller att kolla vad man köper :)

Does it become a walk?

/Ida

Asa-S
0

#23 Ja,allt får man läsa på…De kan smyga in allt möjligt i maten. Det kan stå ekologisk på muselin men sen är det socker i vilket inte alla tänker på. Jag köper osockrat till mina men läste bak för säkerhets skullFlört!

#22 Vad är det i den då? Säkert nån typ av socker..

[Tassy]
0

tur att du observerar :) tack

Asa-S
0

Nu har de fått "äggpinne". Och frystorkade mjölmaskar. MumsTungan ute Fast King ser snart gravid utSkrattande! Allt trugande med Mems har gjort att han ökar i vikt…Hoppsan! Han får väl komma i form sen. Maskarna får jag ge på olika håll så att inte King snor alla..Han sätter sig på dem och trycker bort Mems..SnålisenSkrattande! Hon fick ialla fall för han kunde inte sitta på olika ställen.Haha-lurad! Fast smarta är han. Om de får ärtplätter sammlar han tre-fyra st i munnen(på höjden och smiter i väg o smaskar. Lille mullisenKyss

Vippelicious
0

#1 Skulle du vilja tipsa mig om märket och namnet på dina gnagarpinnar? :) Äggpinnen alltså :P

Får be om ursäkt om det står i texten men min dator är knassönder så jag ser knappt något utom titeln :F

Medarbetare på fantasy.ifokus

Solaika
0

Hm.. nu har jag ingen förpackning här.. Men jag har köpt av Vitakraft tror jag det och en hel drös annat.. alla tillverkare som gör fågelgnagpinnar gör äggpinnarna. Titta bland fågelmaten ;)

Does it become a walk?

/Ida

cecilia34
0

idag skuttade jag iväg och skulle köpa äggpinnar, men de hade inte det. Rynkar på näsan 

De hade en massa andra sorter bland fågelpinnarna men inte det, så jag fick köpa äggpulver istället. hoppas dom äter det, blandar i det i den vanliga maten. räcker det med en tesked?

jag köpte ngr andra gnagarpinnar för kaniner , tror det var majs och nötter doppat i honung. går det bra tror ni? de sa att alla gnagare kunde äta dem.

hjälp!

idag när de var ute och busade i vardagsrummet upptäckte jag att doris blödde på sin ena fot , närmare bestämt på ena tån!  Gråter

hon brukar klättra på en korg och det måste varit ngt vasst på den eller nåt och sen trillade klon av på den tån. jag blev helt förskäckt!

det blödde inte så mycket och hon verkade i övrigt helt opåverkad av det , för hon skuttade omkring som vanligt. det verkade inte som hon hade ont eller nåt. växer det ut en ny klo där? tänk om det blir infekterat?

frå verkligen inte hoppas det, kände mig som en jättedålig matte

Solaika
0

Så länge det inte är citrusfrukter eller någon löksort på pinnarna så går det bra.

Jag vet faktiskt inte om det växer ut nån ny klo. Jag skulle tro det dock. Jag har sett att flera av mina har tappat en klo men sen har jag inte kollat mer. De klarar sig ju även om de skulle sakna en klo nånstans. Så oroa dig inte du. Verkar hon opåverkad så är det ingen fara. Kika på foten ett par dagar så du ser att det inte svullnar upp så är det ingen fara sen. :)

Does it become a walk?

/Ida

cecilia34
0

taxkså mycket för goda råd solaika Glad. foten verkar vara i gott skick,

ingen infektion eller nåt. har tittat på den varje dag . det är bara klon som fattas, men det struntar hon i . doris alltså. hon busar på

och skuttar runt som vanligt,  snuttan. får se om den växer ut igen

isafisa
0

#31 hade en tjej som fick flera klor avslitna när hon satt i delad bur, troligen pga att hon klättrat på gallret. Alla klor växte ut igen även om det tog ett bra bra tag! Men ja, var inte orolig :)

[Tassy]
0

ja går klorna bara av så är det ingen fara, de kommer ut precis som en bruten nagel.

Min första gerbil lyckades dock fastna med en klo i en höboll på nåt vänster, och panik fick hon givetvis och lyckade slita ut klon med roten innan jag fick loss henne, då kom det givetvis ingen klo. Men man såg också tydligt att det var en allvarligare skada då hon blödde ganska mycket, och såret gick upp flera gånger om dagen i någon vecka innan det till slut läkte.

southdakota
0

Jag har köpt äggpinnar nu, hoppas det uppskattas Skrattande

Asa-S
0

#34 Mina gillar det!Glad

Ladyinred
0

är dessa till honor i avel eller behöver alla tillskott?

Asa-S
0

Min hona har fått sin kul….de SÖTA..haha pinkisarnaSkrattande! Men alla behöver proteiner några gånger i veckan. Min hona får lite extra fystorkade mjölmaskar just nu men hon verkar reglera det där själv..äter väl när det behövs. Kraftfodret gillar inte mina…

Ladyinred
0

ah jag menade kalket:)

Asa-S
0

Jaha..kalket vet jag inget om..det var proteinet jag la in pinnarna för.

Ladyinred
0

gör man skillnad på animaliskt och vegitabiliskt protein här? jag är jätte nybörjare så jag försöker snappa upp alla tips och trix här nu:P

Solaika
0

#40 Nej egentligen inte.. du kan ge dem bönor och sånt om de gillar det. Det är oxå bra proteiner. Men att ge animaliskt protein är bra att göra iaf nån gång i veckan på något vis.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#40 Nej, det finns inget strikt här så som vissa exoter och liknande. Gerbiler lever mest på frön, nötter, rötter och liknande i det vilda. Men visst tar de insekter också där de kommer åt. Men i jämförelse med t.ex. en råtta (som ju ska ha färskt dagligen tror jag det är, både kött och grönt) så är det två skilda världar :)

Mina gerbiler får inget animaliskt alls i princip såvida jag inte fått hjänsläpp och glömt bort något totalt.

[Tassy]
0

Jag ger dock animaliskt till gravida honor, det är enda undantaget.

cecilia34
0

Doris klo håller på att växa ut igen Skrattande man ser en pyttebit av den

mina älskar också sina äggpinnar , men inte äggpulvret . det ville inte ens lukta på det