Säker ihop sättning.
Hej alla!
Nu är det endast 6 dagar kvar till jag får hem min efter längtade vittecknad Burmese tjej - som just nu heter Chioma.
Men,
Ska sätta ihop henne med Sweetpie (som är 1½ år gammal), och då ska jag använda mig av delad bur i början,
Men har två frågor;
Vad ska man ha för nät?
Har satt ihop två honor(varav en av honorna va Sweetpie) innan, men nätet höll inte (Sweetpie bet igenom). Dom blev jätte bra vänner, men om inte Chioma o Sweetpie blir det nu så måste ju nätet hålla! Alltså inga tänder ska kunna bita sönder nätet, och vad ska man då ha för ett?
Hur fäster man nätet?
Hur får jag nätet att sitta på plats och säkert?
Att dom inte kan göra sig illa på det, puffa undan det och komma till andra sidan osv.
Måste ha svar rätt snabbt, då jag frågade på Zoonen för två veckor sen men ingen svara..
Och hon kommer på lördag!
Mvh Lovisa,

allra enklast är att köpa metallister och tunn perfaplåt (hålplåt) att trä emellan listerna (man sätter dem som en skena i lämplig liten bur). garanterat bitsäkert, och enkelt att montera. Man liksom bara trär plåten på plats.
Ska man ha annat nät måste man fixa en ram och fästa och krångla, inte det lättaste att svänga ihop när tiden är knapp.
Metallister hittas på byggvaruhus, och perfaplåt hos plåtslagare (kanske även på byggvaruhus? vet inte säkert).

Kan man sedan ta bort listerna?
Har du någon bild hur detta ser ut?
Kommer inte kunna börja fixa med detta förren på onsdag, evt torsdag. Så jag är ute väldigt sent (dumt nog).
Verkar se bra ut, har du byggt som ett tak fast som man kan sätta ner i buren i mitten?
Tror jag kör på Tassys alternativ dock (:

#3 Ja,det är nättaket jag använt. Väldigt praktiskt. Var rätt mått och fyller två funktioner. Stadigt vart det oxå. Hade sandburken på ena sidan och en sten på andra för att det skulle vara helt stadigt.
#3 Ja, man kan ta bort listerna sen beroende på hur man fäster dem, enklast är att använda silicon, men det kommer inte att se snyggt ut. Bättre att göra en separat avdelningsbur än att ta ordinarie bostad.
Jag har tyvärr ingen bild på hur detta ser ut. Min avdelade bur är för tillfället isärplockad rätt grundligt och jag är utan kamera.

#5 okej, tror jag kör på det, men tror det är lättast med nät i mitten, men vi ska till ett byggvaru hus imorgon och kolla på saker!

Ska åka imorron och köpa o jag o Pappa har bestäm att vi kör på Tassys alternativ, lättast o säkrast.
:D