Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1345 ggr
Emelie-tex
0

Vet inte vad jag ska göra, 3 döda..

På två dagar har 3 av mina gerbiler somnat, alla 3 pigga, friska, nyfikna och glada, för att någon timme senare inte leva längre. Jag vet inte vad som händer, ingen av gerbilerna var gammal heller.

Har jag fått in en smitta och hur tusan stoppar jag den? Är livrädd att någon mer ska gå bort nu.

De äter samma foder som de gjort tidigare, samma sorts spån, inga nya leksaker eller något… Någon som vet vad det kan vara??

RIP

Coockie

Popsy

MirabellGråter

Asa-S
0

Vet inget vad som är fel men vad sorgligtGråter mardröm..

Vila i frid Coockie,Popsy och Mirabell.

LisaF
0

Åh fy vad hemskt :O  Vet inte heller vad som kan vara fel.. Har du sett några fysiska skador på dem?

Rest in peace

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Emelie-tex
0

#2 nej inget, alla tre var helt friska, inga sår eller skador. alla 3 hade jag hanterat någon timme innan de dog, och de var precis som vanligt…

tjoffsa
0

nä va hemskt!!! Rynkar på näsan

Vad skulle det kunna va???

jule
0

Kanske har de mask

tjoffsa
0

#5 kan det gå så fort?

[Tassy]
0

Mjah, mask i sig brukar väl inte få dem att dö knall och fall, utan masken försämrar immunförsvaret och blir gerbilerna sjuka så kanske antibiotika inte biter pga masken.

Det bästa vore att få en obduktion på dem, men visst verkar du ha fått in något. bodde alla i samma bur?

Pose-idon
0

Men gud så sorgligt Gråter Vila i frid älskade gerbiler <3 Gråter

//Elin

jule
0

#6 ja det kan gå så fort.

[Tassy]
0

#9 Hur då? Vad får dem att dö pang bom utan att visa tecken på sjukdom?

tjoffsa
0

Bäst vore ju personer av egen erfarenhet berätta.

tjiggit
0

Ja, de kan dö av mask utan att uppvisa symptom. Det är det som är så läskigt med just mask. Har själv haft en gerbil hemma som var full med mask då hon obducerades. Hon visade inga tecken på maskinfektion.

jule
0

Ja precis som #12 säger är det möjligt.

Men nu är inte detta en tråd om mask, utan jag ville bara hjälpa TS och ge förslag på vad som kan ha hänt henne gerbiler. Obducera kan ju som redan nämts vara bra att göra.

[Tassy]
0

Tack, det är ju viktig information som jag har missat/glömt av. Jag fick för mig att masken i sig inte gjorde att de dog oförklarigt utan symptom, utan som jag skrev att den försvagade immunförsvaret så det kunde orsaka problem vid annan sjukdom.

Emelie-tex
0

hej,

#7 nej de bodde i olika burar.

Tyvärr så är det ju lite för sent att obducera nu, och jag hoppas att ingen mer dör nu.

avmaska skadar ju dock inte att göra, vilket medel rekomenderar ni?

tjoffsa
0

men är gerbilernas kompisar fortfarande i liv som de bodde tillsammans med?

Du går till apoteket och köper axilur vet 10% oral suspension. Jag kommer inte ihåg hur nu direkt vad doseringen är…Obestämd

Viktiga är att du måste sanera akvarierna/lådorna där de bor i och sakerna de har. alla ska avmaskas samtidigt under 5 dagar om jag inte minns fel och sista dagen rengör du allt igen. träsaker kokas eller köper nya och akvarierna ska du rengöra med t-röd.

Asa-S
0

Kan man inte frysa träsakerna? En vecka borde väl döda alla kryp?

Emelie-tex
0

förlåt skrev fel, 2 av dem gick i samma bur, men coockie gick själv.

Jag har slängt allt, allt spån, vattenflaskor, burkar, hö, leksaker, maten, sanden, toapapper som var där inne. Ja allt, sen har jag gjort rent allt med spritbasserat medel och spolat av 3 gånger i duschen.

Allt nytt har jag i garaget eller köket och tar bara in det som jag behöver i gerbilrummet, alltså, jag tar bara in den maten som de ska få just då, inget extra, blir det över så slänger jag det, inget som har varit i gerbilrummet får komma i kontakt med det utanför har jag som regel nu.

[Tassy]
0

#17 Tyvärr, masken dvalar och kan fortsätta spridas när de tinar upp.

tjiggit
0

hur man avmaskar gerbiler finns att läsa på Svenmska Gerbilföreningens hemsida. www.gerbilforeningen.se under fliken mask hos gerbiler. Där finns även rekomenderat medela tt sanera med samt doseringstabell beroende på gerbilens vikt.

Asa-S
0

#19 Ok, tack! Bra att veta