Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 5214 ggr
CharlotteB
0

HJÄLP!! Spån...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.

Är ny glad ägare till två gerbiler, piff och puff. Det har fått bo i ett plastakvarium några dagar som jag fyllt upp med ca 20 cm alspån. Det har gått bra sålänge men det var bara en tillfällig lösning.
Idag ska jag hämta ett megastort terrarie som jag låtit bygga om så det ska passa gerbilerna (hoppas jag).

Men nu till min fråga. Ska jag ha alspån eller vanligt kutterspån?? Vad tycker ni?? Vad är bäst för mina små godingar helt enkelt?

/Charlotte

enbartmalin
0

Det du har på bilden är ju träflis och inte spån :) Kanske kallas spån men spån ser ur så här som på bilden nedan och är lättare att gräva gångar i. Träflis är snyggt, det håller sig fräsht längre men håller inte för att gräva i då det är lite tyngre och bitarna är mer kompakta.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Träflis anväder jag till djur som inte har behöv av att gräva så som sebramöss, pygmémöss och ibland tammöss.

Hälsningar Malin

CharlotteB
0

Okej, då får det bli kutterspån istället. Alspån heter det som är på bilden. (Nicos bästa alspån), köper det i 100 liters säckar. Har det till både ödlan, kaninen och fåglarna.
Men då kanske det är bättre med kutterspån till gerbilerna, jag vill att de ska kunna gräva sina gångar :-)

Tack för hjälpen.

/Charlotte

enbartmalin
0

Ja gör så :)

Tänk dig att gräva i alspånet, det rasar ju bara ihop. Medans spån går att göra gångar i.

Du skrev att du skaffat terrarium? Då blir det ganska svårt att fylla på med en hög med spån, eller du ska bara ha lite spån?

Hälsningar Malin

CharlotteB
0

Nix, jag har fått det ombyggt :-) Det ska vara högt med spån :-)

Jag ska lägga in en bild i eftermiddag så får ni se hur det blev. Jag hoppas det blir bra. Det är en egen idé jag fått och jag hoppas det funkar…

/Charlotte

AnneN
0

Det finns en artikel om de olika alternativen för bottenmaterial

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CharlotteB
0

Hej på er.

Nu är jag "färdig" (helt klar blir man väl aldrig, ska hitta fler roliga saker för sötingarna att leka med).

Men nu är det iallafall klart och Piff och Puff har flyttat in. De ÄLSKAR sitt nya hem och bygger som galningar.

Här kommer lite bilder.

/Charlotte

CharlotteB
0

Fler bilder

CharlotteB
0

en bild till

CharlotteB
0

och en sista

[Tassy]
0

Det var en fiffig lösning Glad

enbartmalin
0

Nej men vad snyggt! Ett drömpalats!!

Hälsningar Malin

Duracells-Gerbiler
0

Riktigt snyggt du gjort! :)

CharlotteB
0

Visst blev det bra :-) Jag var så osäker först på om det skulle bli som jag tänkt, och jag har ju inte haft några "grävisar" förut men det blev verkligen kanon och de verkar trivas jättebra. De har grävt och rumsterat om som bara den!! Huset är nergrävt, snörena till gungan avbitna, spaden gnagd och fin samt rullarna sönderbitna. Precis som det ska vara :-D

Jag har märkt att de gillar russin, är det okej att ge dem det eller är det för sött??

/Charlotte

southdakota
0

Snyggt Skrattande

[Tassy]
0

#14 Russin funkar bra att ge antingen sparsamt i maten eller allra helst som godis :)

sissie
0

Snyggt bygge! Det var en helt klart bra lösning på terrariernas dilemma.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Asa-S
0

Jätte fint! Smart lösningGlad! Hittar man ett bra terrarie så vet man nu(tack vare dig) hur man löser "grävdelen". Det blir ju lite som två olika ställen att utforska och vara i för dem. Super bra att ha sandbadet någorlunda fri från allt spån.

[Tearix]
0

oh vad smart