Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 837 ggr
dimbert
0

ensam men älskade henry

det var så att jag och min flickvän var på djuräffaren och bara kikade runt på olika djur. Och vi stannade till vid gerbilerna i hanarnas bur var det 3 stycken bröder som bodde och vi tyckte de va så söta att vi bestämde för att vi kanske skulle köpa dem. Nästa dag bestämde vi oss för att åka dit och köpa dem, men när vi kom till gerbilburen var det någon som köpt 2 av bröderna och bara en stackare var ensam kvar. Vi pratade med en som jobbade på djuräffaren och hon sa att de inte skulle para ihop den med någon ny. Vi tyckte så synd om honom för att han skulle få vara ensam kvar där, så vi köpte honom fast det bara var 1. När vi kom hem fixade vi ordning akvariumet så det vart jätte mysigt åt han, när vi släppte ner honom började han gräva direkt och sprang runt och hade jättekul. De sa att det kanske skulle bli svårt att få honom tam, men bara efter 1 dag så springen han redan runt på oss och sitter på axeln och tokar sig : ) han är så himla gullig och vi älskar honom så mycket redan. Vi vill att han ska vara lycklig och vi vet inte om ska försöka para ihop han med någon, vad tycker ni? och hur gör man det bäst? mvh/v och t

isafisa
0

Jo men absolut :) Leta runt lite bland alla uppfödare som finns och köp en ca 5-6 veckor gammal hane.

Själva ihopsättningen kan man göra på flera sätt. För hanar kan det räcka med att de träffs på ett neutralt område (badkar ex.) och bekantar sig där. Själv använder jag alltid en tvådelad bur så de kan hälsa genom gallret och så byter jag sida på dem morgon och kväll. När de bott så några dagar får de hälsa på neutral mark :)

Tror det kanske finns en artikel om ihopsättning?

[Tassy]
0

Jättefint gjort av Er :)

Ja, en ensam gerbil är ingen lycklig gerbil i längden, en kompis till honom bör ni absolut satsa på.

Vart bor ni? Det finns många kanonduktiga uppfödare som kan hjälpa er :)

dimbert
0

1# 2# tack : ) vi bor i örnsköldsvik, vet någon om det finns någon uppfödare i närheten? : ) mvh / v och t