Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1267 ggr
ivanhoe81
0

smaragds småttingar

tyckte att min andra träd "slå mig blodig och halvdöd" för det första inte stämmer längre och för det andra blivit så extremt lång att det är jobbigt att läsa inläggen längst ner i en mobiltelefon

har ändrat lite inställningar på kameran (hade tydligen den inställd på stor utskrift 3m har ändrat den till liten mms 0,3m och hoppas att korten blir skarpare nu)

ska testa så det kommer snart lite nya kort på dem

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är den stolta mamman själv lilla smaragd

tjoffsa
0

bättre bild nu..kan du ta en på ungarna i närbild så kan vi se om det blir bättre där med?

ivanhoe81
0

verkar bli skarpare bilder nu med den lilla inställningen

en bild på den svartögda uppifrån tycker att jag kan börja se vitteckningen på honom eller har jag sett lite fel tro

ivanhoe81
0

tänka sig jag hittade ännu mer inställningar här kommer en bild på de små i närbilds läget

tjoffsa
0

nu blev det ju jättebra!! tycker den vittecknade ser ut som en siamese faktist =)

[Tassy]
0

visst är den vittecknad jo :)

tjoffsa
0

eller en vittecknad lilac..men de har ju rubinröda ögon

ivanhoe81
0

har grålle rubinögon tro, jag minns inte och det är lite långt för att åka och kolla just nu (det är gerbil-girl som har honom hemma hos sig just nu)

tänk vad tekniken kan göra bara man ställer in sakerna rätt

ska försöka ta kort på könen nu om jag lyckas ifall ni kan hjälpa mig när bilderna är skarpare, återkommer med bilderna snart

ivanhoe81
0

först den rödögda vita saken

ivanhoe81
0

sedan den ev vittecknade siamesen

Pose-idon
0

Om du kollar när dom är mellan 12 och 14 dagar så är det lättare att se, honornar har 8 psenar och hanarna har typ 2-4st :)

//Elin

ivanhoe81
0

hoppsan vad andra bilden blev mörk nu fick jag solförmörkelse tro?

tjoffsa
0

nr 10 tycker jag ser ut som en hane..den tidigare är jag osäker på..

Denna kommentar har tagits bort.
ivanhoe81
0

jo jag vet det läste det i en artikel här att honorna får 8 spenar medan att hanarna inte har någon

men jag tänkte att om ni kunde se något så kanske man kunde välja namn på dem

har några förslag på namn nämligen

hanar aslan och ferdinand (efter tjuren ferdinand på julafton) honor kristall och safir

vad tror ni om ni har något bra namnförslag så får ni gärna ge mig dem med

enbartmalin
0

Tycker jag ser en hint av tuttar på båda men svårt att se

Hälsningar Malin

ivanhoe81
0

bättre bilder kommer väl då de är runt 14 dagar de är ju runt 8-9 dagar just nu

tjoffsa
0

jag tycker nr 10 hade den där körteln på magen va rätt stor och pluppen.

tjoffsa
0

Aslan tycker jag va fint!

ivanhoe81
0

aslan kommer en heta om det blir en hane men om båda är hanar kan de flytta in till mina andra 3 hanar i ett 200liters akvarium? Eller ska de få en egen bur?

Lite tankar jag har att jag bör se till att bla det ska finnas en bur åt dem om ingen är en hona

ivanhoe81
0

tror att jag hittat orsaken till krypen jag haft problem med här hemma

jag har haft en öppnad spånbal nere i min fastighets förråd kollade ner i den skvätten spån jag hade kvar det kryllade av en massa prickar i den

bifogar en bild på säcken vet att det syns dåligt men alla ljusa prickar är krypande kryp de ser ljusa mot svart och svarta mot gerbilerna

har inte sett några fler inne hos smaragd och de små på ett bra tag (typ sedan jag gjorde rent i buren)

på tal om de små båda verkar vara hanar de är ju 10 dagar idag och jag såg inga tecken till några spenar än, får se på söndag fm när jag kommer hem (ska vara hundvakt imorgon ca 7 mil hemifrån hos mina föräldrar)

ivanhoe81
0

kan ju säga att den med vit päls lekte säl idag då han kröp runt i buren och sedan tillbaka till huset, "siamesen" är lite mer försiktig av sig men så verkade det ju även om han hade stannat i växten en liten stund men är snart ikapp igen

men kan jag släppa ner dem med mina 3 andra hanar senare (jag är ju 99% säker på att båda är hanar) om jag släpper ner de äldre på en neutral plats först inte i de äldstast revir

jag lyckades ju få ner felix hos juvel och timjan och felix är om jag minns rätt runt 1 vecka yngre än timjan (har inte papprena inärheten av mig just nu) är ganska säker på att juvel tar emot dem då han är en av de snällaste gerbilerna jag har (mot andra gerbiler alltså)

räcker ett akvarium på 200liter till 5 hanar eller ska jag skaffa ett större inom kort (eller bygga ett i plexi-glas)

tjoffsa
0

men va sjuttsikens är detr för ohyra?? du ser när de rör på sig? har de fått bort de från kroppen då?

tror det ska gå bra på den andra frågan. jag har ju själv inte gjort det så en annan kanske vet bättre.

ivanhoe81
0

jag ser inget mer på deras kroppar just nu och smaragd har slutat klia sig lika mycket (nu är det mer normalt) men ändå så är det lite mindre spån och oftare spånbyte just nu hos smaragd och de små, såg ju hur en hel del kryp åkte ner i avloppet när jag diskade ur deras duna

hoppas verkligen att det går bra med 5 hanar ihop men jag kommer skaffa lite mer 65liters samlor då jag inte vet hur många musbebisar jag får då mina 5honor ska börja föda (trodde att det var dax redan förra helgen då jag tyckte att en av mina vita mushonor är extremt rund redan då och jag glömde bort att skriva upp när miro gjorde besök hos mina 6 honor)

Pose-idon
0

Jsh skulle ha större till 5 hanar, eller rättare sagt, jag har större;) 250-300 liter tror jag skule blki bra

//Elin

ivanhoe81
0

oki det får väl bli ett större åt dem om de går ihop men de får väl nöja sig med ett 200 liter tills att jag har skaffat ett större sedan kanske mushonorna får ta 200liters aktariumet blir nog bättre än terrariumet då måtten är lite olika (terrariumet 75x45x55cm aktariumet 110x45x40cm) terrariumet får mina 3 musbröder ta istället de enda hanarna hos mig som fortfarande bor ihop 3 av 5 möjliga

gäsp…inte roligt att vara sjuk heller just nu är det en av de få gånger som jag fryser och jag fryser inombords

Duracells-Gerbiler
0

Jag bara undrar, hur många burar har du egentligen? Glad

ivanhoe81
0

få se nu
2 gallerburar till mina råttor (5 st en är ensamråtta)
4 burar med möss (2 med 2 ensamhanar 1 med 3 hanar i och en 130 samla med 6 honor i)
3 burar till 4 flockar gerbiler (har ett avdelat stort akvarium så det blir 4 burar om man ska vara noga)
1 bur till min guldhamster (130 liters samlalåda)

sedan har jag några stående som jag ska flytta om lite av mina djur i, ett 185 liters terrarium, ett hörnakvarium, 2 microdunor (mindre än minidunor) en 65 samla som jag gjort om till delad bur, sedan kan jag ha 1 miniduna i garderoben med såsklart om jag tänker efter
sedan ska jag köpa en till råttbur för 300kr till helgen (känns bra att ha i reserv redan innan något händer ifall det gör det)

får se hur många av mina reservburar jag får använda till mössen sen när de kommer

blir säkert någon mer bur tillslut om jag byter ut samlorna mot akvarium eller något

ivanhoe81
0

men det är nog ingenting mot vad gerbil-girl har i burmängd (har ingen koll på det då vi har blivit skärbos nu men hon har väl runt 17 gerbiler om jag minns rätt

få se om jag kommer ihåg rätt

1. 3 hanar (grålle, nicke och golden)
  2. 3 hanar (3 av katteens gamla gerbiler)
  3. 2 hanar (gus & pegasus)
  4. 2 honor (bambi och bianca)
  5. 2 honor (tröttis och ??)
  6. 2 honor (april och frosty
  7. hamsterhane
  8. 2 gerbilhanar
  9. gerbilbur

kommer inte ihåg alla (mitt minne är bra men kort) jag är glad att jag kommer på namnen på mina (som har namn endel är ju identiska så jag ser ingen skillnad på dem, tänker på mössen)

eller vänta lite nu jag har nog fler burar ändå fast inte fler till just gerbiler utan jag har fler till alla mina djur

ivanhoe81
0

dax för lite nya bilder på mina vilda pojkar de inte vill vara stilla för 5 öre hade jag inte hållit i svansroten när jag tog bildera så vet jag knappt vart de hamnat smaragd har nästan slutat plocka in dem i boet nu (de kommer tillbaka tillslut ändå)

först har vi den som vi tror är en vittecknad siames colorpoint

ivanhoe81
0

sedan spöket med de röda ögonen som alltid hamnar under smaragd i matskålen och nästan hindrar henne från att äta

den andra ungen är lugn om man jämnför med honom blinkar man så missar man honom när han springer från burkant till burkant

Pose-idon
0

Dom har nog börjat höra och kommit in i popcornåldern ;)  Om några dagar börjar dom nog se också och då blir det väldigt mycket hopp. Var försiktiga för i popcornålder är dom verkligen små popcorn ;)

//Elin

ivanhoe81
0

de har öppnat ett varsitt öga nu (visserligen bara en liten springa än men de ser ju nu iallafall)

det ser ut som en rew då aslan har ganska mörkröda ögon sedan frodo min siames pv (samma teckning som smaragd som är black pv)

ska försöka ta lite bilder senare idag

tjoffsa
0

har den andra svarta ögon?

ivanhoe81
0

japp svarta ögon och minns jag inte fel så såg det ut som om det var ljusare i mitten på ögonen i början och det sa någon av er att ni trodde att han var colorpoint

ivanhoe81
0

fick inte så många kort idag (de var inte på fotograferings humör idag) men först ut är lilla aslan

ivanhoe81
0

sedan en dålig bild på frodo

ivanhoe81
0

frodo igen i buren

ivanhoe81
0

och tillsist båda busarna tillsammans

Pose-idon
0

Vad söta dom är! Skrattande

//Elin

Asa-S
0

Fina pojkar! Själv är jag väldigt svag för den vita Aslan..Min Carat är PEW och är våran kelgris nr 1!Glad

isafisa
0

Oh vilka sötsaker :D

ivanhoe81
0

#41 kom inte och sno min lilla aslan nu bara

har också en pew sedan tidigare lilla timjan som kommer från pose-idon och kryddkullen men han har blivit som sin burkamrat (juvel) lite smånafsig (det var han inte innan)

om jag ska säga vem som är min kelgris så kommer jag säga lakris eller brutus (ingen av dem är en gerbil utan lakris är en tamråtta och brutus är en mus) båda älskar att komma upp i famnen på mig

Pose-idon
0

Putta till dom lite lätt när dom nafsar, det ska dom inte göra…

//Elin

ivanhoe81
0

det gör jag med men de verkar ta det som att jag leker med dem då, inte ens blåsa dem lite lätt på nosen hjälper, har kollat tänderna och de är inte förlånga plus att de gnager mycket på träbitar

det är juvel som lärt dem det han har varit en bitare förut men slutade med det tillslut efter att man fått plåstra om fingrarna ett par gånger sedan började det med nafsande för ca 1 - 1.5 månader sedan och felix och timjan följer med i juvels trend

Asa-S
0

#43 Hehe..Jag har ju tre redan och en till på "G".

Pose-idon
0

#45 Då får du blåsa ppå dem. dom kanske inte gillar det, men du gillar ju inte att du nafsar på dem. Och ge inte upp heller.

//Elin

ivanhoe81
0

som jag skrev så hjälper inte blåsning heller (kanske får införskaffa en kompressor som klarar att blåsa lite mer än mig) det är inte alltid som de är nafsiga bara när de är på bushumör