Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 450 ggr
Mared
0

Gammal tös

Hej alla!

Det är så att jag har två stycken gerbiler här hemma, som har suttit ihop sen födseln (de är systrar). Då det är omplaceringar vet jag inte exakt hur gamla de är men någonstans mellan 4 och 5 år, vilket (vad jag har hört) är ganska gammalt när det kommer till gerbiler?

Det senaste halvåret har jag märkt hur de blivit mindre o mindre aktiva. Ingen har visat tecken på sjukdom utan de verkar helt enkelt vara väldigt gamla. De har ätit o druckit bra men de vilar stor del av tiden och orkar inte riktigt gräva och tugga kartonger på samma sätt som de gjort förut.
Igår somnade den ena av tjejerna, Mindy, in, stilla i boet. Av det jag kan se så har hon somnat in pga ålder och inte av någon sjukdom, då hon har ätit och druckit bra och betett sig likadant som sin burkamrat i sättet.

Men, nu sitter lilla Skrållan ensam kvar och frågan är om jag ska skaffa en liten kamrat till henne?
Jag vet mycket väl att gerbiler ska sitta i par, men med tanke på hennes ålder kanske man ska försöka skämma bort henne så bra man kan den sista tiden hon har kvar? Om jag får gissa så har hon inte så lång tid kvar, men man kan ju aldrig veta.

Jag känner bara att det kanske är onödigt att stressa upp henne genom att försöka sätta ihop henne med en ny kompis när hon är såpass gammal och antagligen inte har så lång tid kvar att leva.

Vad tror ni?

enbartmalin
0

Om du har intresse för att ha gerbiler igen kan du alltid skaffa två bebisar till henne men inget måste med en så gammal gerbil. Men ska du skaffa sällskap så skaffa 2 stycken så inte det blir en ensam när hon dör.

4-5 år låter väldigt gamalt.

Hälsningar Malin