Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 951 ggr
CasusBelli
0

Ensam hane

Har två gerbilkillar på ca 2,5-3 år. Den ena av dem börjar bli lite skruttig och jag befarar att han inte har jättelång tid kvar att leva. Den andra är däremot väldigt pigg och frisk, för att han inte ska bli tvungen att gå ensam längre än nödvändigt har jag redan nu börjat fundera lite på lösningar. De jag har kommit på är:

1. Köpa en äldre hona.
2. "Låna" en eller två yngre pojkar som kan lämnas tillbaka (har inte riktigt bestämt mig för om jag vill fortsätta med gerbiler)
3. Låta honom flytta till någon som har en äldre hona eller unga hanar som han kan polas ihop med.

Finns det någon mer bra lösning? Är något av dem bättre eller sämre? Hur svårt är det att ordna? Dvs finns det många som har gamla honor till salu eller lånar ut unga hanar? Tittade lite på blocket men de flesta honor som säljs där är relativt unga.

[Tassy]
0

Du har nog större chans att hitta någon äldre hona om du vänder dig till en uppfödare eller liknande. Äldre gerbiler är svårsålda och ofta ger man upp att annonsera efter ett tag, men visst finns dom lite här och var.

Unga hanar på lån borde heller inte vara några problem att få tag i via uppfödare. Man har ofta många djur, och kommer djuren tillbaka kanske man kan få låna unga tilltänkta avelshanar som uppfödaren vill ha själv sen, men som behöver växa till sig och så. Jag vet inte, utan spånar bara nu, men prova!

Uppfödare är klart bästa vägen att gå i vilket fall. Annars är det inga av dina alternativ som är bättre/sämre, alla har sina för och nackdelar :)

CasusBelli
0

Tack! Då vet jag vad jag ska göra när den dagen kommer, men hoppas på att de får lite mer tid tillsammans :)

[Tassy]
0

Varsågod :)

Håller tummarna för att skruttisen hänger i ett tag till. Är det bara åldern brukar de kunna hänga i rätt länge ändå. Är det någon sjukdom däremot kan det gå väldigt fort.