Saknar gerbiler i huset.
Vi har haft gerbiler två gånger. Första gången två svarta bröder, andra gången två beiga bröder. Nu är det snart ett år sedan den sista dog.
Men jag saknar de små.. Varje gång jag slänger en tom äggkartong, så tänker jag på dem. Det var de bästa de visste. Att gnaga sig trött på en sådan..
Nu har jag två katter, så det kanske inte är så lyckat med gerbiler igen. Men man vet aldrig.. det kanske blir två till så småningom.
Ett par svarta sötnosar skulle vara en dröm… Jag får drömma vidare..
Måste också säga att detta är en mycket trevlig sajt med goa bilder på era älsklingar!
Ha en bra dag!
Tycker inte en katt ska hindra dig från att ha gerbiler, i det här huset(Lägenheten) bor det just nu hund och Iller och massvis med gnagare.
Illrar har mycket större jakt instinkt än katter.
Är du suger på att skaffa kan vi komma med massor av tips och lösningar på hur du kan göra för att blivande gerbiler inte ska bli ett skovmål :)
Hälsningar Malin
Jo, jag och dottern diskuterade tidigare.. En dag så ska det allt bli små råttor igen.. (vi kallar dem råttor..).
Men jag vill inte köpa dem i en djuraffär, och de sista var så stora när vi tog hem dem.
Hur gamla ska de vara när man tar hem dem? Skillnad på att ha två honor mot två hanar? Det första brödraparet vi hade slogs i början, och det slutade med att den ene tappade halva svansen..
Jag ska läsa igenom allt jag kan hitta här så småningom. Det finns en hel del kunskap här.
Skrovmål? Jag tror allt att de kan försvara sig lite iaf.. Det har vi allt märkt. Man ska inte pussa dem, för då blir man biten på näsan.. 
Hur gamla ska de vara när man tar hem dem?
Ca 6-7 veckor
Skillnad på att ha två honor mot två hanar?
Tycker inte skillnaden på honor eller hanar är så stor om man håller dom 2 och 2. Den stora skillnaden är att hanar går lättare att ha i flock(mer än 2). Anledningen till att dom bråka är rangen, när dom är lika gammla måste rangen göras upp ibland. Har du en som är äldre och en som är yngre blir automatiskt den äldre högst i rang.
Bitit i näsa? :O Det var inte snälla gerbiler. Det skulle aldrig mina få för sig! :)
Hälsningar Malin
Det var de som vi fick som var 9-månader.. Vi kunde inte säga nej, då de troligen skulle ha avlivats annars. Så vi uppfostreade inte dom från början.
Ska vi ha nya, så ska de vara små, och att de går att hantera från början. Tyvärr så har ingen av de vi haft varit sådär väldigt handtama.
Det blöder rätt bra när de små biter till! *ler*
#2 Tidigast 6 veckor, enligt djurskyddslagen 3 veckor, men det är alldeles för tidigt.
Två honor eller två hanar har ingen betydelse enligt mig. 
Vissa säger att hanflockar blir stabilare och harmoniskare, men jag tror det handlar mycket om gerbilernas personlighet, Dominans o.s.v.
Två honor blir utmärkta kompisar, tre kan också fungera om åldersskillnader finns, men fyra honor eller fler är sällan någon bra kombination.
Hanar kan vara uppemot 5 stycken förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme förstås.
Lycka till! Förstår att det känns tomt att vara gerbillös 
Jo jag tycker absolut ni ska skaffa gerbiler igen :D Vet hur det är, var utan gerbiler ett år men saknaden kröp sig liksom inpå sakta men säkert :)
Se till att ni får ungar från en bra uppfödare och våga vara petiga! Fråga en massa och be om att få träffa mamma och helst pappa också så ni får se vilken mix ni får :) Jag tycker som uppfödare att en superintresserad köpare som frågar ut mig är mycket roligare än en som bara bokar två och hämtar dem :)
Och som sagt, man kan alltid göra vad man kan för att kattsäkra gerbilburen :)
Jodå, nästa gång så blir det till att vara petig..
Gerbiler är beroendeframkallande.. Finns det något sötare än deras pepparkornsögon, och lilla tofsen på svansen? Och man kan titta på dem i evigheter när de far runt..
Ska börja med att titta ut en bur.. fynd kan göras på Blocket. Min gamla bur var lite väl sliten så den åkte..
Det enda "negativa" med dem är väl livslängden.. folk kan inte förstå att man blir såå ledsen när de dör. "Bara en råtta" säger de. Nepp, de är våra familjemedlemmar!
De sista fick t.o.m. följa med på stugsemester till Öland en vecka.. 
Jag har 2 svarta pojkar här hemma som är leveransklara om några veckor :)
Fresta mig icke..
Nä, jag har ingen bur eller något kvar, så jag får ta en sak i taget… men en vacker dag!