Röd runt ögat..
Skriver detta kanske lite för tidigt, men måste bara fråga.
Innan idag då jag hade Riffan upp så såg jag att hon va röd vid ögat, vet att gerbilers tårar är röda men..
Vad kan detta vara, tårar? är det inget att bry sig om så jag kan vara lugn?
Hann bara ta några konstiga bilder (Svårt att hålla gerbilen i ena handen o kameran i andra) på ögat och sen va jag tvungen att lägga ner henne i buren igen för jag skulle iväg,
och nu på kvällen har hon bara sovit då jag varit hemma så har inte kunnat kolla det.
Hon har haft spån i sin bur men bytte iförrigår till Alspån. Hon har även haft Toa-lätt ett tag. så det kan ju inte vara någon allergi.
Andra ögat är rent och fint, nosen är ren också. det är bara ena ögat.
Har inte rört det eller något sånt.
Men kolla på bilden o bedöm själva.. vad ska jag göra? kan jag vara lugn?
Jag skulle tvätta bort det röda som finns där nu och se om det kommer mer. Isåfall skulle jag ta henne till veterinär som får avgöra, så där mycket rött är inte normalt, men hon kan ha fått skräp i ögat och då kan det läka fint ändå till exempel.
Tvätta, avvakta och se om vett behöver kika på det.

annars ser inte ögat så tårigt och blankt..jag skulle avvakta lite och se om det håller sig borta.
Ja jag skulle torka bort och vänta och se. Har själv en hona som har problem med körteln bakom ögat, hon blir röd om ena ögat av minsta lilla stress nu. Dock mår hon super i övrigt så är inget jag oroar mig över :)

Okej bra!
Riffan blir tre om några månder så hon är ju inte direkt en ung dam längre!
Men det har blivit bättre. Det hade försvunnit igår ikväll då jag kolla och när jag hade uppe henne för ett tag sen så såg det ok ut, ser dock lite röd ut precis i ögonvrån, men det kan vara kvar från igår.
Sweetpie dock, en av mina 1 åriga tjejer hade lite rött runt ena ögat igår med,
Torkade bort det med en tops med lite vanligt vatten på.
Sen tog jag lite Bepanthen på hennes nos för det såg lite snorig ut.
Och idag har jag inte tagit upp henne någonting för att hon har sovit sålänge som jag varit uppe (;
#4 Att häva bepanthen på en snorig nos har ingen effekt, bortsett ifrån att det är obehagligt för gerbilen. Läkemedel ska inte brukas i onödan.
Bepanthen kan användas i samband med nosdermatit, men inte på en vanlig snorig nos.

#4 Det är en uppfödare som jag brukar mejla med som sagt att jag kunnat ta det på nosen om den är snorig.
Men om detta inte funkar så ska jag absolut inte göra det!

MER RÖTT! :'(
Precis då jag publicerat inlägget ovan så kollade jag in i Riffans bur för att hon hade precis vaknat. Såg då att hennes öga va riktigt rött. :(
Det är mycket mycket mer denna gång!
Tog upp henne kollade på ögat och tog några foton som bara blev dåliga (fick inget fokus).
men bilden som jag bifogade då jag starta tråden fixa jag till lite..
Hela det området som är rött ritat på bilden är det rött nu..
Ska åka till vet.
Men min bonusmamma sa att det kanske funka med att man gjorde ögontvätt (Kokade vatten med salt i, sen låta svalna och tvätta sedan rent ögat med topsar). Tror ni detta skulle funka?
Ska ta upp henne nu och tvätta rent med vanligt vatten o tops förskitigt.. har inte hunnit det än,
Men vad tycker ni jag ska göra?
Ta till veterinär eller testa ögontvätten & anvakta till imorgon?
Är det så mycket rött är det vetten som gäller snarast möjligt, det är något som inte står rätt till med ögat. :( rör inte ögat mer med tvätt eller dyligt, eftersom vi inte vet om ögat är skadat så kan det bli värre om man pillrar, och det kan bli mycket plågsamt för djuret.

Okej, ber pappa ringa veterinär så snabbt han kan och boka tid.
Tog upp henne nu o kolla, man ser att det varit rött där, lite spår kvar från det men inte lika mycket, har inte rört det, men jag tror det kan ha försvunnit av att hon kommit åt något i buren (har toa-lätt på botten och massa toapapper i huset :P)