sandbad fundering
jag har upptäckt att de nya jirdarna använder sanden till toalett. och det är väl helt ok. men hur blir de rena då? De var ganska flottiga i pälsen när de kom och de verkar inte alls fatta vad man ska göra med sanden… om jag sätter in en till. blir det två toaletter då?
(osäker på grupp)
Dom kanske badar i sanden först när den är ny för att sedan använda den som toalett resten av tiden. Du får nog byta sand varje dag helt enkelt. Att ställa in en skål till då blir det nog bara en toalett till för dem.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

jag hade en jättebra ngt vitgrå sand från början som var jättebra och när den tog slut skulle jag köpa ny sand . men den var inte alls samma , tycker den luktar efter deras kiss och så tycker jag att de blir flottiga i pälsen av den.
byter ni er sand varje dag eller varannan? nu byter jag absolut sanden varje dag sen jag fick den här , med den bra sanden räckte det varannan och den luktade ingenting.
va använder ni för sand?
( nu blev det kursiv skrivstil också , vet inte hur jag ändrar det) 

#0 jag skulle byta sanden en gång om dagen, eller helt enkelt inte låta de ha en stor sandskål i buren hela tiden, utan bara en stund, och santidigt bara ha en liten kopp med sand som byts var annan dag. Då kanske de använder den som toalett tillslut.
#2Jag kör med rådasand, den finaste de har. Kostar ca 125 kg för 25kg. byter vid behov vilket är extremt olika beroende på vilken bur det är :-) vissa behöver jag inte byta mer är var 3-4 dag. andra varje dag.

vart dubbelt.

Tror att den ljusgrå var kanske chinchillasand? Vi hade det och den luktade faktisk mindre. Våra gerbiler badade i sanden sen användes den som toalett och vi bytte var eller varannan dag ungefär. Chinchillasanden är väldigt dyr så vi använde mest Rådasanden den finaste.
chinchillasand använder jag och det funkar bra. Luktar inte särskillt mycket, och jag byter varje dag. De badar o tvättar sig först, sen gör de sina behov. De tycker också om att sprätta ut sanden även att jag använder en hög burk.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
just nu använder jag terrariesand som jag snor från sambon. men kommer snart få köpa nytt. har sett i djuraffären att de har fågelsand i lösvikt som är en rätt mörkbrun sort och väldigt finkornig. tror ni det är värt o testa?
Jag använder helst Vitte Molens Chinchillasand då den inte fastnar i botten på burken om de kissar. Den är dock betydligt dyrare än råda. Men värd pengarna tycker jag.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Jag kör på helt vanlig sand från bildtema till mina jirdar, funkar utmärkt än så länge.
Mina badar glatt när sanden är ny, sen blir det toa av den även här.
Jag har en väldigt stor skål som jag sätter in åt dem en stund så de får bada, och så har de en lite mindre som står inne hos dem som funkar som toa.
Toalettpapper funkar bra mot flottiga pälsar också, jätteskoj att boa i 

Sand för fåglar ska man inte använda då den brukar innehålla snäckskal som gerbilerna kan skära sig riktigt illa på.
Jag använder typ blästersand.. Numera när jag har en djuraffär som säljer 25 kg av finaste sanden för 100:- Förut köpte jag på Jula eller Biltema.. blästersand.. funkar det med. Men om de är feta i pälsen trots sandbad så föreslår jag att du lägger in ordentligt med toapapper/servetter/hushållspapper. Det brukar göra susen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
ska till zooaffären i morron. ska kolla vad de har för sand där. har inte behövt köpa eget än. men det börjar sina så de e dags att kolla upp vad de finns för alternativ. blästersand va smart. här har vi bara en mack som kan tänkas ha sånt. tror ni öb kan ha blästersand? de har ju lite allt möjligt..

menar du att lägga in papper i boet (buren) som de grejar med själva eller i sandskålen där de badar, mot flottiga pälsar ?
vad är blästersand 
det är väl i princip samma sand men säljs till annat ändamål. man skjuter sanden med hög kraft mot tex glas så blir det grå mönster i det. exakt hur detta praktiskt går till har jag inte koll på..
blästersand används om du sandblästrar, dvs du använder tryckluft för att blåsa sanden på till exempel en yta som du vill ha bort färgen på. Då slipas färgen bort mycket fint med hjälp av sanden + den hårda luften som kommer. INTE skönt att få sådan sand i ögonen kan jag ju säga, och det svider gott när man får det på kroppen…… men kan tänka mig att de e bra sand till gerbilerna :)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

#12 Lägg ner papper i buren som de får greja med. De tycker det är roligt och pälsen brukar bli finare :)
Does it become a walk?
/Ida
Viktigt bara att kolla med blästersanden så att det inte är metaller i den, utan bara ren sand. Biltemas bläster som vi kör med står det klart och tydligt på att man kan ha till djur, akvarier etc.
Den med metaller i är gråaktig, den andra är vanlig sandfärg.
Gerbilerna som bodde här gjorde likadant. Köp sån chinchillasand som klumpar sig när det kommer fukt, så är det bara att sila den varje dag:P Så slipper man byta så ofta:P
sambon skulle dra lite i sina trådar och kolla med de olika industrierna här som använder sej av blästersand om man kunde komma över ett parit lite billigt. om inte så såg jag i djuraffären att de har chinchillasand i både lösvikt och nån märklig plast cylinder. så nu vet jag var det finns när det tar slut här hemma.
nu kommer jag från tråden lite, men de saknade både fröstänger med kalk och frystorkade insekter. o inte tänker de ta hem heller… va jag ogillar starkt den personalen ibland.
men vet att man kan köpa levande insekter över nätet. går det att avliva o ha i frysen och sen ge vid behov? jag kan inte ha egen uppfödning…

#18 Det kanske går att köpa frystorkade mjölmaskar(på nätet) så slipper du döda några
. Jag köpte mina på djurmagazinet.(direkt i affären)men fick åka till annan stad…
ah smart du e :P hahah klart man ska köpa redan döda larver..

#18 Hoppas han har tur o hittar nåt. Många industrier o företag använder dessvärre plastkulor o annat märkligt material till bläster. Ringde runt som en tok förut när jag inte hittade på varken Biltema eller Jula.
Does it become a walk?
/Ida
Ja blästersanden kan vara lite lurig, tyvärr är bra kvalite (ur en blästrares synpunkt) inte något vi djurfolk eftersträvar
finkornig ren sand är vad vi vill ha, utan tillsatser 
… Just ja, det här med larver kanske man skulle ta tag i någon dag, örk 
jag gör som #17, köper chinchillasand i vit plasttub, sedan silar jag varje dag och byter allt efter några dagar när den luktar. den klumpar i hop sig runt fukt, som kattsand, väldigt praktiskt. jag tycker deras pälsar ser fina ut, de är mjuka och luktar ¨gott så jag tror det funkar…