Papper/bäddmaterial
Jag har alltid haft oblekt hushållspapper/toapapper till mina gerbiler. Det finns dock olika varianter och nu använder jag en som är lite "fluffig". Om nu Mems är dräktig och får ungar kanske jag borde gå över till den mer sträva varianten av papper? Eftersom de små kan vara kännsliga i luftvägarna så kanske inte den mer "fuffiga" varianten är så bra? Den "dunar" ju av sig som det sträva pappret inte alls gör. Hur gör ni? Vilket sorts papper andvänder ni? Sen finns det strimlat papper i olika färger för smådjur..går det att använda oxå? Någon som gör det?
Många frågor o funderingar..

Jag ger mina dräktiga honor så mjukt papper som möjligt. Tycker de förtjänar det. Sen tycker jag att man ska akta sig lite för att vara allt för beskyddande över bebisarna. Deras immunförsvar blir inte bättre för att man skyddar dem mot damm.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#1 Dammfritt är ju omöjligt
. Sen kan jag själv känna att fluffigare papper "fibrar" av sig och kan killa i näsan på en själv..Det strävare pappret har inte samma effekt. Jag har oxå använt fluffigt papper av samma anledning som du-det är ju mysigare för dom men det strävare borde väl oxå bli mjukt? De gnager ju ner pappret så pass mycket att det inte borde göra någon större skillnad,mjukhetsmässigt sett?
Jag får erkänna att jag definitivt inte är så petig med mina små. Jag vill att dom ska klara av en normal vuxen levnadsmiljö så det är vad dom får - en renstädad bur bjuds här. Jag vill inte riskera att bli för försiktig så att det drabbar immunförsvar.
Eftersom jag själv är dammallergiker så har jag "dammfritt" spån som det så fint heter, det är allt.
Mina bebisar får sova på spån helt enkelt. Dör en unge av damm eller liknande är det meningen att den ska dö. Hade den överlevt för att man daltat får den bara problem längre fram i livet.
Dom som klarar sig i en ofixad miljö är dom starka och dom som har bäst hälsa.
Hälsningar Malin

Ok,då är det bara att köra på med vanliga hushållspappret då
! Det var bara pappret jag tänkte på. Inte spånet för det ska jag ha kvar. Burmaterial vill jag inte ändra på. De måste ju få gräva som vanligt och att eventuella ungar oxå lär sig det.
#4 Använder inte du papper alls?
#5 Nope. Dom bäddar så bra så i spånet. Inte har dom papper i naturen ;) Nej men skämt och sido, dom får vissa saker då och då som sysselsättning; Hö, kartonger, halm, grenar, papper(Både a4 och toa/hushåll). Självklart boar dom då med det.
Men nej, jag ger dom inte det i syfte för dom ska ha det "mysigare" :)
Hälsningar Malin
mina får inte heller alltid papper, de fluffar till spån också :)
Mina får både toapapper och även servetter att boa med. Halm trillar in i burarna då och då. Men mest är det servetter.
I naturen finns det ju inte toapapper som sagt, men det hindrar ju inte att man ger dem det i alla fall. Skulle vilda gerbiler få tag på en bit papper skulle de nog bli överlyckliga. Någon som gjort en studie på det?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Nej,inte använder dom papper men inte spån heller i naturen
. Vad jag har läst så använder de vilda gerbilerna blad,skott från växter,fjädrar,hår och ibland skräp om de hittar sånt. Tydligen så har vilda gerbiler blivit vanligare just runt ikring där människan finns oxå. Finns ju mer mat runt i kring oss.. En länk där det står mycket från gammla studier från olika områden är den här: lhttp://home.wtal.de/ehr/gerbils/wild.htm
#8 Jo gerbiler likväl som alla vildlevande djur tar ju det bästa de får tag i att boa med. Titta bara på våra "husmöss" som kryper in överallt på vintern, och råttor och allehanda djur som vi ser som skadedjur just för att de gör så. Ifjol hade vi en råttfamilj som hade letat sig in i vårat uthus och gjort sig ett bo i en av mina sopsäckar efter gerbilerna, där fanns nog både mat och papper och varmt spån hehe. Säcken fick stå kvar under vintern innan dom blev "vräkta"
Mamma och pappa var rosenrasande, men det struntade jag i, jag städade glatt efter dem. Dom hade säkert en kanonvinter i sopsäcken
Så visst tar dom om de får tag i 

#10 HaHa
Förstår att råttorna hade det bra! De kom till paradiset!
Tidningspapper? Någon som använder det? Verkar vara poppis utomlands när man ser klipp på tex YouTube.

tidningspapper kan vara giftigt på grund av trycksvärtan. det ska man inte använda. det är vad jag läst .

jag har inte heller använt papper faktiskt. jag ger dem mycket gott hö istället som det samlar och grejar och boar med. en jättebra sysselsättning faktiskt verkar dom tycka. ser så gulligt ut när de samlar in det i munnen i lagom stora svistar
och springer in i huset med. kan man sitta och titta på en stund

är färgen lösningsmedelsbaserad och inte vattenbaserad är den giftig.
inte vatten baserad. vanliga dagstidningar brukar tryckas med vattenbaserad färg =)

sambon säger att tetraförpackningar som är tryckt på tetrapack är tryckta med lösningsbaserad färg. dock vet han inte om alla förpackningsföretag använder det. så ni vet =) då kanske det inte är så bra om de tuggar på sånt?? så knäppt att han säger det nu och inte tidigare då…
Jag skulle inte ge mjölkförpackningar eftersom de har ett vax eller plastlager på insidan. Det finns så många andra kartonger som passar. De ska visst enligt lag vara vattenbaserad färg på kartonger för att de ska kunna återvinnas. Rätta mig gärna om jag har fel. Det är bara något som jag hört men inte läst.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

nej, asså jag ger inte mjölkkartonger men de finns de som ger de. lag på vattenbaserad färg är det inte, iallafall inte på tetrapak eftersom färgen inte fäster annars. det går att återvinna lösningsmedelsbaserad färg bara det att de är skadligare mot miljön och vill helst inte använda lösningsmedelsbaserad.
för att lösningsbaserade färgen ska lösas upp så måste man använda alkohol eller mycket skadligare lösningsmedel. Vattenbaserade färgen löses av fukt men hurvida den färgen är skadlig kan min kille inte svara på. Men den lösningsbaserade färgen anses hälsoskadlig.
men hm nu säger han att vattenlösliga kan vara mer skadlig då..gaah,.,han vet inte säkert men teoretiskt så löses den ju upp lättare. men han kan inte svara på om själva färgen är giftig.

visste inte att tetrapak bara gör typ mjölk-juicekartonger. produkter som innehåller vätska.

oj han hitta info..står…
pigment (färg) vet dock inte vilken typ av tryckfärg, men tryckfärg står det ialladall… kan ge fosterskador, risk för nedsattfortplantningsförmåga och anses väldigt farligt för vattenorganismer,risk för njurskador, cancer, allvarliga hälsoskador.

#19 Gerbiler lever ju inte i vatten som tur är
Vet inte vad det är för färg du menar? Vanlig färg i dagstidningar är inte farliga. Sen är det lösningsmedlet som används i färgen som kan ge en allergisk reaktion. Det sker när tex en tidning är nytryckt/färsk o inte helt torr. Numera har man mindre lösningsmedel än förr.

Dagstidningar kan man använda i olika komposter och tror att de flesta använder vegetabilisk trycksvärta DD-Dala demokraten är till och med svanenmärkt (påpekade min mammas man). Förmodligen skulle vi kunna äta upp aftonbladet/DN
!

det är det vi inte vet vad det är fär typ av tryckfärg.
förstår vad du menar, vattenbaserad färg används i dagstidningar, men det är intressant ämne tycker jag. om jag tex ger en kartong å låta de gnaga på som har tryck blir jag lite fundersam. All färg har ju mer eller mindre kemiska ämnen vare sig det är torrt eller vått. Är det lösningsbaserad färg kan ju lösningsmedelrester finnas kvar i färgen ändå.

Dagstidningar behöver vi inte oroa oss över. I Sverige har vi rätt hårda miljölagar sen äter ju inte gerbiler kartongerna. Däremot så finns det ialla fall på de flesta mjölkförpackningarna en plasthinna som jag inte tror är bra ifall att det fastnar i tänder osv. Sen känns det lite fel att ge dem något som det varit vätska i även om man tvättat rent…

nä sväljer gör det ju inte men känns på nå vis inte bra att de tuggar på de. men ska vi vara nojjig för allt kanske vi ska ta bort foder där det är färgämnen i och mycket annat.

jag tror jag skippar det där med tidningar i alla fall, för säkerhets skull
det får bli kartonger a la naturella
jag använder tidningspapper då det inte är bly i färgen längre som är det som var giftigt i trycksvärtan för, jag som får såpass mycket reklam varje vecka tycker att man ska kunna bruka det om det inte är farligt