Ihopsättning av Hona och Hane
Nu har jag bytt plats på min tjej o kille i morse(7) och nu har de bytt plats igen. De putsar fortfarande varandra genom nätet och nu undrar jag hur länge man bör hålla på? De verkar vänliga mot varandra men jag vill ju inte ha för bråttom och förhasta mig. Hellre längre tid..än att chansa. Hur lång tid har det tagit för er just mellan hane o hona? När de ska gå som avelspar? Några tips om beteenden?

mitt tipps är att vänta tills hon brunstar. jag har aldrig satt ihop vuxna avelspar men om du ändå ska ha ungar på henne så vore det bästa att sammanföre de när hon brunstar för då är hon jättevänlig och go =)
Av egen erfarenhet så ska man inte förlita sig på att de ändå är vänliga spec iinte hanen om han inte fattar sin plikt från början. de är gnabb emellan och tom bråk som det gjorde för mig tidigare en gång vid en handparning. men det underlättar väldigt mycket.
som sagt jag har aldrig satt ihop avelspar och jag tycker du har en jättebra fråga ang beteende och så. Jag vet bara att honan vill därifrån då hon är less och har låtit henne få som hon vill då.
När dom sover intill varandra vid avdelningen brukar det vara lugnt.
Sover dom på vars en sida av buren bör du vänta tills dom som sagt sover intillvarandra intill gallret.
När du väl bestämmt dig för att släppa ihop dom ha då några timmar över för att kunna sitta och iakta dom för säkerhetskull, man kan aldrig vara för försiktig :)
Lycka till :)
Hälsningar Malin

#2 jag tror inte man ska förlita sig så mkt på det när det handlar om vuxna djur. jag har försökt sätta ihop en vuxen och en unge och tyckte de sov så sött bredvid varandra i den delade buren, men det gick inte så smidigt och det tog hela natten innan de blev sams. Man får prova sig fram och vara beredd ge det några gånger om det inte fungerar direkt.
Tjoffsa, läs en gång till ;)
Jag skrev att det Brukar vara lugnt när dom väljer att sova vid varandra. Jag skrev även att hon ska ha koll när hon tar bort delningen.
Något måste hon gå efter. :)
Hälsningar Malin

ja hon får prova och se hur det går då
Näör det gäller avelspar bör man inte sätta samman dem vid brunst, eftersom de ska komma sams även efteråt. Brunsten underlättar jhu att få ihop dem tillfälligt, t.ex. vid handparning.
Malin har beskrivit bra hur man bör gå till väga, och som hon säger brukar det gå bra, men man måste hålla koll ett tag efteråt.
Även om de är snälla mot varandra så får man mycket riktigt inte ha för bråttom, de kan ju vara brunst på g och brunst i dagarna. vänta någon dag till, just för säkerhets skull. Det är dumt att chansa, blir de bråk blir det så mycket svårare att få ihop dem sen.

jo men jag läsa i en annan tråd tidigare där det beskrevs att man skulle sätta de samman vid brunst..
dock kom jag inte ihåg vem som skrev det.
#7 Om du endast ska handpara ska man sätta ihop vid brunst.
Vill man ha ett avelspar som går ihop och får kanske 2 kullar i raken där hanen är med och uppfostrar och tar hand om ungarna tillsammans med modern ska man sammanföra recis som man sammanför 2 hanar eller 2 honor :)
Hälsningar Malin

här är en länk där det står att de ska låtas vara tillsammans efter i hopsättningen vid brunsten..(andra stycket)
http://www.gerbiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a55d3325-70b1-4e04-9d4e-0568ad81e1a2
**"Vad innebär avelspar? **När man ska sätta ihop ett avelspar så ska även de sitta i delad bur. När hon brunstat och parningen är gjort så låter man dem fortsätta bo ihop istället för att man delar dem".

Du får gärna förklara tassy vad du menar på svaret 15 då jag hade frågan på nr 14. precis vad jag undrarde om de brukar va sams efter brunsten med..
även om du skrev i början att de bör va tillbaka i delad bur igen efter brunsten..
men om hon är dräktig efter det lär hon väl inte bli så glad i hanar ändå..hmm…
http://www.gerbiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=139023be-38dd-48b0-bbaa-0a0fd541037b
Jag kan tyvärr inte svara för vad andra skrivit, men sätter du ihop dom vid brunst finns det risk att honan blir arg när hon känner sig färdigparad då hon inte är van vid hanen. Ganska stor risk anser jag personligen.
Ganska ofta vid handparning avslutas parningen med att honan tröttnat och säger ifrån genom att bli arg, hanen har svårt att ta det och det blir lätt bråk.
Hälsningar Malin
#11 Jag tror jag kan förklara.
Om honan och hanen har suttit i delad bur ett bra tag innan brunst har dom vant sig vid varandra och kan släppas ihop vid brunst och lämnas så efter parningen förhoppningsvis utan bråk. Risken kvarstår dock men är inte lika hög.
Om du bara haft dom i delad bur för att se om honan brunstar(Alltså kortare tid) Så har dom inte vant sig vid varandra som "sambos". När dom parat sig blir hon lättare arg på honom då han är en inkräktare och hon är inte i behov av honom mer.
Hälsningar Malin

jo jag vet, har själv lagt märke till det då jag har handparat..men utifrån det som skrivits tidigare en hel del om att det ska vara då honan brunstar så blir jag jätteförvirrad..om man läser den sista länken verkar det jusom att de ska låtas vara tillsammans efterbrunst av de frågor jag ställde.
tex på min fråga 3 där och där en svarade att iallfall hennes gerbiler kom bra överens efter parningen. men det är väl olika för alla och man får väl testa sig fram.

#12 jag förstår..men om låt oss säga ts försöker få ihop dem under parning hon blir dräktig då och de börjar bli osams vid slutet av parningen. hon väljer att ha de i delad bur igen och hon blir dräktig. är risken stor då att hon aldirg kommer acceptera honm då hon blivit dräktig?
Om så är fallet bör hon kunna släppa ihop hanen med honan igen när ungarna är kommna och lite ädre och behöver passas. Men då krävs det att dom bott grannar hela tiden.
Dock har jag en varnings klocka i bakhuvudet som ringer, det kan vara så att honan inte vill ha honom i delad bur bredvid och dödar ungarna när dom kommer.. Men det kan vara att jag blandar ihop det med att ha en hona som burkompis.
Jag överlåter det svaret till Tassy.
Hälsningar Malin

mm jag vill gärna ha ett säkert svar vad det bästa sättet är att gå tillväga..såklart vore ju bäst om hanen är en unge och honan avelsmogen men när det gäller två vuxna blir det lite trassligare.

jag hade en dräktig hona en gång som jag inte trodde var dräktig och att handparningen var misslyckad.
jag hade henne åter i delad bur och hon var helt gaaalen!! jätteilsken mot hanen som hon tidigare aldrig vart gånger tidigare då jag haft henne delad bur. så jag iallafall att hon var jätteilsken för att hon var dräktig.
Var det samma hane som du parat henne med innan?
Hälsningar Malin
Tänkte tillägga att jag aldrig haft några problem alls med dom avels par jag haft. Dom har fått flytta ihop, bott ihop ett tag och senare parat sig utan problem efter.
Jag har även haft en hona jag försökt handpara, hon ratade ALLA mina hanar, hon vägrade blankt att ha med pojkar att göra.
Hälsningar Malin

hon kännde väl till den hanen då de vart delade flera gånger tidigare eftersom jag inte kunde se nån brunst på henne då.
#21 Okej, för ibland funkar det helt enkelt inte mellan dom, men om hon träffat honom innan utan problem så kanske det var för hon var gravid.
Hälsningar Malin

Det borde(i min huvud) vara mer som #16 skriver.De har snart bott sida vid sida och bytt sidor i ett dygn. Vid handparning handlar det väl mer om ett par timmar? Jag har inga planer att prova att sätta ihop dem idag..kanske imorgon. Båda vill in till varandra. Har studerat dem i två timmar nu och det märks att hon har "makten". King sänker huvudet när de nosar/putsar på varandra. Trodde att han var mer angelägen att komma in till henne förs men hon gnager oxå på gallret och dom arbetar sig runt det om ni förstår vad jag menar
#15 Har oxå läst artiklarna så lite konfunderad blir man ju? Många bud i mellerud! Men jag kommer att gå på mina opservationer(felstavat?)och magkänslan. Kul är det när man får höra andras erfarenheter…Det var väl det jag mest var ute efter. Kanske inte är så vanligt med avelspar? Verkar vara många som andvänder sig av handparning.
Skulle honan inte vilja ha honom får de gå i separata hem,inte delad bur..

Oj
Tror jag skrev när ni fortfarande diskuterade.Hehe
Jag har den uppfattningen att hona o hane är lättare att få ihop som stora än hona+hona och hane+ hane. Jag har gott hopp om att det går bra men som sagt..Jag tar inget för givet.
Ha det så i några dagar för säkerhets skull :) Typ 3-5 dagar kanske :) Bara för att vara på den säkra sidan.
Hälsningar Malin

när jag har handparat har jag låtit de vara i flera dagar..honan brunstar i snitt var 6e dag så ibland en dryg vecka.
Att din ona gnager på galler och vill in till hanen behöver inte betyda att hon vill va vänlig till honom..snarare tvärt om..pipr hon. gnisslar tänder??
jag skulle låta de va i delad bur minst i vecka om jag vore du. 1 dygn är aldeles för kort tid.
vi kan väl starta en tråd där vi frågar varandra HUR ni fick ihop avelspar??
Oj vilken röra jag har ställt till här då 
Jag ska försöka bena ut det:
Om man sätter ihop hona + hane vid brunst parar de sig under brunsten och vill sen gå åt skilda håll.
Om man sätter hona + hane i delat tills de är vänner så bör det hålla sig även om de parar sig.
Om man sätter ihop hona + hane några dagar och låter de para sig när de verkat sams redan innan i delat så bar de också hålla sig även efter parningen.
Om honan stöter bort hanen efter parning kan man inte sätta in honom till henne om hon får ungar.

"Om man sätter hona + hane i delat tills de är vänner så bör det hålla sig även om de parar sig"
"Om man sätter ihop hona + hane några dagar och låter de para sig när de verkat sams redan innan i delat så bar de också hålla sig även efter parningen."
je men då stämmer det ju inte så att man INTE ska sätta ihop de vid brunst som du skrev tidigare..en hona måste ju brunsta för att de ska para sig.
nog om det..nu hoppas jag några skriver i min nya tråd..
Såhär: man kan inte sätta ihop dem vid brunst, om man inte är säker på att de är kompisar redan innan brunsten.
Är dom kompisar utöver brunstperioden ska det inte vara några problem att sätta ihop dem under brunst, men jag tycker det är lite riskfyllt, man kan bli lurad att de är sams pga brunsten. Så bäst är att sätta ihop dem när det inte är brunstperiod, för att verkligen se så att de är sams.
Snurrigt detta 

Snurrigt värre…men jag låter dem vara och byter sida då o då. Vet ju inte säkert om det syns när hon brunstar..Får gå på hur vänskapliga de är
! Är inte naiv och chansar hur som helst.
#26 Nej,hon gnisslar inte tänder,piper eller något sådant. De lever sida vid sida och så putsar de varandra ibland,nu är det lugnt och nu när jag bytte sida sista gången gick de och la sig för att sova i de bon de byggt-Han i hennes o hon i hans. Ingen av dem har visat någon agresivitet vad jag sett.Jag vet hur det ser ut när de är agresiva
.King har ju gått ensam nu i 2 månader så han är nog rätt så sällskaps-sjuk.:) Bra att du startade den andra tråden oxå

#29 aha..jag har alltid trott att de hursom helst måste vara kompisar så gott det går innan brunst även om jag bara ska handpara för att vara så säker som möjligt så de inte ska börja bråka.
Hur gör ni andra vid handparning, kan ni bara ge de några timmar under brunsten i delad bur före parningen?
ts: bra sunt förnuft, jag hade inte heller chansat efter så här kort tid. piper någon då den andra putsar?
När jag handparar sätter jag dem i delad en kort sväng bara för att se så honan inte flyger på hanen, sedan släpper jag ihop dem, men då är jag också väldigt säker på vad jag gör. De parningarna jag gjort hittils har inneburit ner i delad bur och vända i princip, inom 5 min har de varit igång. Hyser honan agg mot hanen får de sitta i sina respektive burar någon timme, sen provar jag igen för att se om hon släpper till längre in i brunsten.
Jag gör så för att minimera poblem med ihopsättning av respektive burkamrater efteråt. Är honan redo så släpper hon till omgående. Så har det funkat hittils, men då kan jag bara svara för hur mina honor beteer sig, kanske en del honor behöver ett tag i delat?
Jag har inte gjort så många handparningar, utan överlåter svar till någon som har hängt med längre i svängen 

#31 Nej,ingen piper de njuter,blundar…ibland båda två hihi. Lite kärlek är det i luften:) Jag har tillbringat mycket tid hos dom och det är väldigt intressant
! De lever ungefär som två som bor ihop. De sover,bäddar,sandbadar,gräver o gnager. Sen tar de en runda förbi gallret och putsar varandras nosar innan de återgår till "sitt". Har bytt sida tre gånger idag men verkar inte bry sig om det heller utan fortsätter med sina "vardagsbestyr". Jag fortsätter så här i 3-4 dagar till och är det lika dant då så får jag väl prova att sätta in henne till honom. Men här har vi inte bråttom utan det tar den tid det tar.
#33 Det låter jättebra 

# 34 Japp

Kan meddela att lugnet består
Väldigt kul att spana in dom faktiskt. En intressant sak är att de verkar sova mest på honans sida när de är där? Hon har byggt ett fluffigt bo där…Kanske är det, det som hägrar? Idag bytte jag sida på morgonen och byter tillbaks ikväll.