pust
pust…nu vill jag helst slippa göra rent i någon bur på ett tag
det som jag trodde var spånloppor var blodsugande löss så sedan kl 8 imorse för att göra rent hos alla mina djur och ge dem stronghold det tar tid att göra rent 10 burar och ge 29 djur en droppe var och råttorna fick du duscha innan de fick droppen (ville få bort så mycket kryp redan från början)
4 säckar med gammalt spån och annat bottenströ blev slängt idag ju ivanliga fall delar jag upp det på flera dagar dax för en välförtjänt vila
Oj, jobbigt 
//Elin

Låter tungt! Det är väl inte första gången du hittar löss? Vet du hur de fått dem? Via sån verkar lite konstigt eller är det möjligt kanske? Jag har använt stronghold på marsvin men hur mycket/många droppar ger man till en gerbil och vilken styrka?
oj, hoppas detta går vägen nu, vad jag har hört är stronghold för starkt medel för gerbiler, men hur mycket sanning som ligger i det törs jag inte svara på, då min källa ej är tillförlitlig.
till råttor så kan man ju överdosera ordentligt innan det blir farligt. jag har flera gånger behandlat ungar som är i ungefär samma storlek som gerbiler. doseringen e enkel. en droppe på varje djur.
men har du använt stronghold så behöver du ju inte sanera burar. det gör djuren själva då.
jag tänkte att det snart var dax för rengörning hos gerbilerna (till helgen) så det var lika bra tyckte jag att göra det nu än om några dagar
kan säga att det var skönt att sova i ca 1/2 timme nu iallafall (tills jag vaknade av att jag själv började snarka)
det är andra gången jag fått in löss i sommar, första gången var med stallströt från fd granngården nu tror jag det beror på att de krypit in från skogsdungen som är bakom lägenhets huset pga kylan och jag har inte haft den där vadden i ventilationluckorna så jag fick ju tillochmed en myggsvärm här inne hos mig ju i somras
var hos vetrinären för drygt 1,5 vecka sedan då var det en praktikant som var där som sa att de kommer försvinna av sig själv (och mina ben, armar och rygg är full i sårskorpor efter att jag kliat sönder betten från lössen) nu tog jag med några kryp till vetrinären som först trodde att det bara var skräp som jag fått med mig tills han kollade i mikroskop
har ju den blåa tuben det är samma styrka som i den rosa förutom mängden (rosa 0.25ml, blå 0.75ml) det gick åt nästan alla tuber för att få en droppe på alla 29 djur men nu borde lössen försvinna tycker jag
jo jag vet hur jobbigt det är. fick in skabb på en råtta. samtidigt hade jag musuppfödning så det var säkert över 50 djur som skulle behandlas då. rätt länge sen så jag minns inte exakt antal.
men e detta nån annan typ av löss du fått in då? för det brukar väl bara komma ihop med andra djur eller via strö från gårdar/zooaffärer.
hur vanligt är det att gerbiler får ohyra av hö? till råttor så ska det ju undvikas helt..

Jag har haft marsvin i 26 år och har aldrig fått ohyra med något hö jag köpt. Däremot så har jag kompisar som haft höns mm De pratade om att halm kan föra med sig ohyra men vem vet? Har haft marsvinskabb på ett marsvin under alla år.Det bröt ut när han flyttade hit och kan ju ligga latent hos djuren väldigt länge-i åratal. Stö som spån har jag aldrig haft nån ohyra i heller och på alla 26 åren borde det hänt nån gång om det är vanligt.
nä spån har jag nog aldrig heller hört om att det finns ohyra i. bara halm och hö. Det ska tydligen bero på att det springer djur i det när det ligger på tork och då ramlar löss och annar äckel av och sen ligger det kvar en tid och väntar på nya värddjur när det kommer till butikerna.

Då har jag väl haft tur väldigt länge med höet..
halm har jag aldrig använt till några djur för det fyller ingen funktion på de djur jag har.
fast de flesta krypen är artspecifika o det springer ju inte så många vilka marsvin på åkrarna;)

Men gerbiler kan tydligen bli smittade av hönsvalster som då även kan gå på hästar. Kanske de inte går på marsvin då? Skulle vaa intressant att veta exakt vilka sorts löss som går på gerbiler. Finns det gerbilskabb?
ja hönskvalster e äckliga djur som går på allt!:(

Men jag har aldrig hört om marsvin som haft hönskvalster….Går de på hundar o katter oxå? Finns inte mycket info på nätet mer än att de kan leva på höns o hästar kan få dem..
Blev hit lockad av ladyinred. Jag har haft hönskvalster. Fick det ifrån en besökare som hade det hos sig. Eller så kom det ifrån en säck toalette köpt på bromma zoo marknad.
Hönskvalster går på allt. Även människor. Min kompis som hade blev aldrig biten men hennes man var förstörd. Han hade röda prickar över allt och duschade ofta för att slippa dom.
De tar oftast djur med dåligt imunförsvar, skadad och äldre först. Men kan gå på precis allt.
Jag läste på som en galning när jag fick reda på vad jag hade här hemma. Hönskvalster kan komma ifrån en död fågel som hamnar i tuprännan. De lägger ägg på träsaker. Gärna i små sprickor. Kommer in precis över allt. Så tvätta säng kläderna är lika viktigt som att städa burar.
De kan komma ifrån hö, grenar, spån, foder, andra djur, andra människor. Allt som kan ha varit i närheten av fåglar, gärna döda fåglar. Men kom aldrig fram till varför de sällan börjar leva på andra djur än fåglar. Men kan lägga ägg på andra djur.
Hönshus tar ut sina djur och behandlar dom för att sedan sannera hela byggnaden. Men för hem hörde jag att behandla med stronghold på alla djuren. Se till att tvätta kläder och sig själv. Extra noga med hygienen på djur och människa under ca 1-2 veckor.
Sedan slänga trähus och trä basserade saker. Koka, eller frysa. Bästa varianten är behandling med Vercon! Går att köpa på de flesta ställen. typ häst affär, jordbruks affärer osv.
Enkelt att bli av med dom. de tål inte stronghold alls och dör på oss med att dränkas i dusch. Viktigast är att hålla rent en tid. Gärna undvika trä saker och spån 1-2 veckor så har de ingen plats att lägga mer ägg på.
Överdosera stronghold är inte farligt. Går bra på nyfödda musungar, vilket jag testat utan problem. Även fungerar på råttungar, ekorre, igelkott, iller, hund, katt, gp.
Jag fick ohyran på råttor, möss och igelkott. Dessa behandlade jag, resten och mig duschades noga.
Inge problem sedan dess
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tack för bra info! Jätte bra info om man skulle råka ut för det någon gång..vilket jag verkligen hoppas att jag slipper.. Fast det verkar ju inte vara jätte vanligt.
Nej det är inte vanligt att få som tur var :-). Det är är första gången jag sett något liknande av de 25 år jag levt och alltid haft djur. Inte ens när man nästintill bodde i ladugården på landet så såg jag något sånt.
Så det verkar inte vara vanligt.
har hört om en som fått det från zooaffär men de hade tydligen en tupp i butiken som var boven till det hela.
Mh jag tror jag fick mitt ifrån en säck toalette ifrån bromma zoo. Min kompis som också hade det som jag pratade om, handlar med på den affären.
Det var min råtta karamel som jag öppnade en helt ny påse för att ha i hennes bebis bur. Var i den buren allt började. Och henne hade min bekant inte rört.
Kan ju ha kommit med något ifrån leverantören. Säcken kanske inte var försluten så väl. De har ju allt även ståendes utanför djur rummet där det finns massa fåglar.
Tack för att du delade med dig Zickan!