Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1603 ggr
Wony
0

Går ner i vikt...

Mina gerbiler verkar väga ganska lite, i alla fall den ena… De får gerbilfoder, men oftast ligger det kvar ganska mycket rester när det är dags att fylla på igen, och de får även pumpa- och solrosfrön ibland, men ändå verkar de gå ner i vikt, och nu har jag absolut ingen aning om vad jag ska göra. De ser fortfarande ut att må bra, och är pigga och aktiva…

Wony
0

Självklart får de även färskfoder, men det är de rysligt petiga med, av någon anledning…

Solaika
0

Det är ju svårt att veta. Vad menar du med gerbilfoder? Har du testat äggpulver?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Wony
0

Med gerbilfoder pratar jag om Pretty Pets torrfoder… Och nej, äggpulver har jag inte hunnit testa än, vad är det, var kan man hitta det och hur ger man det till dem?

vekan
0

Du kan prova att väga dem på en matvåg. En vuxen gerbil väger mellan 70-120 men dom kan väga lite mer eller mindre utan att vara underviktiga/överviktiga. Man ska inte bara titta på vågen utan även på hur gerbilen ser ut. Har gerbilen tydlig midja när den står upp? Kan man känna benknotorna? Detta är två tecken på undervikt.

Om gerbilen är underviktig så kan vetegroddar, äggfoder(ett protienrikt pulver till fåglar som finns på djuraffärer),välling, pannkaka, hö och mycket annat göra att den går upp i vikt. Ett tips när du ska få kräsna gerbiler att smaka t ex gröt eller barnmat är att ta lite på t ex en mandel som du ger till gerbilen. Då kanske den vågar smaka maten och gillar den!

vekan
1

Föresten om du ger hö är det viktigt att kolla så det inte är ohyra på det. Och att det är fräsht!

Wony
0

Jag vägde dem idag, och de väger runt 80-85 gram ungefär, och på den som väger minst kan man känna ryggraden tydligt om man stryker över ryggen på den. När de står upp och "sträcker" på sig så ser de ganska smala ut… Ingen direkt tydlig midja, men smalt!

De får redan hö, och det är fräscht och fint, men nu har det tagit slut… Jag får fara iväg och köpa nytt någon dag.

Jag har testat att ge dem kokt, osaltad och okryddad fisk och kyckling, vilket de inte ens ville peta på. De är även kräsna vad gäller grönsaker av olika slag. Det enda i den vägen de äter är morot och gurka, men absolut inget annat.

vekan
0

Okej, jobbigt med kräsna pluttar! ;)

Men om dom väger 80-85 gram så tror jag inte det ska vara någon fara! :)

Men om du ska åka och köpa hö, kan du ju passa på att testa äggfoder. Det brukar många gerbiler gilla! :D

Wony
0

Ja, ibland är de rysligt kräsna ;-)

Hur ger man äggfoder?

Solaika
0

Hö är absolut inte något du behöver ge dem. Du kan precis lika gärna vara utan det. Ingen av mina får det och jag har djur av alla typer.

Däremot är bara Pretty Pets absolut inte tillräckligt. Lägg till ärtplättar, bönplättar, havregryn/müsli, puffat ris, vetegroddar, lite kokos, morotsflingor, kroketter av ärtor och morot är inte fel. Osötade majsflingor.

Äggfodret är jättebra och ofta en väg till att få dem att börja äta äggamat, alltså typ pannkaka. Det va så jag fick mina att börja äta sånt. Det finns såna gnagarpinnar som består av äggpulver oxå. Titta bland fågelmaten. Vanliga gnagarpinnar är oxå bra. Jag köper ofta en med popcorn och honung, den är alltid poppis.

Nu låter inte dina djur jättetunna.. men om det nu är så att de har tappat lite så är det jätteviktigt att du fyller ut deras kost med sånt jag har skrivit ovan. Pretty Pets är jättebra grund för deras mat men inte tillräckligt för att de ska kunna hålla en hälsosam vikt.

Does it become a walk?

/Ida

Wony
0

De får ju morötter och gurka i alla fall, förutom Pretty Pets. Annars är de rysligt petiga… Men jag får ta och köpa hem äggfoder då, och puffat ris, kokos, havregryn och liknande finns det gott om här i huset ;)

Solaika
0

Det är jättebra. Vanliga cornflakes är oxå bra. Kolla på djuraffären efter ärt och bönplättar oxå. Det är proteinrikt och protiener är jätteviktigt för att de ska kunna gå upp i vikt. Mandelspån och solrosfrön är populärt godis. Vetegroddar är jättebilligt i vanlig mataffär och mycket uppskattat och näringsrikt.

Barnmat är oxå nåt du kan testa som färskfoder. Tänk på att det inte ska innehålla citrus eller stenfrukter bara.

Does it become a walk?

/Ida

vekan
0

Okej, jag ger inte heller hö… fast en del säger att dom blir större av det så ja tänkte att man kunde ha med det.

[Tassy]
0

Hö består mestadels av fibrer, men innehåller även till viss del proteiner och andra näringsämnen som bidrar till viktökning. Men gerbiler är inte gräsätare av naturen, så jag är tveksam till att de hinner tillgodogöra sig det nyttiga innan allt har passerat med fibrerna. Men här är jag osäker. Det beror väl på vilken sorts hö man ger också.

Dock gnager gerbilerna oftast bara sönder höet i småbitar, så det är inte ett säkert kort om man vill få i dem proteiner.

Mvh Tassy

Pose-idon
0

Har en pettig liten kille här hemma ^^ Han tyckte äpple var "blä" i början ^^ Ägg vägrar dom smaka på allihopa. Men min gerbil som rymde var typ galen i allt och allt man höll fram trodde hon var mat och rykte åt sig ^^ Sen uptäckte hon att det var nåt annat och vart sur Oskyldig Cool

//Elin

Wony
0

En av gerbilerna har gått ner lite mer i vikt nu, nu väger de mellan 75 och 85 ungefär, och de får pretty pets, zoomans fullkost för smågnagare, rispuffar, boveteflingor, dinkelpuffar, quinoapuffar, grynblandning och havregryn. Ja, och så får de äggfoder. Men trots det tappar de sakta i vikt.

De är helt tokiga i ärtor, så det får de en gång i veckan, och så brukar de få morot eller gurka någon gång i veckan, plus att de får mandelspån, solrosfrön eller pumpakärnor som godis.

Har även någon slags "kaka" med ägg och nötter som ligger i buren som tillskottsfoder…

Hon som väger runt 85 ser faktiskt ganska bra ut, hon är inte så smal, men hon som väger 75 ser rätt spinkig ut. Hon är också den som springer runt mest av de två.

[Tassy]
0

75-85g är helt normal vikt. Glad

Hur mycket har de gått ner? Hur länge har det pågått?

Maten låter ju också helt ok, så jag tror inte du behöver oroa dig för den biten.

Fortsätter de och tappa vikt och ser sjuka ut så bör de ju självklart kollas upp. Kolla tänderna, om de är hård/lös i magen och allt detdär. Gör en ordentlig hälsokoll och känn igenom dem helt enkelt.

Wony
0

När vi började väga dem tror jag att det var mellan 82 och 90 ungefär, och det var väl någon gång i höstas, jag minns inte så noga. Men jag minns att de helt klart var en aning större då än nu, men det är först nu på senare tid som de gått ner lite mer.

Jag kollade deras tänder (men de sprattlade så mycket att det var svårt att se) och de kan kanske vara en aning långa, men jag är inte säker. Men jag ger dem i princip varenda kartong vi får, och det är en hel del, så jag tycker att det inte borde vara något sådant problem. Dessutom brukar de gnaga sönder alla hus och träleksaker. Flört

Det verkar inte som att de är varken speciellt hård eller lös i magen, och rent allmänt springer de runt som tokstollar och gräver överallt.

[Tassy]
0

Då är det nog inget att bekymra sig över, men fortsätt håll koll. Glad

Hur gamla är de?

vekan
0

Jag tycker inte heller det låter som du behöver oroa dig. Glad

Pose-idon
0

Låter som om det inte är nåt fel, som dom sagt innan. Jag har en tjej som normalt väger ca: 53g. Men hon är ganska småväxt. Fast nu hoppas jag att hon ska gå upp i vikt Flört

//Elin

Wony
0

#18 Jag köpte dem i augusti 2008, så jag skulle väl gissa på att de är runt tio månader ungefär…

Royalz
0

Dom kanske ha mask i magen?

RoSa-RoSeN
0

#4 Vad mwnar du med benknotorna? :( Jag var uppe och kände på mina gerbiler på ryggen och åvanför benen. Men vart är det man ska känna? ;( Är lite orolig :( Jag kände inget på ryggen men på benen ´var dom spinkig…

Wony
0

#22 Jag hoppas verkligen inte det. Men då borde de väl se sjuka ut? Eller?

Royalz
0

#24 Ska man inte avmaska gerbiler då?

ivanhoe81
0

#25 det har varit en hel diskutioner om det tidigare tydligen både att man ska o inte ska här på forumet

Wony
0

Nu har Sora gått ner ytterligare, så nu väger hon 67 gram och är ganska smal, om man säger så. Hon äter i normala fall bra men igår märkte vi att hon inte alls är intresserad av frön, däremot gillade hon ett mandelspån och rispuffar och nu när jag gett dem lite hö att gnaga på så såg jag att hon satt och stoppade i sig en massa timotej. Knappast farligt, men ändå… Jag har aldrig sett att hon gjort så förut.

Jag vet inte hur mycket av foderblandningen hon har ätit annars, men tidigare idag gav jag dem ärtor, och det åt hon i alla fall med gläjde.

I övrigt är hon jättepigg som vanligt och rymmer när jag glömmer att stänga buren, och så busar hon på som vanligt. Men som sagt börjar hon bli rätt smal och det känns lite som att hon har en ganska tydlig "midja" och det oroar mig, eftersom hon tappat i vikt långsamt under en längre period nu… Några idéer?

[ElisabethYL]
0

Jag skulle nog ta och avmaska oxå för säkerhets skull… (du kan nog läsa mer om det på SGF´s hemsida.

Två av mina gerbiler får zooman fullkost i sin blandning, men då blandar jag även i zooman pellets, grynblandning och zooman undulatblandning till de - då funkar det ok.

Men kanske inte är vare sig mask eller näringsbrist… Känner mig lite klyven där…

Vikten i sig hade inte jag reagerat på… Prova att väga de var 2-4 dag och skriv upp vikterna under två-tre veckors tid, så att du får en tydlig bild av det hela… Det gjorde vi när vi var bekymrade över en av våra "småväxta" honor, men det var bara tillfälligt…

Wony
0

Jag har vägt dem en gång i veckan nu i säkert tio veckor, och Sora har gått ner i genomsnitt två gram i veckan, medan Yuna går lite upp och ner.

Från början vägde Sora runt 80, om jag inte minns fel, och nu är det ju lite mindre…

De får en ganska varierad foderblandning med pretty pets, zooman fullkost, ärtplättar, quinoaflingor, boveteflingor, bovetepuffar, rispuffar, dinkelpuffar, axa's grynblandning, havregryn och så äggfoder. Utöver det får de färskfoder flera gånger i veckan.

Däremot är det lite si och så med deras aptit…

Jag får nog kanske ta och avmaska då, för säkerhets skull.

[ElisabethYL]
0

Menade inte att låta hård mot dig, ber om ursäkt om jag gjorde det!

Själv var jag med om en liknande situation med en häst i ett stall som jag var mycket i under en period - där visade det sig att avmaskningen inte hade tagit på den hästen…, men har ingen aning om det är samma med gerbiler…

Wony
0

Nej nej, du lät inte alls hård, tycker jag :P

Jag vet faktiskt inte alls hur det ligger till med avmaskning av gerbiler, så jag tror nog att det kan vara värt att kolla upp. Annars får jag nog ta henne till veterinären, för det vore ju inte så lyckat och hon fortsatte tappa i vikt.

Wony
0

Sora fortsätter att stadigt gå ner i vikt, och nu börjar hon bete sig konstigt också, hon är gosig i ena stunden, i andra stunden biter hon en, och så är hon allmänt knasig, och äter i princip inget annat är ärtor och små bitar äggfoder, och nu är hon rätt smal.

Så nu har jag i alla fall ringt djursjukhuset så skulle de höra av sig. Får hoppas att det löser sig, för jag börjar bli orolig för henne…

[Tassy]
0

Verkar vara något som inte står rätt till där ja, att hon bits kanske beror på att hon har ont?

Bra om ni tar henne till vetten.

Wony
0

Ja, det är ju helt klart något som inte är som det ska. Igår såg vi också att hennes burkompis Yuna blev utkörd från deras hus så fort hon försökte gå in. Sora bara satt där inne och stampade och schasade ut Yuna. I vanliga fall brukar de busa och leka med varandra, bara för att utmattat ramla i varandras tassar, så att säga. ;-)

[Tassy]
0

#34 ajajaj, det är inte ett bra tecken alls. Håll koll så de inte ryker ihop och slåss nu. :(

Wony
0

Nu ligger de tillsammans i huset igen. Verkar ha varit tillfälligt bara. Men lyckades i alla fall få en tid hos veterinären i morgon, så då får vi se hur det går :)

[Tassy]
0

#36 oki, vad bra. Fortsätt ändå vara extra observant på dem.

Wony
0

Det var ju ett bra tag sedan som Sora var så sjuk. Men nu är hon det igen :( Hon har tappat något rent galet med vikt, och varken äter eller dricker. Ska ta henne till vetten idag, men jag gissar på att den troliga utgången av det hela blir Avlivning.

Men jag håller tummarna!

Asa-S
0

#38 Vad sa veterinären sist då? Låter inget bra att hon slutat ät:(

southdakota
0

Vad tråkigt Rynkar på näsanJag håller tummarna och gerbilerna tassarna.

Wony
0

#39 då fick vi bara rådet att se till att hon åt mer varierat och att vi fick henne att bli glad och aktiv igen. Vi lyckades då.

Hon klarade det inte den här gången. När vi kom fram till djursjukhuset var hon redan död. Gråter

Asa-S
0

Vila i frid Sora:(

Pose-idon
0

Nej så sorgligt Gråter Vila i frid lilla pälstuss<3

//Elin

[Tassy]
0

Vila i frid liten…

Ni gjorde vad ni kunde för henne.

fridelfina