tips på foderblandningar
Hej!
jag söker efter en bra fröblandning/torrfoder till mina pälsbollar, köper gärna via nätet.
Ja har provat de blandningar som mina vå djuraffärer har men de är kryp i dom! Skit äckligt och jag har klagat men det verkar inte bli bättre så jag vägrar köpa därifrån nu.
Mina sötisar gillar inte färska grönsaker och frukt så vidare värst mycket. De tuggar bara lite och sen struntar de i dem. Kan tillägga att alla kommer ursprungligen från djurbutiker…. så tyvärr har de nog alltid bara ätit torrfoder-blandningar :/
Så jag är i verkligt behov av att få tips på riktigt bra foder som finns färdigt att köpa.
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
Efter som jag blandar själv kan jag inte rekomendera något färdigt, det jag tycker dock är att alla "färdig påsar" innehåller för mycket skit så som söt/fet saker tyvärr.
Hälsningar Malin

Ja, det vore väl det bästa. Har du något bra recept på egen fröblandning man kan göra??
Det viktigaste är att du har i alla fyra sädesslagen, vete, havre, korn och råg. Antingen köper du dessa var för sig eller så köper du en sockerfri müsli.
Dom flesta ica affärer har även små förer på djur avdelningen, kanarie frö eller liknande. Lite solrosfrö kan man ha i.
Man kan köpa en vanlig kalas/gnagar blandning på ica med och blanda i lite grann av det i basmaten.
Hälsningar Malin
I min mat har jag: Pretty pets som grund. Sen har jag sockerfria havreringar, majskroketter, johannelsbröd och massa torkad frukt/bär som: Morötter, persilja, banan, jordgubbar, äpple, blåbär osv. :)
Olika feta fröer och nötter kan man ge som godis. 
//Elin
Vitakraft har kommit med en ny gerbilblandning. Den innehåller persilja som ser ut som höstrån (!). Men den behöver lite extra tillskott av sockerfri müsli med alla fyra sädesslagen. Lite magert med det i Vitakraftblandningen. Den ingår i serien Emotion. Den verkar bättre än många andra blandningar jag sett.
Själv blandar jag som Pose-idon. Fast jag har Frebacos ekologiska müsli istället för havreringar.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#5 Stog och kikade på just den idag, den såg bra ut precis som du säger, verkar vara högre kvalité där.
Jag håller på att göra en ny blandning här då jag har en del runda goa herrar här hemma som petar ut allt godis och lämnar resten 
Nu ska jag prova undulatblandning och basmüssli som grund, sen blir det till att tillsätta lite annat successivt försiktigt. Får se vad som hamnar i min blandning om ett tag.
Vitakraft Emotion ska vara bättre kvalité och mer genomtänkt. Kostar mer också förståss. Men som bas med lite tillägg av müsli så blir den nog prisvärd i alla fall. Billigare per kilo än Pretty Pets som jag nog håller som nummer ett som bas i alla fall. Emotion tror jag dock inte ligger långt efter PP.
Wrooom!

Kan man få tag i dessa två blandningar någonstans på nätet?
Här kan du leta efter återförsäljare i ditt område:
Pretty Pets (Severa Pet foods)
Vitakraft kan man ringa 040 - 51 05 20.
Wrooom!

jag kan inte heller få mina att äta färsk frukt och grönsaker, i alla fall inte frukt. tinade färska gröna ärtor däremot är mycket populärt.
det smaskar dom gott på
skönt att de får i sig nånting sånt i allafall.
vad ska man göra när de inte vill äta färsk mat? jag vill inte att de ska få näringsbrist

jag änvänder gnagarblandning som jag blandat ut 50/50 med osötad basmusli . fick det tipset härifrån. så har jag plockat ut alla solrosfrön och ger det som godis
#6 Aaahh som här? =P
Hälsningar Malin

Tack för alla jättebra svar! Kom gärna med fle om ni har på lager! 
Ska ta och prova att ge dem ärtor och se om det är lite mer poppis.
#12 Japp 

ger mina just precis nu endast pretty pets, detta för att se om det ger skillnad i vikten hos flera av dem (som gick upp av min förra blandning). Det enda positiva som jag sett konkret är att flera som varit kinkiga ÄLSKAR pretty pets nu ;) Så jag hoppas det kan hålla i sig när jag lägger till musli sen :)

Jag ger mina freebacos(stavas?) musli, bokstäver(typ på påse i djuraffär), Risentas pumpakärnor och linser. Kan vara något mer, men inget jag kommer på just nu. :)
Mina får Frebaco, pretty pets, Risenta, undulatblandning, persilja mm
Mycket ingredienser, orkar inte rabbla alla 
Jag ger mina Hamster complete (som är en pellets, testade med prettypets förut men de ratade de långsmala pelletsarna) som jag har blandat med ärtplättar för proteinets skull samt hel havre. Sedan så slinker det väl ner i "buren" en hel del godis också så som johannesbröd, olika gryner, lite solrosfrön mm. Jag vet inte om min blandning är bra ur näringssynpunkt så anamma den inte utan att analysera näringsvärdet. Jag tycker att den är praktisk eftersom jag vill hålla ner ingredienserna så att jag vet att båda får i sig av allt samt att jag har för ovana att ge dem godis när jag går förbi dem och därför tycker om att kunna ge dem lite nyttigt "godis" istället för att göda dem med nötter och solrosfrön. Visst kan man ge dem samma saker som de redan har i matskålen men det är ju inte lika roligt.
("Min" uppfödare använder Hamster Crispy men den innehåller en massa solrosfrön och jordnötter vilket jag snabbt lessnade på att plocka ut)
#0 Såg att jag missat att berätta om dessa kryp som förekommer i lösviktsfröer (kan likväl finnas i packade fröer också).
Frön odlas på stora fält. För att det ska bli frön så behövs insekter som polinerar blommorna. Dessa insekter lägger ibland sina ägg i dessa fält också. Dessa ägg kläcks när de kommer inomhus och blir till små larver. Vanligast en liten vit/gul larv på ca 1 cm. Efter puppningen så blir det till en fjäril. Den kallas för frömal just för att den gillar fröer. Den är helt ofarlig och dessutom mycket uppskattad av gerbiler att äta när den är larv. Naringrik lite rackare!
Det är en omöjlighet för zoobutiker att ha larvfritt, så det får man leva med. Det finns bara två möjligheter att få bort dem absolut så vitt jag vet.
1. Spruta gifter på säderfälten som dödar insekterna. Ingen pollinering - inga bra fröer - gifterna finns kvar i maten till gerbilerna.
2. Frysning i minst två dygn. Då dör de. Inte lätt för zoobutiker att få plats med gigatiska frysar för att ha 25 kg säckar i. Det är inte frågan om en säck som ska frysas! Varje gång det kommer in en ny säck så måste alla säckar frysas igen!
Ursäkta om tonen kanske är lite bits, det är inte meningen. Zoobutikerna gör vad de kan för att hålla frömalar och skalbaggar stången.
Wrooom!
#19 Tack för bra info Sissie 
Sedan är det nog olika på ställen hur noga de är med varifrån de köper sitt foder. Jag vet affärer som ALLTID har kryp i maten, det är spindlar, fläskängrar, larver, baggar och allehanda småskit, jämt. En larv hit eller dit förstår jag givetvis att det kan bli, precis som du säger.
Personligen hade jag tur när jag köpte lösviktsfoder, min affär fryser alltid sin mat, man får den direkt ur frys
men då är det en väldigt liten butik också, och maten är de enda de hanterar bra 
Sen finns det kryp som bara dvalar i frys och vaknar sen igen också.

Tack för ett mycket bra svar! Jag förstår att det är så det måste gå till.
Problemet var att jag hade använt butikens mat i två veckor och förvarade den i en burk hemma och en dag när jag öppnade så flög det ur massor av fjärilar, jag hade inte sett en enda larv innan.. Dessa fjärilar började sedan föröka sig och la ägg i vinkeln mellan vägg och tak och vi var tvugna att ringa sakdedjurs fiman 
Detta har hänt med mat från båda djurbutikerna här i stan.. Nu blandrar jag ihop själv istället och basfodret är pretty pets 
Har gett dem ärtor och det var en hit föresten men majs de vill de inte ha. Kräsna så pälsbollar jag har!
Ville de inte ha majs!
Mina älskar majs. Fast jordgubbe är en stoooor hitt.
Wrooom!

#22 jag vet, de är mycket kräsna! Men vindruvor är gott :) Äpple och morot är sådär tycker de.
Smaken är som baken
har knäppgökar här som ratar solrosfrön 

Igår fick vi egenodlade vidruvor
! Det var fest både för människor o djuren! De riktigt njöt…obesprutat..Yippi! Ser provade jag ärtgroddar..mums tyckte gerbilerna. Mems var lite skeptisk först..kanske hon har(harkel,host) morgon-illamående Ha
Ha!
Wrooom!
#26 Japp, du läste rätt 
#24 Haha mina med xD
//Elin
#28 Ja just ja, det minns jag att du berättade för länge sen 

Sen jag började ge mandelspån som godis är det ingen som är intresserad av solrosfrön.. eller ja, möjligen om matte skalar dem först.. Jag har inte alls bortskämda djur 
Jag tycker pretty pets är oslagbar som bas i matblandningarna. Jag kör både gerbilfodret och fågelfodret. Bra med proteiner i fågelmaten. Sen blandar jag i lösviktsmüsli från Risenta, havreringar, rispuffar, torkade morötter, kroketter när jag får tag i det.. sen varierar jag lite med cornflakes, special-K och typ all bran beroende på vad jag har hemma. Ärtplättar o bönplättar är alltid bra. Johannesbröd ibland o torkat äpple ibland. Solrosfrön har jag helt uteslutit eftersom jag fick för mig för ett år sen att en av mina är överkänslig mot det. Så jag tog bort det helt istället för att göra specialmat till henne och massa andra olika blandningar till de andra. Nu har jag dock ändå specialblandning till mina små tjockisgrabbar. De får mest PP och bara liiite av andra godsaker.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag kör med Pretty Pets, Zooman fullkost samt någon ekologisk müsli från AXA, minns dock inte vad den heter just nu. Men det är väldigt uppskattat 

#30 Mina älskar oxå mandelspån!
Testade första gången för ett par veckor sen..Mums och mina väljer oxå det hellre än solrosfrön/andra fön.
#30 Det hände mig också faktiskt, efter mandelspånen dög plötsligt inte solrosfröna 
Jo, mandelspånen har några fingrar med i spelet även hos mina lagransrumpor 
Min nya lilla gerbil ratade solrosfröet och tog mandelspån istället. Tydligen är mandelspån något rent otroligt mumsigt 

Ja,här tigger de för fullt när jag tar fram just "den" burken. De vet precis vad som finns där i
Mandelspån är mums!
#36 Har du också gerbiler som tigger? 
//Elin

#36 Ja jösses, samma här. De vet precis vilken bur jag förvarar mandelspånen. Då sitter man på rad som små änglar o tittar på matte med pepparkornsögonen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Mina tigger för övrigt med, iallafall hanarna 
//Elin
haha, ja här tiggs det också friskt :)
gerbilerna tigger mandelspån och vetegroddar, medan jirdarna är snäppet värre med att tigga nötter