Frågor ang. Toalätt
När ni har ungar använder ni Toalätt för att minimera risken för luftvägsinfektioner? Eller använder ni spån som vanligt?
Ni som har Toalätt till mamma med ungar, hur gamla ska ungarna vara innan man börjar med spån igen? 
Jag kör med spån från början, dammsuget sådant så det är något sånär dammfritt. Det har jag alltid till mina gerbiler, jag själv är astmatiker.
Har man toa-lätt har man det i regel till första städningen (ungarna är väl runt 2-3 veckor då, och då är de mer tåliga).
#1 Dammsuget spån? Var finns det att få tag på? 
Jag köper mitt på granngården, det är till för hästar egentligen. Storpack :)
#3 Okej, står det på förpackningen att det är dammsuget?
Har några hundra liter från Lantmännen nu.
#4 Det är lite olika beroende på återförsäljaren, en del packas i neutrala balar. Prata med dom i butiken, det är inte alla granngården som har dammsuget spån heller, en del har vanligt spån. de kostar runt en hundrig för en bal, ta med någon smo kan bära åt dig ;)

Jag har alspån till ungarna är kanske 5 veckor, det är lite olika.
http://www.pwss.se/files/images/t_3491.jpg <-- bild på alspån

Jag kommer köra med spån. Jag köper på BA Foder, damfritt (står det men det är lite dam, inte lika illa som ICA spån i alla fall) en bal räcker till alla mina burar och kostar ca 70-80 kr.
#7 Helt dammfritt spån existerar inte 

#8 nej men ändå gör de reklam för det 
#9 Japp, visst är det underbart med falsk marknadsföring? 

#10 o ja, Älskar det :-P
Jag änvänder Toa-Lätt tills ungarna är ca 5 veckor, sen så byter jag tillbaka till det vanliga spånet.
Jag använder toalätt tills dom är ca: 3½-4veckor. Alltså första städningen. :)
//Elin
Det beror pa… jag har aldig haft toa-latt till mina ungar eftersom det visade sig ge mindre problem i kullarna. Daremot sa tror inte jag det ar endast positivt, da man i sant fall kanske avlar pa en unge som egentligen skulle ha blivit sjuk av span… och ska vi ha dem i span sa ar det ju en fordel om de klarar av det till fullo. Allergier ar inte roliga!
Darfor har jag mest span numera, forutom till de som "tappar bort" ungarna i span och lagger dem lite overallt. Min Rose (som ar i avelspar nu) gor det t.ex, sa da far hon ha toa-latt sa att jag kan ha lite koll.

Jag har kört 50/50 på mina. Tycker toalätt är så hårt för dem att kravla runt i och svårt för mamman att känna sig trygg i. Med hälften spån funkar det bättre.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag får snart hem honan till mitt avelspar och jag funderade på att om man städar ca 5-7 dagar innan beräknad födsel så borde ju det värsta dammet ha lagt sig? Spånet har ju packats ihop mer med kartonger.hö osv. Mitt akvarium som de ska bo i är ca 250-300 liter.125 cm långt. Vad tror ni? Kanske någon gör så?
Jag har "bara" spån till mina avelshonor. Till detta får de massor med servetter, halm och toapapper. Ett gäng småkartonger och toarullar hamnar hos dem också. Honorna bygger fina bon som ungarna ligger tryggt i utan att ligga i direkt kontakt med spånet. Men då det är spån i resten av buren så får deras imunförsvar ändå chansen att utveckla sig ordentligt.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

#17 Jag kommer att ha spån. Det är ju det de är vana vid och som du säger ligger de inte direkt i det. Väldigt mycket läsande här i trådara nu när det ska bli bebisar(förhoppningsvis)
Börjar komma rätt långt bak i avel/uppfödningstråden…
Intressant att läsa om olkia personers erfarenheter!
Jag har bara spån till min kulle just nu. Jag använde toa-lätt förut men tycker inte det sjukdomsmässigt är någon skillnad faktiskt. Sen ligger de ju i ett toa-pappers bo den första veckan innan dem börjar kravla runt ;)