Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1115 ggr
[veralera]
0

AKUT HJÄLP!!!!!

En råttunge blev klämde i dörren och medans jag fick panik och hjälpte den så smet mamman till henne ut och jag kunde inte hitta henne!

När jag väl får syn på henne sitter hon inne i degusburen och min ena degushane ligger på "golvet" på rygg helt livlös!!!!!

Vad jag kan se så har han inga större skador, han blöder inte särskilt mycket. Men han har en bitskada uppe på huvudet, ett hål genom örat och lite blod men vad jag kan se är det inget djupt!

Är på väg till djursjukhuset och degusen ligger näst intill orörlig i mitt knä!

När jag håller upp honom så kan han röra på både frambenen och bakbenen så han är inte förlamad! Men ha  ligger ändå nästan helt still och orörligt!

Jag är så rädd att det kommer hända samma som när jag kom med min kanin, att de inte ens orkar kolla på honom utan bara säger "det finns inget vi kan göra" och avlivar honom!

Vad tror ni kan ha hänt och vad ska jag göra? Jag försöker ha honom så varm som möjligt!

Imasy
0

Hur har det gått? Har du varit till veterinären?

Om de föreslår Avlivning så har du din fulla rätt att ifrågasätta om det inte finns några möjligheter till behandling. Vill man så kan man även besöka en annan veterinär för en second opinion.

[Tassy]
0

Det låter som att degusen är svårt chockad. Håll honom varm och farvara honom i en lugn och mörk miljö. Har han inga svåra skador i huvudet eller liknande så bör han återhämta sig.

Tyvärr så är ju örat ett oskyddat ställe så bettet kan med lite otur ha tagit väldigt illa.

Asa-S
0

Håller med Tassy och den verkar vara i chocktillstånd. Hoppas allt gick bra??

cecilia34
0

nej stackars lille snutten Rynkar på näsan hoppas allt gick bra med den lille

[veralera]
0

Det var en jääättesnäll veterinär jag träffade! Den enda trevliga veterinären jag någonsin träffat! Hon gav honom varm saltlösning under huden… Att lägga in honom skulle kosta närmare 2.000 eftersom det var natttid, och de skulle inte göra mycket mer än att hålla honom varm så jag tyckte jag kunde ta hem honom istället…

Hon sa också att det var en chock, för hon kunde precis som jag inte hitta något djupt sår…

Han rör sig fortfarande, men inte mycket. Har lagt honom på en värmedyna i en transportbur.

Har snackat med "ägaren" (han sitter här som omplacering från en omplaceringsorganisation) ifall jag ska åka in med honom idag igen eller inte… Hon skulle snacka med hon som hade hand om pengarna… För jag tror han skulle behöva få någon näring…

Tror ni att hoppet är ute för honom?:(

[Tassy]
0

Nejdå, är såret inte djupt så tror jag att han kommer repa sig, men det kan ta ett tag. Vila och värme samt lättillgänglig mat bör göra susen.

[veralera]
0

Han dog precis:( Är jätte ledsen, nu sitter hans bror ensam:(

Det kan ju varit att bettet mot huvudet var djupare än vad det såg ut, råttor har ju sylvassa tänder..

Åhhh har så dåligt samvete nu! Att jag inte stängde råttburen ordentligt:(

LisaF
0

åh fy vad hemskt! Jag lider med dig! :(   men man kan ju inte förutspå saker, o rätt som det är så händer olyckor..
Må han vila i frid, o kram till dig!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[veralera]
0

Det är så lätt att vara efterklok… Åhhh vilket extremt dåligt dygn. En råttunge OCH en Degus som dör…

[Tassy]
0

Beklagar, olyckor är aldrig kul :(

Visst är det lätt att vara efterklok, men klandra inte dig själv för det. Du gjorde vad du kunde för att rädda dem.

cecilia34
0

nej stackars , stackars dig . Rynkar på näsan tycker verkligen jättesynd om dig

och de små liven . det var ju inte meningen på ngt sätt

[veralera]
0

Nej det var verkligen inte meningen:( Men det känns så hemskt ändå! Åhhh. Förstår verkligen inte hur/varför råttmamman kom in i degusburen! Det är en vanlig gallerbur och även om jag vet att råttor är små mini-houdinis (vad äre man säger, kommer huvudet in kommer kroppen igenom?) så förstår jag verkligen inte! Och VAD I H**** skulle hon göra INNE i deras bur!??

Hade aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna hända:(

Asa-S
0

Klart att det inte var meningen och ibland händer saker man inte rår över. Sörjer med dig :(  Kram

[Tassy]
0

#12 Ibland händer de mest otroliga sakerna som man bara kan glappa ner med hakan åt :( *kram*

Pose-idon
0

Åhh gud vad synd, jag beklagar verkligen. Rynkar på näsan

//Elin