Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1056 ggr
ivanhoe81
0

färg fråga

vad kallas blekgenen hos gerbiler? Hos råttor heter den roan

orsaken att jag undrar är att jag tycker att min lilla juvel börjar bli mer o mer ljus i pälsen han är en black pv med ljusa hårstrån i det svarta som bara blir fler och fler

tjoffsa
0

Hur gammal är han? gerbiler brukar få vita hårstrån med åldern.

ivanhoe81
0

under 1 år tror jag vi köpte honom någon gång i januari i år

tjoffsa
0

gerbiler med blekgen har en ljusare grundfärg från början. =)

Pose-idon
0

Dilute och Colourpoint är blekgener. Dock är han troligast INTE dilute då den genen är väldigt ovanlig.

//Elin

[Tassy]
0

Det är normalt att vittecknade gerbiler får mer vitt med åldern, i synnerhet PV då. Det vittecknade i sig bleker även den svarta färgen så den kan bli rejält grå på vissa ställen.

Det är alltså förmodligen vitteckningen som bleker, inte blekgener.

Annars finns det följande blekgener:

dilute (d), colorpoint (ch och cb/chm) och mold (ef).

Andra gener som har blekande effekt är:

Vitteckning (Sp)
rödögdhet (pp)

ivanhoe81
0

oki med tanke på att hans syskon har fått en colorpoint unge så kan det ligga i släkten hos dem (troligen kullsyskon då de kommer från djuraffär)

funderade bara efter som att det blir mer och mer vita hårstrån i hans svarta päls så

[Tassy]
0

Ja det kan ju vara så att han bär på colorpoint, det är främst ch man ser i singelupplaga (Cch).

Vad har colorpointungen fär färg? är det siamesen? isåfall finns det ju ch där eftersom siamese har cbch.

Men ch bleker ner hela pälsen utom nos, tassar, svans och öron, den bleker inte bara enstaka stickelstrån.

Det är svårt att svara utan bilder.

ivanhoe81
0

ja det är nog vittecknad siames det var den färgen ni gissat fram på den tidiga bilden (kolla under "smaragds småttingar")

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är juvel nu visst han har alltid haft vita hårstrån där bak men det blir ju mer och mer ju

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild till

[Tassy]
0

Juvel är en riktigt tjusig PV Skrattande

Huruvida det är blekgener med i bilden eller ej törs jag tyvärr inte svara på trots bilderna Foten i munnen men till viss del har teckningen blekt en hel del.

ivanhoe81
0

oki smaragd som har samma färg är lika svart och glänsande och inte blekt som juvel

visst de beter sig inte som vanliga gerbiler gör men så kommer ju juvel, smaragd och golden från samma affär och jag har hört att det är flera som har problem med djur från den kedjan

men de har en fin personlighet och det är det som räknas i mina ögon, sedan tycker jag att juvel är en av de snällaste (mot andra gerbiler men mig har han trott att jag varit ett fiskedrag som han har hängt i mina fingrar) smaragd är tvärtom verkar inte gilla gerbiler utifrån och fick hon välja att komma upp i knät på mig eller gerbil-girl (då hon bodde här) så var det till stor del mig hon kom till och klättrade upp för benet och hela vägen upp till axeln och satt där en stund

jag kan inte göra annat än att älska dem

tjoffsa
0

#7 är det väldigt sällan som cb är bärande?? hoppas du fattar vad jag menar..orkar inte tänka så mkt på hur jag skriver ikväll.

Pose-idon
0

Oj, tänkte inte på Mold och Rödögda och vitteckade ;)

//Elin

[Tassy]
0

#13 Jodå, men cb är inte lika kraftigt blekande, så i singelupplaga kan den vara svår att upptäcka på en del färger, men känsliga färger t.ex. ee färgerna visar den sig på. Att den syns på till exempel lilac (då som dove) beror på kombinationen av cb och pp.

cb är nog minst lika vanlig som ch, bara inte lika lätt att se med blotta ögat.