Löss?
Hejsan! Jag är just nu 50 mil bort från mina gerbiler, och det är såklart då allt måste inträffa. Mina mamma är fortfarande hemma och passar gerbilerna, dvärghamstern och hunden. Av det min mamma berättat så har hon sett väldigt små mörka kryp på gerbilernas burslock, på dataskärmen och på ett bord. Beskrivning på hur de ser ut är nästintill omöjligt då man knappt ser dem. Just nu har min mamma ca 25 bett på hela kroppen som går ner ifall hon kliar hål på dom, men hela tiden kommer det nya. Hunden har tre och fått dom först idag. Kan detta vara löss eller något annat och var kan dessa ha kommit ifrån? Är dessa farliga för djur och människor? Viktigaste frågan av dem alla är kanske vad som krävs för att bli av med dom?
Ska kanske lägga till att när man dödar dom så blir de röda.
All hjälp uppskattas!

Låter som någn sorts löss
Det bästa är väl att an hittar ett torrt lusmedel (som man bara pudrar på djuren)
Sätter de i transportburar och sen steriliserar hela huset. Slänger allt spån, hö, mat och liknande och köper nytt

Okej "/ Hur steriliserar man lägenheten? Dum fråga kanske, men jag vet ärligt talat inte själv..

Ja man kastar ut allt till och början med :-S
Gör rent allt med starkt medel som dödar de mesta, (burarna pch mat tunna bör man ta mildare medel.)
Allt som man kastat ut gör man rent innan det tas in. Kläder och sängkläder lägger man i frysen ett dygn eller så.
Hunden kan du få ett medel av vetrinären som du droppar i nacken. Skyddar mot skabb/fästning/mygg och löss.
Du behöver inte rengöra hela lägenheten. Det räcker med att avlusa djuren och sen städa lite grann :) Lössen överlever bara på djuren så om dom sitter på tex bordet så dör dom snart.

Dock så fick jag tillbaka lössen om och om igen när jag gjorde så.
Så vill man vara helt säker tar man allt,
Det finns en spray som heter Dogman Ohyrespray som man kan använda både på djuren och i djurens miljö.
Man kan också frysa maten i minst två dygn också.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Frysa maten är nästan ett måste ju :) Jag har alltid maten i frysen och så tar jag fram lite i taget. På så sett minskar risken för ohyra :)

#6 Var kan man få tag på Dogman Ohyrespray?
Tack för alla tips! Skulle Radar, ett insektsspray fungera på löss tro?
Jag skulle inte anända insektsspray iaf! Köp riktigt lus medel så du är säker på att dom försvinnet :)
På burkarna på Radar så står det att man ska hålla smådjuren borta så det är nog ingen god idé.
Wrooom!

Okej, tack för all hjälp igen! =) Nu har mamma kommit fram till att det är vägglöss. Inte för att de gör någon större skillnad, men AntiCimex ska komma till oss nästa vecka och sanera så vi får bort hemskheterna :) Fungerar vanligt lusmedel till djur om de har sådana löss tro?
Vägglöss bor i väggarnas springor och kommer bara fram för att äta, så de bor inte permanent på djuren. Däremot skulle jag dock städa burarna noggrant både in och utvändigt så det inte gömmer sig en rackare där.
Wrooom!

Städa ur dem samma dag anticimex kommer och fråga dem om råd.För även om du städar innan kanske fler hittar dit? Borde inte vara nån fara eftersom de inte lever på djuren som sissi sa. De gömmer sig i sprickor vid golv o väggar men om du har akvarium så kan de kanske hitta ställen att bo i där oxå?

Okej, tack det visste jag inte =) Jag har en samla-låda :)

Mina gerbiler har löss och jag har röda bett över nästan hela kroppen :O

#15 Vad är det för löss som går på människor oxå? Vägglöss? Djurlöss brukar inte trivas på människor..några bett kanske men över hela kroppen?
Hur ser lössen ut? är de små och röda?

Mjo, de var röda om de hade druckit blod. Annars vet jag inte riktigt vad för nyans de hade.. Varför undrade du :)?
Vi har blivit av med dom nu, efter att anticimex varit här två gånger.

#18 Nytt inlägg på din tråd som vi svarat på-#15
Skönt att blev av med dina
#18 Är dom röda kunde det ha varit hönskvalster, de kan vara ett litet helsike att få bort, bra att ni tog hjälp av anticimex! 

Ah, ja om det var det har du nog väldigt rätt. Ibland undrar man hur man lyckas! ;)
#21 hönskvalster kan följa med t.ex. hö och liknande, ibland har man en rackarns otur 

#22 Okej. Ja, vi fick med oss halm från djuraffären när vi köpte dom.. Kan det ha varit det tro?
Ja, det kan det mycket väl ha varit.

Jahopp.. Den lilla kartongen med halmen i stod nämligen väldigt länge under buren, vi slängde den liksom aldrig, förns då mamma upptäckte ohyran. Tack för svar :)
varsågod, då har ni förmodligen svaret där. Klart det kan ha varit något annat, men hö/halm brukar vara bovar med den typen av löss.
Hej hopp, våra gerbiler har knack kanck ta i trä aldrig behövt uppleva det men som ovan skrivet kan det mycket väl vara hönskvalster, men en annan teori så kan det vara skabb och då kan man behandla både djur och människor med tenutex som finns på apoteket, annars kan det vara loppor som hunden kan ha fått ute och osm har kommit in för dom små rackarna kan vara väl så irriterande och gå från djur till människa och djur till djur.
#27 Varken skabb eller loppor kryper runt och blir röda sen de har sugit blod, däremot blir hönskvalstren så.
Jag vet inte om man kan använda tenutex på gerbiler, det är många medel dom inte tål, så har du inte egen erfarenhet kanske du inte bör rekommendera läkemedel utan överlåta sånt till veterinär? Menar absolut inget illa, bara det att de finns en del som läser och tar efter utan att tänka konstruktivt på det som skrivs på ett öppet forum på internet. Det var snällt av dig att tipsa, ville bara få fram att gerbiler är extra känsliga emot läkemedel.