kolla in! 1050 liter för 1 500:- ( blocket, sth)
http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_1050_liter_med_stallning_24287759.htm?ca=11&w=1
åh om jag bara hade någon som kunde köra hit det haha.. äsh det skulle väl knappt gå in i min hiss endå =D
Shit 

stackars fiskar har ju inte sand på botten..

Jag har ett akvarium som är på 1125 liter. Har delat av det på 3. Tycker det är kanon och det ger gerbilerna massor med utrymme både på höjden och ytmässigt. Men det tar plats som sjutton och väger BLY!
Sen måste jag hålla med #2 Stackars fiskar :(
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#3 Svårstädat? 
Men gerbilerna stortrivs nog 
ojoj om man ändå bodde granne med dem ^^
Det har med sanden till fiskarna tror inte jag har nagon direkt funktion for fiskarna, det ar mer till for oss… om det ar stimlevande fisk sa spelar det ingen roll hur inredningen ser ut om den lever ensam, ar det en fisk som ska forsvara sitt lilla revir sa vill den ha gott om vaxter och ingen annan fisk som stor… osv.
Alltsa kravs det en riktig fisk-nord for att saga vad det ar for art och vad den behover. Det ar lika stor vetenskap som berikning och inredning till gerbiler, allt ar inte vad det verkar vara.
Sjalv kan jag for lite om fiskar for att bedomma akvariet pa bilden.

#4 Naeh.. det svåra är väl att nå in till bortersta hörnen lixom. Fick nämligen en bänk med oxå så det är rätt högt. Sen är det ju tungt och går åt mycket spån. Men det är det värt, gerbilerna stormtrivs :) Jag har o andra sidan mycket plats åt alla. När alla burar är städade här har det gått åt mellan 1000 o 1200 liter spån ;) Så när jag städar är allt tungt till slut :P
Does it become a walk?
/Ida

#6 då är jag en ricktig fisknörd =) de fiskar som är på bilden är malawiciklider. (har själv haft några av arterna bla en del som är på bilden) De behöver finkorningt sand etersom de lekaer och gräver i sand..samma behov som när gerbiler behöver gräva i spån =)
växter behöver de inte nödvändigtvis,eftersom de gärna gräver upp växterna, men mer av sten eftersom de behöver hårt vatten, ofta kan man som ciklidägare tillsätta bikarbonat för att få vattnet hårdre eller köpa kalksten.
Se vad jag kunde =) en art på bilden kallas golden ( den gula) de blå a arterna har jag lite svårt för men jag hade en art som heter axelrodi..skulle någon behöva lite fiskhjälp kan jag en del =)

de lever bland sten och sand så av den anledningen med. sten istället för växter =)
#8 Superbra svar!
Tack!
Sjalv hade jag trott att vaxter var viktigare an sand, sa dar ser man… jag kan typ neontetra och svardbarare, hihi. Det ar ju darfor det ar superviktigt att verkligen ha kunskap om djuren man har, oavsatt om det ar fiskar eller gerbiler. Var sugen pa att skaffa ett akvarium med fiskar forut men det ar ju en hel vetenskap med vilka som kan leva tillsammans osv, haha.
En vanlig grej man far akta sig for ar ju att se det ur manniskors synvinkel och tanka "vad bra de har det" bara for att buren/akvariet ar vackert. Sa funkar det ju inte heller alla ganger.

#10 nä precis..många tror tex att man ska regöra akvariet kliniskt rent för att det ska se så rent ut med klart vatten osv…när jag var liten när jag började med akvariehobbyn tog vi ut alla fiskar, spolade igenom gruset, tog ut alla växter…rena plågeriet för hela systemet. nu vet jag att ca en tredjedel av vattnet ska tömmas ca varannan vecka med en hävert. inte skrubba allt var 5e månad..ungefär..
ett tipps om nån har akvarie och vill få vattnet spegelblankt utan att störa bakteriefloran är att köpa ett aktivt kol filter som man lägger med det vanliga filtret i innerpumpen..vissa modeller av filterpumpar kan man placera ett aktivt kol filter..det är jättebra samtidigt som det tar bort skadliga ämnen i vattnet.
De du hade emma är exempel på arter som lever i surt vatten. Ph omkring 6. Där är det mer viktigt för de att ha rikligt med växter och mangrovirötter som gör vattnet lite surare. hm börjar tappa minnet på vilken sorts trärötter det var men tror det hette så.
Men det är två arter som trivs jättebra med varann. många blandar ihop med mollyarter och platy och svärdbärare vilket inte passar, eftersom mollyn lever i bräckvatten och de andra i sötvatten. ofta brukar mollyn bli sjuka så småning om. man kan blanda i lite upplöst havssalt som många gärna gör i förebyggande syfter mot svamp. en del växter är dock lite känsliga mot salt
då kan det fungera bra ihop ändå.
växter har visserligen en viktig funktion men om man ser naturligt i det hela är cikliderna tåligare och växter skulle inte trivas bra i sand då rötterna skulle kvävas i den kompakta sanden.
Mangroverötter heter det :)

ah, då minna jag rätt..
när man inte håller på med det mer så blir man osäker efter ett tag.
hade gärnat vela ha kvar mina akvarier men det går inte då mina besökare matar och matar på..vilket förgiftar fiskarna..

oj, läste lite för slarrvigt e istället för i…nära var det iallafall =)

vilket jättestort
kan de gå emellan varje del , eller är det varje del för sig så att säga ?
jag tycker nästan att större är mer lättstädat eftersom det håller mycket längre än ett litet och man kommer åt bra

Näe det är tre flockar i karet så det är helt avdelat. Min dröm är att ha en stor flock i hela karet.. men det ligger nog långt på framtiden.
Jo, visst är det lättare när det är större.. jag städar det där karet ungefär var 5-6e vecka. Men när man väl gör det tar bara det typ 3 timmar för det är MYCKET spån och det är knöligt att få upp allt för jag når inte ner i botten längst in.
Does it become a walk?
/Ida
Snyggt 

Det verkar vara sålt nu.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus