Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1238 ggr
Wony
0

Vad ska jag göra?

Jag hade ju två gerbiler, Sora och Yuna, men nu har Sora dött så att Yuna blev ensam. Jag har tänkt sätta ihop henne med två nya gerbiler, men då jag inte känner till någon uppfödare där jag bor blir det lite krångligt att köpa unga gerbiler från någon sådan.

Då har jag bara djuraffären kvar. Kan det funka ändå? hur sätter jag ihop dem på ett bra sätt? Och en annan sak, hur stor bur behövs till tre gerbiler? Jag antar att ju större, desto bättre…

fridelfina
0

Klart att det kan funka med djuraffärsgerbiler! Men det jag lärt mig här på sidan är att tjejer oftast inte går bra fler än att de är max två tillsammans. Hur gammal är Yuna? Om hon är "jättegammal" Flört alltså inte fertil längre, kanske det skulle gå bra med två pojkbebisar?

Wony
0

Hon är ungefär 1,5 år gammal, jag köpte henne i augusti förra året, och då bör hon ha varit ungefär två månader.

[Tassy]
0

är hon bara 1,5 år är hon förmodligen fertil fortfarande. En liten hona är det bästa i detta fall.

Wony
0

Hur sätter jag ihop dem sedan då, på lämpligaste sätt?

Asa-S
0

Delad bur så att de vänjer sig vid varandra. Finns flera trådar här på GIF om det.

Wony
0

Nu har jag bokat en mysigt söt liten gerbilhona på sju veckor. Får hem henne i morgon, så vi får hoppas att allt flyter på bra när jag ska vänja dem vid varandra :)

Asa-S
0

Vad bra!Glad Lycka Till!

southdakota
0

Jag önskar också lycka till Flört

[Tassy]
0

Lycka till, det bör gå vägen trots att hon är lite äldre än man vanligen rekommenderar, ha lite extra tålamod bara. Ha inte för bråttom. Glad

fridelfina
0

Ja, lycka till! och läs i flera av de trådar som berättar om hur man sätter ihop!

Vi har ju lyckats bra två ggr. Tålamod, beredskap och förberedd blir bra. Det vi gjort (föörutom delad bur) båda gångerna är att vi gnuggat den enes mage på den andres rygg och så den andres mage på den enes rygg så de luktar som varandra…(va de nån som förstod den luddiga förklaringen?) Foten i munnen

Wony
0

Fick hem henne idag, och hon är riktigt mysig och social. Just nu tuggar hon på lite halm och får alla som ser henne på fall Flört

Tydligen var hon uppfödd hos en privat uppfödare som säljer till butiken, så hon kommer från ett bra hem i alla fall. Och i djuraffären hade hon riktigt bra inredning och förhållanden, så jag är jättenöjd Glad

[Tassy]
0

#11 Grattis, vad skönt att du fann en såpass bra affär. Glad

Wony
0

Ja, jag verkar ha hittat en jättebra affär Glad

Hon verkar vara väldigt väl behandlad, och hon är nyfiken på allt, men lite blyg såklart. Men så fort man har handen i buren så springer hon fram och sätter sig i den. Jag är helt såld! Skrattande

fridelfina
0

Hur har det gått med hopsättningen?

Wony
0

Inte jättebra, den ena blev biten, så nu är de i helt skilda burar. Så fort hon läkt så kommer jag att sätta dem i delad bur igen, dock mycket mer förstärkt sådan.

fridelfina
0

Åh, vad synd! Håller tummarna för dem.

Wony
0

Båda två är väldigt mysiga i sättet, så jag hoppas att det ska gå bättre nästa gång. Så nu håller jag på att bygga ihop en väldigt stadig delad bur. Det får ju liksom inte hända igen…

Wony
0

Förresten, vad kan man använda sig av för nät att dela av med? Det måste ju vara tillräckligt tåligt att bli tuggat på. Mina gerbiler är något rent galet gnagglada… Och att upprepa missödet med att de tar sig till andra sidan vore inget hit.

fridelfina
0

Tror maken hittade nåt galler på biltema som vi använt som burlock och till att dela av bur med vid sammansättning. Tror det är tänkt att sätta i grillen på bilen egentligen…

Wony
0

De sitter i delad bur just nu, och Yuna sitter med nosen tryckt mot gallret, medan den andra liksom sträcker tassarna igenom gallret och på sätt och vis "daskar" Yuna lite löst. Vad tyder det på?

fridelfina
0

"kom"?

eller "vill bara hälsa på dig och känna närhet"?

eftersom du skriver att beröringen är lös så kanske det iallafall inte är för att göra illa?

Tar du upp dem varje dag och gnuggar dem mot varandra? Så gjorde vi flera ggr om dagen. Först Yunas mage(doftkörteln) mot den andres rygg och så den andres mage mot Yunas rygg.

Sen kanske du kan hålla dem i varsin hand men bredvid varandra en stund, Nästa steg kan vara att ha dem i samma hand.

[Tassy]
0

Sätter hon tassarna mot andras ansikte så tyder det på "försvinn, kom inte nära, håll ditt avstånd". Den yngre gerbilen brukar göra så samtidigt som denne piper och visar sig underlägsen. Typ "du skrämmer mig, backa undan, jag tänker försvara dig om du kommer närmre", vilket kan leda till bråk då den dominanta ju undersöker den rädda, nosar och förmodligen visar sin rang. Då brukar det smälla.

De är inte redo än gissar jag.