Svans-fråga.
Hej, jag har nyligen skaffat två persiska jirdar och de är inte handtama än. men vid vissa tillfällen så måste jag ju lyfta dom. men jag är livrädd att jag ska råka greppa tag i svansen när de halkar ur handen när man försöker fånga dom. Jag är rädd att jag blir ståendes med svansen i handen om det skulle hända. antar att inte så många som kanske vet hur det e just med den här sorten. men det samma borde ju gälla deras mindre mer vanliga släktig. Hur funkar dom, kan de släppa svansen?
Jag vet inte så mycket om just jirdar, men jag tror att försvarsmekanismen som gör att de tappar svansen finns hos alla sorters gerbiler. 
de va som jag trodde då. de har ju samma typ av svans så jag bör nog ha fortsatt försiktighet när de gäller dom..
Ja, de kan släppa svansen, faktum är att risken är mycket större på en jird då de inte är tama på samma vis och känner sig därför hotade mycket lättare än våra tama gerbiler.
Om du ska lyfta dem och inte har tid att locka fram dem så försök skopa upp dom underifrån och ta i svansroten. Det är endast svanstofsen de släpper. Annars är ju givetvis det bästa att gå varligt fram, låta dom vänja sig vid händerna och bara lyfta dem då deras egna villkor.
jag lyfter dom inte mer än nödvändigt. igår var första gången på två veckor då jag behövde göra rent i buren.
jag försöker ta det e deras takt, sitter mycket med händerna i buren ock kommit så långt att jag kan klappa dom lite försiktigt samt att dom klättrar upp lite på armen. men de är lättskrämda så jag vågar absolut inte ha dom utanför buren även om de vill klättra ut. det kommer bara sluta med att jag får jaga jird i hela vardagsrummet.
#4 Det låter jättebra 
Största faran är precis som du misstänker om de exempelvis sprattlar iväg och man snabbt försöker ta dem och skulle råka få tag i just svanstippen, då släpper dom den förmodligen.
Min ena Jird tös har tappad svans, dock hur det hände är ett mysterium.. :/
Hälsningar Malin
jag vågar knappt röra svansen. vet hur det gick med min kompis sebramöss. hon greppade tag i svansroten som man gör på vanliga möss. den hoppar iväg o kvar står hon med en lång skinnpåse i handen.
#7 Det finns risk för det, men tar man i svansroten ska det inte hända, det händer om man tar längre ut.
Hälsningar Malin
tänkter inte chansa :P
en till fråga. hur många av denna sort tror ni de finns i sverige? vore kul o veta hur vanliga de e.
Jag vet om dessa:
Svalövs lantbruksskola har ett avelspar plus 3 ungar nu.
Jag har 2
Sara har 2(Som just nu bor här)
Du(LadyR) har 2.
(Våra 6 är syskon och komemr från avelsparet på lantan)
Sen vet jag inte om fler. Finns säkert fler någon stanns men ingen som jag vet.
Hälsningar Malin
okej. vore kul att få tag på ett par töser i framtiden :)
Det var inte många 
//Elin
11# Hehe ja.. Om du hittar i sverige så kolla upp ordentligt innan så dom inte kommer från Lantan då, för i så fall är det släkt eller rent av hel syskon.
Jag skulle dock ställa in mig på import om jag var du…
Hälsningar Malin
ja inavel är väl inte att eftersträva :/
får se om man kanske kan be nån som ska till hamm nån gång att ta med sig. Kanske dags att kolla upp det där med hur import fungerar samt se om det finns nån som har kontakter..
LadyR, kanske vi kan samarbeta på den fronten? :) Jag kan tänka mig att på sikt avla jird.
ja det kanske man skulle göra. lite lättare när det är ett sånt nytt djur. samt att man får tillgång till lite bredare utbud och måste inte sitta med hela drösen själv :)
japp! :)
kikade på eniro nu och oj vad långt bort du bor 
Haha, men jag reser massor :P jag huserar mestadels i skövde dock.
ja skövde är ju inte lika fånigt långt bort:P
Hehe, ja det blev ju en smula närmre :)