Inte öppnat ena ögat
Jag undrar om det finns någon som haft ungar som inte öppnat ena ögat helt? Framkanten öppnar sig inte på ena ögat på lillkillen jag ska(eventuelt)ta hem. Uppfödaren har heller aldrig varit med om detta. Finns det någon med erfarenhet av det? Han är fyra veckor. Tyvärr har jag ingen bild men ena ögat är helt normalt och det andra är bara öppet halva,stängt fram mot nosens håll.
Hmm, kan han ha någon infektion? missbildning? hur ser själva ögonlocket ut på nära håll? Går det att pillra upp försiktigt? (infekterade ögon kletar gärna igen helt eller delvis, och det är inte alltid man ser kletet innan ögat är helt öppet)
Har du/ni någon bild?

Ingen bild..men det är inte infekterat eller kletigt.Rent och fint,det är väl det som är det underliga..
Man ser att det finns övre och undre ögonlock. Ser ut som det börjat öppna sig och sen stannat i det läget. Han mår bra och är lika pigg o glad som syskonen.
Vet nån som hade en hamster som hade liknande och hon baddade med bomull och vatten och till slut fick den lille hamsterbebben upp ögat, jag kan ju inte säga säkert att det funkar men testa kan man alltid göra tycker jag.
Lycka till !

#3 Precis så har hon provat men ingen skillnad..Mycket möjligt att han kan förbli så? Eller? Han kan ju få ett gott liv i alla fall.
Har hon försökt dra isär ögonlocken försiktigt? Men som sagt försiktigt, är det ihopväxt så ska man ju inte vålda :) Ja han kanske förblir så, men sålänge han verkar må bra så är det ju ingen fara :)
En del är sent utvecklade, hur är han annars ?

Han är pigg och glad
.Han är som de andra i kullen i övrigt. Hon tvättar ögat och vi får avvakta. Jag var mest nyfiken på andras erfarenheter om det förekommer eller hur vanligt det är. Det är ju bra med tips och andras eventuella upplevelser/erfarenheter. Ifall att ögat nu inte skulle öppna sig helt.Men det hoppas jag att det gör! Han är så söt lille Emmet
! Självklart kan han få ett bra liv ändå!
Hur har det gått?

lilla emmet?
Kanske taget från twilight? ^^

Vi bestämde att han skulle bo kvar hos uppfödaren. Det känndes inte helt hundra och igår fick jag reda på att han hade började sakta in i utvecklingen. Systrarna drog ifrån och han var död på morgonen. Det ena hänger säkert ihop med ögat och annat. Alltså att han inte utvecklades eller stannade av i utvecklingen. Man kan ju bara spekulera. I samma veva som vi bestämde oss för att inte ha Emmet så började jag leta efter en hona som kunde gå med King i stället. Att få två kullar har jag funderat på ett tag och eftersom nu King går själv så passade det bra nu. Kings uppfödare har hjälpt mig att hitta en tjej. Jag vet ju inget om genetiken så jag är jätte glad för all hjälp jag fått. Honan som jag köper heter Eivory och kommer från samma uppfödare som kotten-Tornados. En Ivory Cream tjej som är fem månader. Pia(Kings uppfödare) hämtade henne igår och imorgon hämtar jag henne!
Det är så spännande och hon är såå sööt! Jag har fixat/delat av akvariumet(mitt nya) och längtar tills i morgon kväll! Får väl hoppas nu att allt går bra och att de blir lite kära.. och att det sen blir bebisar.
beklagar det som hände den lilla, men grattis till honan och lycka till :)
du har ju hängt med ett tag nu och är en av de som man verkligen märker lyssnar på tips och råd, vilket är guld för en uppfödare 

#11 Tack Tassy! Det värmer
! Jag läser allt! För väldigt mycket kan ju hända. Sen får man bra svar här! Har "plöjt" igenom trådar här inne och det finns massor att läsa om människors olika erfarenheter när det gäller det mesta. Dessutom så har jag "backupp" av de uppfödarna jag köpt djur av vilket är bra och ett måste om man vill ta kull. Jag har haft marsvinsuppfödning förut och hade stort stöd av en erfaren uppfödare i början. Nu ska jag bara(inte så bara
) ta två kullar. Det blir inga mer sen men kanske längre fram i framtiden…Håll tumarna nu på att de gillar varandra! Och att det blir små knoddar!
Jag håller alla tummar och tassar!
Men jag kan inte låta bli att le gott åt dina ord "Nu ska jag bara(inte så bara
) ta två kullar. Det blir inga mer sen men kanske längre fram i framtiden…" Det brukar låta precis så, tills man har haft sina två kullar, sen kommer bebislängtan och ooops, det blev en till, och oj hoppsan, det blev många 

#13 Haha Ja.jag vet men med marsvinsuppfödningen så höll jag mig faktiskt till det jag planerade..liten skala. Som tur är så har jag inte hur mycket plats som helst!
Man får stålsätta sig! Dessutom är omvårdnaden av de jag har väldigt viktig. Värre blir det nog när barnen flyttar ut och jag helt plöttsligt kommer att ha ett tomt rum…mumma för en smådjursälskare!
Tänk..ett helt rum…vilken dröm.. vilka stora akvarium jag kan ha då!
#14 Det är imponerande potential du har att kunna klara av att hålla sig till planen
hihihi det är det inte många som lyckas med 
Skämt och sido 
Åh, ett helt rum, det blir mumma det 

#15 Jo,ett helt stort rum…
Farligt…haha men några år dröjer det tills dess..men har ju tid att planera(hallelulja). Gerbilungar kan ju bli väldigt många och det måste ju finnas plats för de som kanske inte säljs och dem man vill behålla. Jag är nog rätt välplanerad när det gäller djuren men det är ju inte lätt att stå emot!