Hur ska jag göra?
Hej!
Jag är ny här och har lite frågor som jag skulle behöva ha svar på.
Jag köpte två gerbiler, honor, men tyvärr så fick min ena katt tag på den ena honan efter någon vecka så den andra blev kvar ensam. Jag tänkte inte så mycket på det då mer än att det var lite synd just för att jag köpte två för att dom skulle slippa att vara ensamma, Men det är först nu som jag har fått veta att det är lag på att dom ska vara två minst och då vill jag ju såklart ordna en kompis till min gerbil, men hon har nu suttit ensam i två och ett halvt år (hon är tre år gammal) och då undrar jag om hon är för gammal /har varit ensam förlänge för att kunna sättas ihop med en ny? Jag var inne i djuraffären idag för att fråga lite och då sa han att det kanske skulle gå men att det var bäst att låta dom hälsa på varandra på ett neutralt ställe först (ex i en balja ). Men om dom kommer överrens på det neutrala stället då, hur går jag vidare därefter? och bör jag köpa två ungar , ifall det inte går att släppa ihop med min äldre? (så att inte ungen behöver sitta själv sen) Är det någon som har något annat förslag på hur jag kan göra?

Hej, jag tycker du skall köpa en eller två unge/ungar av en uppfödare, uppfödaren kommer sedan hjälpa dig med att sätta ihop dem.
Det finns nackdelar med att köpa en unge, och det finns nackdelar med att köpa två. Ska skriva några.
1 unge, nackdel
När sedan din äldsta gått bort, så måste du köpa en ny, och då blir det samma historia om och om igen
1 unge, fördel
herarrkin i flocken kommer vara solklar, och det är enklare med 2 honor än 3.
2 ungar, nackdel
Kan bli bråk mellan de yngsta när de är jämna i ålder (obs KAN)
Kan vara svårare att få ihop en flock på 3 än på 2
2 ungar, fördel
Ungarna kommer ha varandra även när den äldsta gått bort, du slipper då den "onda karusellen"

jo jag har förstått att det kan vara svårt att släppa ihop mer än 2 honor, men det är just den "onda karusellen" jag vill undvika. Det jag funderar mest på är om hon har varit ensam förlänge, eller är för gammal för att släppas ihop med någon ny, hon är 3 år och har varit ensam i 2,5 år.