wellpapp-strö som bottenmaterial
Hittade idag wellpapp-strö på granngården. Det var 10kg(100liter) balar som kostade 49kr/st
Dammfritt(används tydligen till hästar som är känsliga för damm)
Jag köpte med mig en bal hem och tänker prova till mina gerbiler då inte bara min ena gebril verkar känslig mot damm utan även min sambo inte tål spånet.
Tycker det värkar riktigt bra, och det är ju liksom katong och pappers"bitar" så det är ju absolut gnagvänligt också
Självklart ska jag lägga in toarullar och trätunnlar och annat så gerbilerna får ha kvar sina möjligheter till gångar.
Så här ser det ut. Dock ligger detta fortfarande vakumförpackat i balen för jag ska inte städa hos djuren fören i morgon så jag vill inte öppna nu
Vad tror ni?
Det enda jag kan tänka mig som negativt med den är ju att om den är gjord på riktig wellpapp så innehåller den lim. Är det mer som kartong som är det ju bara bra. Mina tuggar kartonger som bara den så de drygar ut sitt strö med kartong.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#1 Hmm, det tänkte jag inte på men mailde tillverkarna och frågade nu. detta strö är egentligen gjort för hästar, stall. Såhär står det om det på hemsidan:
"…
Fördelar med StL-Strö
Ströet är ljust och lätthanterligt.
StL-Strö binder ammoniakångor och ger en bättre miljö för dig och dina djur.
Damm avskiljs vid tillverkningen.
Bättre stallklimat.
Minskad risk för hovröta och hosta.
Drygt och ekonomiskt - räcker länge pga. av sin mycket goda
uppsugningsförmåga.
Miljövänligt och bilogiskt nedbrytbart med kort nedbrytningstid.
Inga terpentinångor - idealiskt strö för djur och människor med känsliga luftvägar
eller allergier.
God förmåga att ligga still - blåser inte omkring som strö gjort på tidningspapper… "
En som jag köpte en hamster av använde sånt :) Och den verkade funka bra.
Om det är biologiskt nedbrytbart så är det ju lovande. Då är det säkert lugnt även om det innehåller lim. Om man därtill också tänker på att wellpapp även använd till ny wellpapp så måste det ju vara vettigt lim. Fiffigt av dig att emaila tillverkaren. Hoppas du får svar. Och ett bra svar. Låter ju jättebra annars.
Jag är kanske lite nojig med mina djur.
Wrooom!
#3 oki va bra:)
#4 klart man ska vara kritisk och verkligen granska saker man utsätter sina djur för:) Därför som jag la ut den här tråden, jag tyckte ju att detta strö verkade bra men nån av er andra kanske kom på nåt som jag hade missat som verkade bra/dåligt med det.
Alltid bra att bolla med andra:)

ts jag ser ingen bild, verkar helt ok
Vet några marsvinsägare som använder det och är mycket nöjda.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Toppen att fler har provat.
Det låter ju riktigt bra.
Wrooom!
Ja som alternativ till spån(som såklart är det roligaste bottenmaterialet för en gerbil, så tror jag detta är riktigt bra, om du nu är allergiker tex eller om din gerbil är allergiker. Det är ju riktigt mycke billigare än paperspellets(toalätt) En säck med papperpellets här kostar nästan 200kr för 55l, detta strö får man 100l av för endast 49kr!!Stooor skillnad! :)

men hur ser det ut då? heter det wellpapp på förpackningen?
Har du någon namn på leverantör eller tillverkare eller så?
Wrooom!
Jag ska kolla med min chef om vi kan börja sälja sådant i butiken. Då kommer det i så fall finnas på nära håll i stockholm södra.
Wrooom!
Jag använder det till både gerbilerna och hamstern. Är jättenöjd, betydligt bättre än spån.
9: Varför skulle spån vara roligast för gerbiler?
Iaf mina kan bygga bra och hållbara gångar med även det här. Dessutom brukar de sitta och tugga på den när de inte har annan kartong att tugga på.
#8 Ja, det ända jag är tveksam till är om det verkligen suger upp kiss särskilt bra. Men gerbiler lär inte kissa lika mycket som marsvin ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

bara det inte luktar lika illa som toa-lätt
#16 nä, jag antog bara att spån var roligare för gerbiler eftersom det är så lätt att göra gångar av. Men om du nu säger att de kan göra gångar av detta också så låter det toppen :) För just nu har jag haft papperpellets(toalätt) till ett av mina gerbilpar och det går ju inte att göra gångar i…och blir tokdyrt att ha ett lite tjockare lager av.
Men idag ska jag städa hos gerbilerna och ska prova med det här wellpapp-ströet
18: Det här ströt luktar inte alls. Skulle inte fungera att ha strö som ger dålig lukt i stall. Skulle bli för dålig luft.
19: Okej. Jo, skulle aldrig ha toalätt, inge kul när de inte kan bygga i det. Och det här kan man ju lägga i jättemycket av.
Hur har det gått? 
Är också nyfiken, är det värt att köpa en och prova?
Jag har använt det till 2 av mina gerbiler i 2 dagar nu. Kan inte avgöra på så kort tid om det kommer stinka mycke snabbare än tex spån men det tror jag inte. Detta har ju lika bra eller bättre uppsugningsförmåga än spån.
Jag tycker det verkar fungera bra. Men kan inte uttala mig så mycke om det egentligen efter bara 2 dagar:)
ah, sant! :p

Jag är nyfiken på om nån mer har provat wellpappstö? Skulle vilja prova på mina marsvin oxå..

jag har det nu och jag är helt nöjd =)
Hur mycket kostar det? Billigare än en storbal spån?

jo billigare är det ju men det är inte lika stor mängd. men det är vad man väljer att prioritera.

#28 Köper du på granngården?

jo det gör jag.

#30 Finns inte här tror jag men de kanske kan ta hem. Till gerbilerna kanske man kan blanda ut med lite spån. Då är det grävbart direkt.
Kanske provar någon omgång uppblandat med spån. 
Jag har använt sånt och tyckte det var ganska bra :)
//Elin
hur är det med damm? Såg att det stog dammfritt, men det är ju inte alltid sånt stämmer…
Tycker inte det dammar speciellt mycket.
//Elin
Great, tänkte åka iväg och se om granngården här i stan har det här, verkar ju nästan för bra för att vara sant i mina öron :p

Det är ju tillverkat för hästar och gjort så för de som är kännsliga i luftvägarna. Borde ju funka bra för kännsliga gerbiler och människor som har det svårt med spånet.

Nu är jag besviken o förbannad..fanns inte nått wellpapp strö på granngården i Motala..Ingen som var det minsta intresserad av att ta reda på om de kunde ta hem heller
Nu vill inte jag handla nått mer där. Servicen är lika med noll! I stället försökte han göra reklam för pappers pellets!
Vilken Id..t…för han visste vad wellpapp strö var för något…lite skillnad på W-P och pellets?? SUCK!

Jag har testat detta till guldhamster. Dock har jag inte provat det till gerbilerna.
Tyckte att det luktade mer än vanligt spån och toa-lätt gör. Kan ju vara att pappret inte har någon särskild uppsugningsförmåga. Sen tyckte jag det såg ofräschare ut i burarna också i och med att det är tryck på bitarna.
Men som sagt, har inte testat det på gerbilerna, där kör jag min spån och toa-lätt blandning som de älskar att gräva gångar i. Det här känns som om det skulle vara för tungt att gräva i utan att det ramlar ner igen.

# 39 Jag tänkte väl ha det blandat med spånet men nu lägger jag ner det.. Kör på med spån
! Det trivs de ju bra med!